Dzisiaj przed godz. 10:00 pierwsi kierowcy przejechali ostatnim fragmentem podkarpackiej autostrady A4 Rzeszów – Jarosław.

Zgodnie z zapowiedziami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, dzisiaj został otwarty ponad 41-kilometrowy odcinek A4. Drogowcy postanowili go oddać do użytku kierowcom, mimo że nie wszystkie prace zostały zakończone. GDDKiA chce ułatwić komunikację pielgrzymom z Ukrainy, którzy będą jechać na Światowe Dni Młodzieży w Krakowie.

Ostatni fragment podkarpackiej A4 wybudowało konsorcjum Budimex – Strabag. Inwestycja kosztowała 986 mln zł.

– To wydarzenie historyczne, gdyż kierowcy po raz pierwszy mają do dyspozycji jeden ciąg najdłuższej autostrady w Polsce, zapewniający komfortową podróż od zachodniej do wschodniej granicy kraju –  mówi Grzegorz Domaradzki, dyrektor Rejonu Budimex.

Ford mondeo z rzeszowską rejestracją był pierwszym samochodem, który przejechał autostradą na odcinku Rzeszów – Jarosław. – Dzisiaj do Niemiec i Ukrainy jest nam bliżej niż kiedykolwiek dotąd – dodaje Wojciech Trojanowski, członek zarządu firmy Strabag.

Ruch na A4 odbywa się z utrudnieniami. Początkowa mowa była o trzech lokalizacjach, gdzie utrudnienia będą na 11-kilometrowym odcinku. Drogowcom udało się zmniejszyć utrudnienia do ok. 2 km. W okolicach węzła Jarosław Zachód ruch odbywa się jednym pasem w obu kierunkach.

Wykonawca musi przebudować nasypy oraz naprawić dwa wiadukty autostradowe nad liniami kolejowymi WA4 i WA9.

Bez żadnych utrudnień kierowcy będą jeździli autostradą od końca sierpnia. Zakończenie wszystkich prac planowane jest na koniec października. Odcinek Rzeszów – Jarosław ma czteroletnie opóźnienie. Miał być gotowy na Euro 2012.

Na A4 są cztery Miejsca Obsługi Podróżnych: Łukawiec, Palikówka, Budy i Młyniska, a także trzy węzły autostradowe, 78 obiektów inżynieryjnych (mosty, przepusty wraz z przejściami dla zwierząt). W szczytowym momencie budowy na placu budowy pracowało ok. 600 osób.

Autostrada przejmie znaczną cześć ruchu z drogi krajowej nr 4 oraz ruchu tranzytowego przez Rzeszów, Łańcut i Przeworsk, którego skalę szacuje się na 30 tys. samochodów na dobę.

Powierzchnia autostrady (647 ha) odpowiada powierzchni 774 boisk piłkarskich a nasyp trasy głównej wynoszący 8 mln m3 to  ok. 560 tys. samochodów wypełnionych materiałem nasypowym. Ustawione jeden za drugim utworzyłyby kolejkę o łącznej długości ok. 7,6 tys. km.

Cały podkarpacki odcinek A4 ma 167 km. Zaczyna się na granicy polsko-ukraińskiej Korczowa-Krakowiec i biegnie przez Jarosław, Rzeszów, Dębicę, Tarnów, Kraków, Katowice, Gliwice, Opole, Wrocław, Legnicę do granicy z Niemcami w Jędrzychowicach koło Zgorzelca.

Historia A4 sięga 1936 r. kiedy oddano do użytku pierwszy odcinek autostrady w jej obecnym przebiegu. Łączna długość A4 w Polsce wynosi 672 km. A4 jest najdłuższą autostradą w naszym kraju.

(kaw)

redakcja@rzeszow-news.pl

Reklama