PKP obiecuje: budynek dworca Rzeszów Główny będzie miał modernistyczną bryłę i reprezentacyjny hol. Na dworcu trwają już pierwsze prace budowlane.
O modernizacji dworca kolejowego mówiło się od wielu lat. To ostatni etap dużej inwestycji związanej z przebudową kolejowych terenów w Rzeszowie. Wcześniej zmodernizowano m.in. perony i wybudowano tunel łączący Śródmieście z osiedlem 1000-lecia.
Teraz przyszedł czas na gruntowny remont dworcowego budynku, w którym są m.in. kasy biletowe. Za tę część inwestycji odpowiada PKP SA. Ruszyła już rozbiórka w piwnicach budynku i demontaż instalacji. Równolegle trwa wzmacnianie fundamentów budynku.
Wróci historyczny zegar
PKP obiecuje, że dworzec odzyska jednolity, modernistyczny charakter, który zmieniono od czasów jego przebudowy w latach 60. XX wieku i na przełomie XX i XXI wieku. Zmiany będą widoczne przede wszystkim na elewacji dworca.
Zostaną z niej usunięte łuki nad wejściem głównym oraz dobudowana, historyzująca attyka z elektronicznym zegarem. Modernistycznego charakteru budynkowi doda również stolarka okienna i drzwiowa stylizowana na tę z lat 60. XX wieku.
Renowację przejdzie okładzina elewacji wykonana z granitu i piaskowca. W części administracyjnej budynek (od strony zachodniej i wschodniej) zostanie otynkowany i pomalowany w odcieniach szarości.
Na szczycie fasady, w części zachodniej, zdecydowano się na przywrócenie elektronicznego, wielkoformatowego zegara z dwoma wyświetlaczami od strony zachodniej i placu przed dworcem. Na bocznej ścianie pojawi się podświetlany napis PKP i nazwa dworca.
Konserwator w akcji
Zmieni się także wnętrze budynku, choć jak ostatecznie będzie się wyglądało, dowiemy się po badaniach konserwatorskich. W latach 60. XX wieku hol zdobiła modernistyczna polichromia, która być może zostanie odtworzona, jeśli zachowały się jej relikty.
– Jeśli nie, to renowacji będą poddane dwie mozaiki ścienne w holu dworca. Ostateczną decyzję w tej sprawie podejmie konserwator zabytków – zapowiada Bartłomiej Sarna z PKP SA. W holu (ok. 350 m kw.) ma być jasno, dzięki oknom w elewacji.
Sufit holu zaprojektowano w formie lameli (listew dekoracyjnych) i z nowoczesnymi oprawami świetlnymi. W środku znajdą się też tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, gabloty z rozkładami jazdy, zegar i ławki z ładowarkami urządzeń elektronicznych.
We wschodniej części holu będą kasy biletowe, a resztę powierzchni na parterze zajmą pomieszczenia handlowo-usługowe. Te kolej zamierza wynajmować.
Co będzie nowością?
Nowością w holu będą schody i winda prowadzące na poziom -1. Dostaniemy się z niego do parkingu podziemnego. Jego budowa właśnie trwa i będzie częścią powstającego Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego, czyli „serca komunikacyjnego miasta”.
Na poziomie –1 będą również toalety, pomieszczenia na wynajem oraz zaplecze techniczne budynku. Natomiast na piętrze dworca: posterunek Straży Ochrony Kolei oraz biura przeznaczone dla spółek kolejowych i na wynajem.
– Powstanie spójny architektonicznie obiekt przystosowany do potrzeb wszystkich podróżujących, w tym osób z niepełnosprawnościami, opiekunów z małymi dziećmi i seniorów – zapowiada Grzegorz Puda, minister funduszy i polityki regionalnej.
W holu dworca pojawią się ścieżki prowadzące, oznaczenia w alfabecie Braille’a, plany dotykowe z nazwą dworca i urządzenia wspomagające aparaty słuchowe przy kasach. Sam budynek ma być tani w utrzymaniu, dzięki m.in. LED-owemu oświetleniu.
Bezpieczny dworzec
Poziom bezpieczeństwa podróżnych poprawią nowe kamery, sygnalizacje włamania i napadu i przeciwpożarowe, a także kontrole dostępu. – To inwestycja, na którą mieszkańcy stolicy województwa czekali od lat – dodaje Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP SA.
Przebudowa dworca będzie kosztowała prawie 23 mln zł, w dużej mierze jest ona finansowana z unijnych pieniędzy. Kontrakt dostał Budimex. Inwestycja ma się zakończyć pod koniec 2023 roku.
(ram)
redakcja@rzeszow-news.pl