Zdjęcie: Budowa odcinka S19 Dukla - Barwinek (fot. GDDKiA Oddział Rzeszów)
Reklama

Budowa odcinka drogi ekspresowej S19 między Duklą a Barwinkiem, właśnie weszła w fazę realizacji. Po wydaniu zezwolenia na realizację inwestycji drogowej dla ponad 18‑kilometrowego fragmentu, możliwe było przekazanie placu budowy wykonawcy oraz rozpoczęcie działań budowlanych.

Umowa z wykonawcą, firmą Polaqua, opiewa na wartość przekraczającą 1,5 miliarda złotych, a całkowite koszty przedsięwzięcia szacowane są na blisko 1,9 mld zł.

Pierwsze prace ziemne

Na odcinku pomiędzy Duklą a Barwinkiem, rozpoczęły się już najważniejsze roboty przygotowawcze. Między Zboiskami a Cergową oraz w okolicach Barwinka trwa zdejmowanie warstw ziemi i formowanie trasy głównej drogi. W innych miejscach (między Trzcianą a Tylawą) usuwane są tereny leśne, a także prowadzone są prace rozbiórkowe budynków, które kolidują z planowaną drogą.

Dla usprawnienia logistyki budowy i komunikacji związanej z pracami w terenie przewidziano trzy mosty tymczasowe. Te konstrukcje mają kluczowe znaczenie dla transportu sprzętu i materiałów między fragmentami placu budowy.

Trudne warunki, wielka infrastruktura

Odcinek Dukla – Barwinek wiedzie przez Beskid Niski, czyli teren o skomplikowanej rzeźbie i geologii, z osuwiskami i stromymi zboczami. Realizacja wymaga zatem budowy wielu obiektów inżynieryjnych. Zaprojektowano 15 estakad, z których najdłuższa ma mieć około 1,1 km długości i będzie wsparta na filarach sięgających ponad 30 metrów.

Do tego dobudowanych zostanie 7 mostów, 4 wiadukty, a także 23 przejścia dla zwierząt. Dodatkowo powstanie węzeł drogowy w Barwinku, drogi serwisowe, miejsca do kontroli i ważenia pojazdów, infrastruktura techniczna, ekologiczna, ekrany akustyczne i zbiorniki retencyjne.

Reklama

Dofinansowanie Via Carpatia

Projekt jest częścią szerszego szlaku transportowego Via Carpatia, który łączy kraje bałtyckie z południem Europy. Odcinek Dukla – Barwinek to ostatni fragment polskiej części S19, przed granicą ze Słowacją.

Dofinansowanie tej inwestycji pochodzi m.in. z programu Łącząc Europę (CEF2), a fundusze pokrywają znaczną część kosztów – ok. 85 procent kosztów projektu.

Mosty tymczasowe

Wśród pierwszych działań na placu budowy znalazła się także budowa mostu tymczasowego. Jedna z trzech takich konstrukcji przewidzianych na trasie już powstała. Jak podkreśla Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, obiekt ma poprawić warunki komunikacji podczas prac i zapewnić dostępność pomiędzy fragmentami trasy, podczas gdy główna droga jest jeszcze w fazie przygotowawczej.

Powstający odcinek między Duklą a Barwinkiem to inwestycja o ogromnym znaczeniu nie tylko lokalnym – to element międzynarodowej trasy, która ma zwiększyć przepustowość, bezpieczeństwo i powiązania komunikacyjne Podkarpacia ze Słowacją i dalsza częścią Europy.

Czytaj więcej:

Weekend z utrudnieniami w Rzeszowie. MZD zamyka ul. Krzyżanowskiego i wyznacza objazd

Czytasz Rzeszów News? Twoje wsparcie pozwoli nam działać sprawniej.

 

Reklama