Komfort, dostępność i bezpieczeństwo – to najważniejsze cele inwestycji, które w przyszłym roku ma zrealizować PKP. W naszym regionie kolej zapowiada otwarcie nowych linii i budowę nowych przystanków.
Ułatwienia na rzeszowskim dworcu
Zmodernizowana została główna stacja kolejowa w stolicy Podkarpacia. Unowocześniono ją w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko za ponad 200 mln zł, a w tym roku dodatkowo za ponad 8 mln zł.
Zamontowano tam m.in. nowoczesne urządzenia systemu dynamicznej informacji pasażerskiej. Elektroniczne wyświetlacze na peronach i w przejściu podziemnym ułatwiają dostęp do informacji o odjazdach i przyjazdach pociągów.
Dodatkowym atutem jest nowe nagłośnienie, które ma zapewnić lepszą jakość nadawanych komunikatów dźwiękowych. Aby poprawić bezpieczeństwo pasażerów, na stacji zamontowano także system monitoringu.
14 stacji w ramach PKA
Działania PKP na Podkarpaciu obejmują również budowę zupełnie nowych obiektów dla podróżnych, które mają zwiększyć dostępność komunikacyjną. W ramach Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej wybudowane zostało 14 stacji i przystanków na trasach w stronę Dębicy, Przeworska, Kolbuszowej i Strzyżowa oraz na nowej linii do lotniska w Jasionce.
Ostatni z nich został oddany we wrześniu, jest to przystanek w Lutoryżu na linii Rzeszów – Jasło. W przyszłym roku nowe przystanki wyposażone zostaną m.in. w nowe nagłośnienie i urządzenia do emisji dźwiękowych komunikatów.
Nowe przystanki w planach
Kolejne punkty dostępu do kolei, realizowane w ramach rządowego programu, obejmują 10 inwestycji w: Przemyślu, Hurku, Medyce, Żurawicy, Ropczycach, Strzyżowie, Mielcu (dwa przystanki), Chorzelowie i Zaklikowie.
Do użytku zostały już oddane nowe lub zmodernizowane perony w 9 lokalizacjach. W przyszłym roku powstanie kolejny przystanek w Mielcu na linii nr 25: Mielec Wolności, prace przy jego budowie już ruszyły.
Usprawnianie infrastruktury kolejowej
Rozwojowi kolei na Podkarpaciu mają też sprzyjać projekty inwestycyjne PLK SA. Obejmują one m.in. obiekty inżynieryjne, jak np. most w Przemyślu nad rzeką San, na linii nr 91 Kraków – Medyka.
Nowa przeprawa sfinansowana w ramach POIiŚ kosztowała blisko 67 mln zł netto. W bieżącym roku oddano kolejną nitkę obiektu i zakończono prace drogowe w jego obrębie.
Lepsze połączenia i szybsze podróże
Podróże pociągiem ze stolicy Podkarpacia w Bieszczady ułatwić ma rewitalizacja linii kolejowej nr 108 na odcinku Jasło – Nowy Zagórz wraz z powstaniem nowej łącznicy Jedlicze – Szebnie. W listopadzie została podpisana umowa na ponad 240 mln zł netto na jej budowę.
W ramach projektu inwestycyjnego wybudowany zostanie nowy odcinek torów między liniami kolejowymi nr 106 Rzeszów – Jasło i nr 108 Stróże – Krościenko. Dzięki czemu w Jaśle nie trzeba będzie zmieniać kierunku jazdy. Czas przejazdu między Rzeszowem a Krosnem skróci się więc o około 20-25 minut.
W planach jest również tworzenie nowych możliwości kolei regionalnej i dalekobieżnej na pograniczu województw podkarpackiego i świętokrzyskiego.
Aktualnie ogłoszony jest przetarg na realizację 66 kilometrów trzech linii kolejowych (nr 25, 74 i 78) na odcinku Stalowa Wola – Tarnobrzeg – Sandomierz – Ocice – Padew. Inwestycji zapewni powrót pociągów pasażerskich na odcinkach tras Padew – Chmielów i Sandomierz – Grębów.
(MK)
Czytaj więcej:
ZG „PKS” inwestuje w ekologiczny transport. Prawie 170 mln zł na nowoczesną flotę autobusów