fot. Intercity / CPK
Reklama

Centralny Port Komunikacyjny złożył wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla 42-kilometrowego odcinka kolei Łętownia-Rzeszów. To pierwsza inwestycja spółki Skarbu Państwa w województwie podkarpackim, która ma znacznie skrócić czas podróży między Rzeszowem a Warszawą. Planowana linia to część tzw. szprychy nr 6, która docelowo połączy stolicę z Rzeszowem i Sanokiem.

Nowa linia kolejowa Łętownia-Rzeszów ma umożliwić podróż z Rzeszowa do Warszawy w zaledwie 2 godziny i 15 minut. Obecnie najszybszy pociąg San pokonuje trasę w 3 godziny i 47 minut. CPK złożył wniosek do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Rzeszowie dla opcji W2. Maksymalna prędkość? 200 km/h.

Wybrany wariant najbardziej na wschód

CPK wybrał wariant inwestorski W2, który przebiega najbardziej na wschód ze wszystkich rozpatrywanych propozycji. Planowana trasa prowadzi po wschodniej stronie miasta Sokołów Małopolski, następnie w kierunku południowym po wschodniej stronie drogi ekspresowej S19, włączając się w linię nr 91 na terenie gminy Krasne.

– Jest to wariant najlepiej oceniony podczas prowadzonych konsultacji oraz uzgodnień z przedstawicielami lokalnych samorządów – mówi Agnieszka Stefańska-Krasowska, rzecznik prasowa CPK. Raport o oddziaływaniu inwestycji na środowisko zostanie udostępniony przez RDOŚ, z którym każdy zainteresowany będzie mógł się zapoznać.

Konsultacje z samorządami już za nami

CPK prowadziło wcześniej konsultacje w każdym województwie, w tym na Podkarpaciu w lutym 2025 r. Podczas spotkań z samorządami i mieszkańcami spółka zbierała opinie o potrzebach komunikacyjnych regionu. Jednak ostateczny kształt inwestycji kolejowych nie jest jeszcze przesądzony – na początku 2026 r. CPK przedstawi plan zintegrowanej sieci kolejowej, który określi dokładnie kiedy i jakie inwestycje powstaną w zakresie szybkich połączeń kolejowych z planowanym lotniskiem w Baranowie. 

– Inwestycje kolejowe muszą być planowane w oparciu o rzeczywiste potrzeby lokalne i krajowe. Musimy wydawać publiczne pieniądze na te linie, które faktycznie przyczynią się do rozwoju regionu i których pasażerowie rzeczywiście potrzebują – powiedziała nam rzeczniczka CPK.

Podkarpacie potrzebuje szybkich połączeń

Podczas lutowych warsztatów Zintegrowanej Sieci Kolejowej (ZSK) w Rzeszowie uczestniczył Piotr Pilch, wicemarszałek województwa podkarpackiego, który wskazał na kluczową rolę kolei w rozwoju regionu.

Reklama

– Podkarpackie potrzebuje szybkiego połączenia z Warszawą, połączeń regionalnych z województwem lubelskim i małopolskim, jak też dalszego rozwoju kolei w ramach Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej – mówił. 

Odcinek linii kolejowej Łętownia-Rzeszów będzie miał 42 km i będzie jednym z najważniejszych elementów sieci kolejowej, który uzupełni połączenia w województwie podkarpackim. Przede wszystkim zapewni bezpośrednią, szybką podróż między Rzeszowem i Stalową Wolą oraz Lublinem. Ponadto włączy Sokołów Małopolski do sieci połączeń kolejowych, a przystanki pasażerskie pojawią się także w mniejszych miejscowościach – takich jak Nienadówka i Stobierna. 

Uczestnicy warsztatów mówili o konieczności usprawniania połączeń dalekobieżnych, szczególnie z Warszawą, Krakowem, Wrocławiem i Poznaniem oraz powiązań międzyregionalnych z Lublinem. W kontekście transportu towarowego podkreślano rolę kolejowych połączeń z miastami portowymi – Szczecinem, Gdańskiem i Gdynią.

Plan rozwoju kolei do 2035 r.

Projekt ZSK opracowuje plan rozwoju sieci kolejowej w Polsce po 2035 r., uwzględniając plany inwestycyjne CPK i PKP PLK. Po zakończeniu wszystkich 16 wojewódzkich paneli eksperckich rozpoczął się etap analiz sieciowych i prac planistycznych.

Jak zapewnia CPK, budowa odcinka linii kolejowej Łętownia-Rzeszów stworzy warunki do dalszego rozwoju połączeń aglomeracyjnych wokół Rzeszowa oraz uzupełni infrastrukturę zrealizowaną przez PKP PLK i Urząd Marszałkowski. Docelowy projekt ZSK powstanie w oparciu o wnioski płynące z warsztatów, kształt obecnej sieci kolejowej oraz zaawansowane narzędzia analityczne CPK.

(lp)

Czytaj więcej:

Obwodnica Pilzna coraz bliżej. Inwestycja ma kosztować prawie 88 mln zł

Czytasz Rzeszów News? Twoje wsparcie pozwoli nam działać sprawniej.

 

Reklama