Blisko 1,850 mld zł wynosi oferta tureckiej firmy Kolin İnsaat Turizm Sanayi ve Ticaret na budowę drogi ekspresowej S19 między Jawornikiem a Lutczą.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrada uważa, że oferta firmy Kolin, jeden z siedmiu złożonych do przetargu, jest najkorzystniejsza – wynosi 1 849 563 300 zł.
Pozostała złożyli: Gülermak/Budimex – 1,909 mld zł, Stecol – 1,930 mld zł, PORR – 2,160 mld zł, NDI/NDI Sopot/Doğuş İnşaat ve Ticaret – 2,700 mld zł, Nurol İnşaat ve Ticaret – 2,772 mld zł i Mostostal Warszawa/Acciona Construccion – 2,863 mld zł.
Przetarg na budowę ponad pięciokilometrowego odcinka S19 między Jawornikiem a Lutczą został ogłoszono 23 września 2022 roku. GDDKiA w Rzeszowie oferty otworzyła 23 września. Po ich analizie uznała, że najkorzystniejszą złożyła turecka Kolin.
Kolin zapewnia, że ten fragment „ekspresówki” wybuduje w 59 miesięcy i daje 5 lat gwarancji. Jeżeli inne firmy nie złożą odwołań, a pozytywną opinię o wyborze wykonawcy drogi wyda Urząd Zamówień Publicznych, to GDDKiA podpisze umowę z turecką firmą.
S19 z długim tunelem
S19 pomiędzy Jawornikiem i Lutczą (ok. 5,2 km) poprowadzona będzie m.in. estakadą nad drogą krajową nr 19. Długość tego obiektu to około 780 m, a filary będą miały do 36 m wysokości. Estakada przejdzie w tunel o długości niemal 3 km pod górą Kamieniec.
– Będzie to najdłuższy z trzech tuneli jakie powstaną w województwie podkarpackim w ciągu S19 – twierdzi Joanna Rarus z rzeszowskiego oddziału GDDKiA.
S19 będzie miała po dwa pasy ruchu w obu kierunkach wraz z pasem awaryjnym. Wzdłuż trasy głównej wybudowane zostaną też obiekty inżynierskie, w tym wspomniana estakada i tunel, a także most pełniący funkcję przejścia dla małych zwierząt.
Powstanie też Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP) Jawornik w kierunku Barwinka. Z 59 miesięcy, jakie przewidziano na budowę S19, wyłączone będą cztery miesiące – od 1 grudnia do 31 marca.
Charakterystyka terenu
Odcinek S19 Jawornik-Lutcza składa się ze zlepieńców, piaskowców i łupków ilastych. Warunki geologiczne są bardzo zmienne. Teren przyszłej inwestycji przechodzi na przemian przez wzniesienia i doliny. W rejonie tunelu dominują obszary leśne i nieużytki.
Co to oznacza w praktyce? – Na etapie budowy konieczne będzie zabezpieczenie stwierdzonych osuwisk oraz terenów predysponowanych osuwiskowo – twierdzi GDDKiA.
S19 Jawornik-Lutcza będzie częścią szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa będzie miała ok. 700 km długości, na Podkarpaciu – 169 km. Aktualnie kierowcy korzystają z 81,8 km trasy – od Lasów Janowskich do Rzeszów Południe.
GDDKiA połączyła już nie tylko stolice województwa podkarpackiego i lubelskiego. Mieszkańcy Podkarpacia maja również szybkie połączenie z Warszawą poprzez S19 i S17, a kierowcy z województwa lubelskiego z autostradą A4.
Kolejne 72,9 km trasy Via Carpatia są w budowie i na etapie uzyskiwania zezwolenia na realizacji inwestycji lub opracowywania dokumentacji do ZRID. Na etapie przetargu są ostatnie dwa odcinki S19 o łącznej długości 11,6 km: Jawornik-Lutcza, Lutcza-Domaradz.
(ram)
redakcja@rzeszow-news.pl