Centralny Port Komunikacyjny złożył wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla 42-kilometrowego odcinka kolei Łętownia-Rzeszów. To pierwsza inwestycja spółki Skarbu Państwa w województwie podkarpackim, która ma znacznie skrócić czas podróży między Rzeszowem a Warszawą. Planowana linia to część tzw. szprychy nr 6, która docelowo połączy stolicę z Rzeszowem i Sanokiem.
Nowa linia kolejowa Łętownia-Rzeszów ma umożliwić podróż z Rzeszowa do Warszawy w zaledwie 2 godziny i 15 minut. Obecnie najszybszy pociąg San pokonuje trasę w 3 godziny i 47 minut. CPK złożył wniosek do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Rzeszowie dla opcji W2. Maksymalna prędkość? 200 km/h.
Wybrany wariant najbardziej na wschód
CPK wybrał wariant inwestorski W2, który przebiega najbardziej na wschód ze wszystkich rozpatrywanych propozycji. Planowana trasa prowadzi po wschodniej stronie miasta Sokołów Małopolski, następnie w kierunku południowym po wschodniej stronie drogi ekspresowej S19, włączając się w linię nr 91 na terenie gminy Krasne.
– Jest to wariant najlepiej oceniony podczas prowadzonych konsultacji oraz uzgodnień z przedstawicielami lokalnych samorządów – mówi Agnieszka Stefańska-Krasowska, rzecznik prasowa CPK. Raport o oddziaływaniu inwestycji na środowisko zostanie udostępniony przez RDOŚ, z którym każdy zainteresowany będzie mógł się zapoznać.
Konsultacje z samorządami już za nami
CPK prowadziło wcześniej konsultacje w każdym województwie, w tym na Podkarpaciu w lutym 2025 r. Podczas spotkań z samorządami i mieszkańcami spółka zbierała opinie o potrzebach komunikacyjnych regionu. Jednak ostateczny kształt inwestycji kolejowych nie jest jeszcze przesądzony – na początku 2026 r. CPK przedstawi plan zintegrowanej sieci kolejowej, który określi dokładnie kiedy i jakie inwestycje powstaną w zakresie szybkich połączeń kolejowych z planowanym lotniskiem w Baranowie.
– Inwestycje kolejowe muszą być planowane w oparciu o rzeczywiste potrzeby lokalne i krajowe. Musimy wydawać publiczne pieniądze na te linie, które faktycznie przyczynią się do rozwoju regionu i których pasażerowie rzeczywiście potrzebują – powiedziała nam rzeczniczka CPK.

Podkarpacie potrzebuje szybkich połączeń
Podczas lutowych warsztatów Zintegrowanej Sieci Kolejowej (ZSK) w Rzeszowie uczestniczył Piotr Pilch, wicemarszałek województwa podkarpackiego, który wskazał na kluczową rolę kolei w rozwoju regionu.
– Podkarpackie potrzebuje szybkiego połączenia z Warszawą, połączeń regionalnych z województwem lubelskim i małopolskim, jak też dalszego rozwoju kolei w ramach Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej – mówił.
Odcinek linii kolejowej Łętownia-Rzeszów będzie miał 42 km i będzie jednym z najważniejszych elementów sieci kolejowej, który uzupełni połączenia w województwie podkarpackim. Przede wszystkim zapewni bezpośrednią, szybką podróż między Rzeszowem i Stalową Wolą oraz Lublinem. Ponadto włączy Sokołów Małopolski do sieci połączeń kolejowych, a przystanki pasażerskie pojawią się także w mniejszych miejscowościach – takich jak Nienadówka i Stobierna.
Uczestnicy warsztatów mówili o konieczności usprawniania połączeń dalekobieżnych, szczególnie z Warszawą, Krakowem, Wrocławiem i Poznaniem oraz powiązań międzyregionalnych z Lublinem. W kontekście transportu towarowego podkreślano rolę kolejowych połączeń z miastami portowymi – Szczecinem, Gdańskiem i Gdynią.
Plan rozwoju kolei do 2035 r.
Projekt ZSK opracowuje plan rozwoju sieci kolejowej w Polsce po 2035 r., uwzględniając plany inwestycyjne CPK i PKP PLK. Po zakończeniu wszystkich 16 wojewódzkich paneli eksperckich rozpoczął się etap analiz sieciowych i prac planistycznych.
Jak zapewnia CPK, budowa odcinka linii kolejowej Łętownia-Rzeszów stworzy warunki do dalszego rozwoju połączeń aglomeracyjnych wokół Rzeszowa oraz uzupełni infrastrukturę zrealizowaną przez PKP PLK i Urząd Marszałkowski. Docelowy projekt ZSK powstanie w oparciu o wnioski płynące z warsztatów, kształt obecnej sieci kolejowej oraz zaawansowane narzędzia analityczne CPK.
(lp)
Czytaj więcej:
Obwodnica Pilzna coraz bliżej. Inwestycja ma kosztować prawie 88 mln zł
Czytasz Rzeszów News? Twoje wsparcie pozwoli nam działać sprawniej.






![Pożar hali w zakładzie produkcyjnym na Podkarpaciu [ZDJĘCIA]](https://rzeszow-news.pl/wp-content/uploads/2025/12/pozar-czudec1-218x150.jpg)

![„Oszukać przeznaczenie” – wersja podkarpacka. Potężne drzewo runęło na auto [WIDEO Z WNĘTRZA POJAZDU] drzewo spadło na samochód podkarpacie](https://rzeszow-news.pl/wp-content/uploads/2025/11/03-oszukac-przeznaczenie-podkarpacie-widacz-e1764462195598-218x150.jpg)

![Prezydent Nawrocki: dzięki takim miejscom, jak hub logistyczny na Podkarpaciu, możliwa jest obrona Ukrainy [FILM & ZDJĘCIA]](https://rzeszow-news.pl/wp-content/uploads/2025/12/001_Prezydent_Karol_Nawrocki_wizyta_port_Rzeszow_Jasionka_i_POLLOGHUB_20251202_MWB20055-218x150.webp)



![Wisłokostrada w Rzeszowie na finiszu. W styczniu trasa ma być gotowa [WIDEO]](https://rzeszow-news.pl/wp-content/uploads/2025/12/wislokostrada2-218x150.jpg)
![Nowy dziecięcy OIOM w Rzeszowie otwarty. To jedyne takie miejsce na Podkarpaciu [ZDJĘCIA]](https://rzeszow-news.pl/wp-content/uploads/2025/12/otwarcie-oiom-rzeszow-218x150.jpg)
![Budowa nowej drogi ekspresowej na Podkarpaciu coraz bliżej. Trasa ułatwi dojazd do S19 [MAPA]](https://rzeszow-news.pl/wp-content/uploads/2025/10/droga-ekspresowa-pogladowe-218x150.jpg)

![Dostawczak w Jeziorze Solińskim. Internauci snują teorie – nikt nie trafił [ZDJĘCIA]](https://rzeszow-news.pl/wp-content/uploads/2025/11/polanczyk-dostawczy-w-wodzie-06-218x150.png)





![Stare rury na Podwisłoczu muszą zniknąć. Rzeszów modernizuje sieć ciepłowniczą [ZDJĘCIA]](https://rzeszow-news.pl/wp-content/uploads/2025/10/Projekt-bez-nazwy-3-2-218x150.jpg)










![Kończy się sezon turystyczny w Zamku w Łańcucie. Czeka tam wyjątkowa atrakcja [ZDJĘCIE]](https://rzeszow-news.pl/wp-content/uploads/2025/11/muzeum-zamek-lancut-storczyk-218x150.jpg)










![Wisłokostrada w Rzeszowie na finiszu. W styczniu trasa ma być gotowa [WIDEO]](https://rzeszow-news.pl/wp-content/uploads/2025/12/wislokostrada2-324x235.jpg)