Ponad 1 mln złotych kosztowały elektroniczne tablice, zainstalowane na dworcu kolejowym w Rzeszowie. Docelowo będą także na peronach.

Elektroniczne tablice zastąpiły paletowe tablice informacyjne tzw. „pragotrony”. Miały już one swoje lata, zawodziły, często pokazywały niepełną informację dla podróżnych.

Od grudnia 2013 r. na dworcach, stacjach i przystankach informacją głosową i wizualną zarządzają PKP Polskie Linie Kolejowe. Spółka obsługuje kilkadziesiąt różnych, głównie przestarzałych systemów. Urządzenia nie mają jednolitego standardu i jest kłopot z ich serwisowaniem, co skutkuje błędami w przekazywaniu informacji pasażerom.

PLK postanowiły podnieść standard obsługi pasażerskiej. Spółka zdecydowała się na budowę centralnego systemu informacji pasażerskiej, który zastąpi kilkadziesiąt działających obecnie.

– To pozwoli ograniczyć koszty funkcjonowania systemu informacji, przy jednoczesnym zwiększeniu jego sprawności. Umożliwi też wprowadzenie automatycznego, zdalnego sterowania urządzeniami – twierdzi Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP PLK.

Nowy system będzie można łatwiej aktualizować, modyfikować i wprowadzać niezbędne zmiany – jak choćby w czasie korekty lub zmiany rozkładu jazdy. W przyszłości będzie on na wszystkich stacjach. Koszt budowy nowego systemu informatycznego PLK sfinansuje z własnych pieniędzy. Pierwsze testy systemu ruszą w czwartym kwartale br.

Na rzeszowskim dworcu zostały zainstalowane dwie elektroniczne tablice.

– Pasażer otrzymuje pełne, czytelne i wyraźne informacje związane z rozkładem jazdy pociągów: godzinę przyjazdu/odjazdu pociągu, nr pociągu, stację docelową wraz ze stacjami pośrednimi, numer peronu, na który przyjeżdża, lub z którego odjeżdża dany pociąg, nazwę przewoźnika, ewentualne opóźnienie pociągu – wyjaśnia Dorota Szalacha.

Informacje na tablicach wyświetlane są w technologii LCD. To jedno z najnowocześniejszych i najlepszych rozwiązań stosowanych nie tylko w Polsce ale także w Europie. Główną zaletą elektronicznych tablic jest to, że informacje dla pasażera są przejrzyste, wyraziste i pełne.

Tablice na rzeszowskim dworcu kolejowym wraz z przebudową instalacji oraz zasilaniem i oprogramowaniem kosztowały ponad 1 mln zł. PKP PLK planuje do końca przyszłego roku tablice zainstalować również na peronach.

redakcja@rzeszow-news.pl

Reklama