Tyle oddano do użytku w 2013 roku. Wśród nich są cztery odcinki autostrady A4, odcinek drogi ekspresowej S19 i pierwszy etap obwodnicy Leżajska w ciągu DK nr 77.
– Nowe odcinki dróg to nie tylko wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miast, oszczędność czasu w ruchu pasażerskim i towarowym czy poprawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym, ale także dbałość o środowisko – poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Rzeszowie.
ODCINKI ODDANE W 2013 r.:
– I etap obwodnicy Leżajska w ciągu DK nr 77 – (4,1 km, 36,5 mln zł)
– A4 węzeł Jarosław Zachód – węzeł Przemyśl (25 km, około 696 mln zł)
– A4 w. Dębica Wschód – w. Rzeszów Zachód (32,7 km, 1,73 mld zł)
– A4 w. Rzeszów Zachód – w. Rzeszów Północ (4 km, 338,6 mln zł)
– S19 w. Rzeszów Zachód – w. Świlcza (4,4 km, 256,3 mln zł)
– A4 w. Przemyśl-Korczowa – dł. (21,4 km, 818 mln zł)
W 2013 roku wyremontowano prawie 30 km dróg krajowych za ok. 29 mln zł oraz 4 mosty za 17,4 mln zł – w Nowej Dębie, Ustrzykach Dolnych oraz dwa w Sanoku. Prowadzono także prace na dwóch odcinkach autostrady A4 od Tarnowa do Dębicy i od Rzeszowa do Jarosławia oraz na drugim etapie obwodnicy Leżajska.
W 2013 roku ogłoszono również dwa przetargi na budowę kolejnych odcinków S19. Na kontynuację projektowania i budowę drogi na odcinku węzeł Sokołów Małopolski Północ – Stobierna do złożenia ofert zaproszonych zostało 19 wykonawców, natomiast na kontynuację projektowania i budowę S19 na odcinku węzeł Świlcza (DK4) – węzeł Rzeszów Południe (Kielanówka) 17 wykonawców. W postępowaniu przetargowym przyjęte zostały trzy kryteria oceny ofert: cena, okres gwarancji oraz termin wykonania.
Z ciekawostek drogowych warto wspomnieć choćby o górnym przejściu dla zwierząt na odcinku A4 Dębica – Rzeszów. Płyta ustroju ma 119 m długości i 96m szerokości (dla porównania wymiary boiska piłkarskiego wg standardów FIFA to ok. 105m x 68m). Do budowy tego przejścia dla zwierząt zużyto prawie 24 tys. m sześciennych betonu i ponad 2781 kg stali.
Na węźle Świlcza (skrzyżowanie DK4 i S19) wybudowano ronda turbinowe. To nowe rozwiązanie zastosowane na podkarpackich drogach krajowych. Ronda wybudowane tak, że potoki ruchu pasa wewnętrznego i zewnętrznego nie przecinają się. Pojazdy kierowane są na odpowiednie wyloty ronda, co zmniejsza ryzyko kolizji. Ustąpienie pierwszeństwa następuje tylko przy wjeździe na rondo, po czym w żadnym punkcie na rondzie lub przy zjeździe z niego nie występują punkty kolizyjne z innymi pojazdami.
redakcja@rzeszow-news.pl