Podkarpackie „Elfy” przeszły ostatni test. Od grudnia będą wozić pasażerów [FOTO]

3
Reklama

Na Podkarpacie trafiły trzy nowoczesne pociągi „Elf 2”. We wtorek przeszły ostatni test, rozwijając prędkość prawie 160 km/h na trasie Rzeszów-Dębica. Pasażerowie będą nimi podróżować od 10 grudnia, kiedy zmieni się kolejowy rozkład jazdy.   

 

Przeprowadzony 21 listopada test zwany „jazdą w trakcji wielokrotnej” polegał na tym, że trzy złączone ze sobą „Elfy” odbyły trasę Rzeszów – Dębica jako jeden skład, osiągając prędkość  około 160 km/h. Kolejarze sprawdzali układy sterowania, hamowania i bezpieczeństwa, czy w takim układzie szynobusy mogą jeździć.

Był to ostatni z testów, wymagany przed udostępnieniem pociągów pasażerom. „Elfy” będą jeździły na trasach Rzeszów – Dębica oraz Rzeszów – Przemyśl.

Szynobusy „Elf 2”  wyprodukowane przez bydgoską firmę Pesa to pierwsze pociągi na Podkarpaciu, które spełniają najnowsze normy kolejowe (TSI 2014). Ich prędkość eksploatacyjna wynosi 160 km/h. To pojazdy klimatyzowane, z dostępem do WiFi.

„Elfy” posiadają m.in. uchwyty do przewozu sześciu rowerów, dwa miejsca dla wózków osób niepełnosprawnych, automaty biletowe, monitoring, elektroniczny system informacji (monitory LED), system informacji rozgłoszeniowej, urządzenia ułatwiające wjazd do pociągu dla osób na wózkach inwalidzkich. 

Nowością będzie montaż defibrylatorów AED mających chronić życie pasażerów w przypadku chorób krążenia.

Trzy szynobusy, które trafiły na Podkarpacie, to pojazdy trójczłonowe. Cena każdego z nich to ok. 17 mln zł.  Samorząd województwa zamówił w Pesie łącznie siedem pociągów – 5 trójczłonowych i 2 czteroczłonowe. Wartość kontraktu wyniosła 124,6 mln zł.

Pierwsze pociągi miały być dostarczone do 30 września br., ale z powodu kłopotów firmy termin został przesunięty.Zgodnie z umową, urząd marszałkowski od 1 października naliczał Pesie kary umowne za niedotrzymanie terminów. Więcej pisaliśmy o tym TUTAJ.

(mo)

redakcja@rzeszow-news.pl

Reklama

3 KOMENTARZE

  1. brawo. Szkoda tylko , że na łańcuckim ,,dworcu” PKP problem windy dla niepełnosprawnych , słynny na całą Polskę rozwiązano w ten sposób, że tą windę zlikwidowano.

  2. Szynobusy Elf II… Matko jak nie znacie terminologii to nie piszcie głupot.
    Przede wszystkim nie było jeszcze jazdy pojedynczej na zadnym odcinku jedynie EN62A-101 miał jazdę pojedynczą z Rzeszowa do Przeworska.
    A Elf II to nie szynobus. Są to Elektryczne Zespoły Trakcyjne.

Comments are closed.