43 osoby odebrały dyplomy pielęgniarstwa Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie. Po raz pierwszy w historii uczelni dyplomy ukończenia studiów licencjackich odebrali absolwenci ścieżki anglojęzycznej, pochodzący z różnych zakątków Afryki.
Wśród tegorocznych absolwentów znaleźli się obywatele Polski, Kenii, Zimbabwe, Republiki Południowej Afryki i Nigerii. Łącznie dyplomy odebrało 43 osoby, w tym 27 z polskojęzycznej ścieżki kształcenia i 16 z anglojęzycznej. Wśród absolwentów znalazło się także 7 mężczyzn.
Bez granic, bez podziałów
Świeżo upieczeni absolwenci i absolwentki otrzymali pielęgniarskie czepki lub przypinki przedstawiające czepek – w taki sposób uczelnia połączyła polskie tradycje pielęgniarskie z tradycjami międzynarodowymi. Treść ślubowania była, jak zwykle, ponad granicami.
– Nieść pomoc każdemu człowiekowi, w szczególności bez względu na wiek, płeć, kolor skóry, narodowość, religię, kulturę, przynależność społeczną, chorobę, niepełnosprawność, orientację seksualną. Okazywać pacjentom należny szacunek i empatię, nie nadużywać ich zaufania oraz przestrzegać tajemnicy zawodowej – ślubowali tegoroczni absolwenci i absolwentki podczas ceremonii.
zdj.: Dawid Czyż/WSIiZPoczątek pięknej i trudnej drogi
Dr hab. Andrzej Rozmus, prof. WSIiZ, rektor uczelni, uroczyście nadał tytuły licencjata absolwentom, podczas gdy dr Barbara Przywara, prorektorka ds. Nauczania, wyraziła wdzięczność za zaangażowanie zarówno studentów, jak i kadry akademickiej:
– Czepkowanie to nie tylko zakończenie waszych studiów, ale również początek pięknej, choć odpowiedzialnej, drogi zawodowej – podkreśliła, zwracając się do nowych pielęgniarek i pielęgniarzy.
Katarzyna Wyczarska-Dziki, prodziekan ds. kierunku Pielęgniarstwo, wyraziła przekonanie, że wiedza i umiejętności nabyte przez absolwentów pozwolą im na wykonywanie obowiązków zawodowych zgodnie z najlepszą praktyką. Zwróciła także uwagę na psychologiczny aspekt pracy pielęgniarskiej, podkreślając jego znaczenie w codziennej praktyce:
– W obliczu bólu, choroby, dysfunkcji, starości człowiek staje się bezsilny, niejednokrotnie niecierpliwy, roszczeniowy, nieufny. Chciałabym abyście zawsze w relacji z pacjentem pamiętali o swojej sprawczości i że każda relacja pielęgniarka – pacjent zawiera w sobie elementy działania psychologicznego i że elementy te są równie ważne, a w niektórych przypadkach nawet ważniejsze niż lekarstwa czy inne metody terapeutyczne – podkreślała prodziekan.
Najlepsi z najlepszych
Dyplomy za najwyższe oceny z toku studiów odebrali Tendai Chibi oraz Edyta Stec, a wyróżnienia przypadły: Monice Gąsior, Kamili Łaboś, Zuzannie Paściak i Monice Pondo. Ta ostatnia tak podsumowywała minione 3 lata:
– Podczas tych trzech i pół roku przeżyliśmy wspólnie wiele chwil: nieprzespane noce, intensywne zajęcia praktyczne, wymagające egzaminy, ale też chwile pełne radości, wsparcia i przyjaźni. Zdobywaliśmy wiedzę i umiejętności, uczyliśmy się współczucia, empatii i zrozumienia – czyli wartości, które będą fundamentem naszej pracy. Chciałabym życzyć nam wszystkim, abyśmy w tej codziennej pracy pielęgniarskiej nigdy nie zatracili tego, co najważniejsze – miłości do człowieka – mówiła Monika Pondo.
W ramach ścieżki angielskiej najwyższe noty otrzymali: Mary Joshua, Happiness Mudanganyi i Christine Karisa.
Dyplomy Absolwenta Roku z kolei odebrali Tendai Mashipe oraz Paulina Sołtysek. Wyróżnienie otrzymała także Martyna Masicz, ubiegłoroczna laureatka Stypendium Ministra w dyscyplinie nauki medyczne.
Inicjatywa WSIiZ w kształceniu międzynarodowych kadr pielęgniarskich jest odpowiedzią na globalne zapotrzebowanie na wykwalifikowany personel medyczny. Absolwenci, pochodzący z różnych kultur i środowisk, wnoszą do zawodu unikalne perspektywy i doświadczenia, co może przyczynić się do podniesienia jakości opieki zdrowotnej nie tylko w Polsce, ale i na świecie.
[im]