tunel-s19-rzeszow-babica
Zdjęcie: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad

Kilkaset metrów tunelu na odcinku drogi ekspresowej S19 między Rzeszowem a Babicą już gotowe. Kluczowym elementem tej inwestycji jest tunel o długości 2,2 km, który przechodzi przez wzgórza Pogórza Dynowskiego. 

Najdłuższy tunel w regionie

Budowany tunel będzie najdłuższym w regionie i jednym z najdłuższych w Polsce. Obiekt powstaje w technologii drążenia mechanicznego przy użyciu specjalistycznej maszyny TBM (Tunnel Boring Machine). Dotychczas wydrążono dopiero kilkaset metrów pierwszej nawy tunelu, co daje obraz skali tego imponującego przedsięwzięcia.

tunel-s19-rzeszow-babica
Zdjęcie: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad

Największe wyzwanie inżynieryjne na Podkarpaciu

Tunel drąży maszyna TBM Karpatka. To 114-metrowej długości kolos o wadze 4400 ton. Posiada napęd hydrauliczno-elektryczny i 12 silników, każdy o mocy 1 megawata. Pierścień skrawający, który waży 440 ton, obraca się z prędkością do 2 obrotów na minutę. 

Wydrążenie jednej nawy tunelu zajmie – przy sprzyjających warunkach – ok. 9 miesięcy. Projekt zaliczył już jednak przerwę z powodu wydzielania się w tunelu metanu.

Następnie maszyna w ciągu trzech miesięcy zostanie odwrócona i rozpocznie drążenie kolejnej nawy tunelu. Tunel będzie składał się z dwóch oddzielnych naw – każda z dwoma pasami ruchu. 

tunel-s19-rzeszow-babica
Zdjęcie: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad

Znaczenie dla kierowców

Odcinek S19 to część międzynarodowego szlaku Via Carpathia, który ma połączyć kraje Europy Środkowo-Wschodniej.

Tunel zlikwiduje naturalną barierę, jaką stanowią wzniesienia, i skróci czas przejazdu z Rzeszowa w kierunku południowym. Inwestycja odciąży również lokalne drogi, co przełoży się na mniejsze korki i poprawę jakości życia mieszkańców.

tunel-s19-rzeszow-babica
Zdjęcie: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad

(rom)

Reklama