GDDKiA podsumowała pracę laboratorium drogowego w 2024 roku. Wykonano m.in. ponad 17 tysięcy różnego rodzaju badań jakości dróg. Pozwala to na zachowanie odpowiedniego poziomu prowadzonych inwestycji oraz bezpieczeństwa użytkowników dróg.
Co badają laboratoria drogowe?
Nie jest to wyłącznie nawierzchnia. Zadaniem laboratorium jest kontrola budowanych dróg na różnych etapach inwestycji. Od przygotowania inwestycji, przez jej realizację, po monitorowanie jej eksploatacji.
– Sprawdzamy jakość materiałów, które zamierza na etapie budowy użyć wykonawca. Prowadzimy badania w trakcie budowy drogi i oceniamy czy materiały, jakie wykorzystuje są tymi, które zostały zaakceptowane przez nas wcześniej. I w końcu, ostatni etap badań to ocena, czy gotowa już droga odpowiada specyfikacji technologicznej – wylicza Joanna Rarus, rzeczniczka Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Rzeszowie.
Laboratorium weryfikuje również skład soli drogowej czy też na przykład odblaskowość oznakowania poziomego.
Ile badań wykonało laboratorium
Rok 2024 jest rekordowy jeśli mówimy o liczbie wykonanych badań jakości dróg przez laboratorium drogowe rzeszowskiego Oddziału GDDKiA. Łącznie przeprowadzono 17 049 badań. Dla porównania w ubiegłym roku badań było 11 326, a w roku 2022, 5613 szt. Jako ciekawostkę podajmy, że od 2008 r. proces badawczy laboratorium objął łącznie 81 390 szt. badań.
Zdjęcia: GDDKiA
W bieżącym roku w sposób znaczący zwiększyła się liczba przeprowadzonych badań laboratoryjnych w poszczególnych obszarach działalności laboratorium. Najczęściej zlecanymi badaniami były:
- w ramach badań betonu: wytrzymałość na ściskanie, mrozoodporność betonu, pobór próbek,
- w ramach badań diagnostyki nawierzchni: moduł odkształcenia podłoża VSS, właściwości przeciwpoślizgowe urządzeniem SRT-3, badanie dynamicznego pomiaru oznakowania poziomego urządzeniem RMT,
- w ramach badań asfaltu i mieszanek mineralno-asfaltowych: skład ziarnowy, grubość nawierzchni, sczepność międzywarstwowa,
- w ramach badań gruntu: analiza sitowa, wskaźnik piaskowy, zawartość części organicznych,
- w ramach badania kruszyw: skład ziarnowy, wskaźnik piaskowy, badanie CBR.
– Podsumowując, w 2024 roku najwięcej badań wykonaliśmy w zakresie współczynnika luminancji Qd oraz współczynnika odblasku RL w ramach oznakowania poziomego dróg. Takich badań było 2 944. Najczęściej wykonywane metody badawcze obejmowały również badanie wytrzymałości betonu (1 380 szt.) i moduł odkształcenia podłoża (1 115 szt.) – dodaje rzeczniczka.
Akredytacje
Na przestrzeni ostatnich lat laboratorium drogowe podlegało procesowi intensywnego rozwoju. Wynikało to nie tylko z celów oraz zadań stawianych przed rzeszowskim oddziałem GDDKiA, ale także z uzyskanej akredytacji Polskiego Centrum Akredytacji.
– W laboratorium obowiązuje bowiem System Zarządzania zgodny z wymaganiami normy PN-EN ISO/IEC 17025, potwierdzony uzyskanym w roku 2014 certyfikatem akredytacji o numerze AB 1485 – wyjaśnia Rarus.
Laboratorium posiada w ofercie szereg badań oraz pomiarów materiałów budowlanych i wykonanych robót, w tym 27 akredytowanych metod badawczych, wśród których są m.in.: zawartość lepiszcza rozpuszczalnego mma, gęstość w wodzie mma, wytrzymałość na ściskanie betonu, nasiąkliwość kostki brukowej, pobór próbek kruszywa, temperatura mięknienia asfaltu, odporność na deformacje trwałe (koleinowanie) czy współczynnik tarcia nawierzchni, pomiar punktowy urządzeniem SRT-3.
Sprzęt laboratoryjny
Z uwagi na liczne zadania inwestycyjne realizowane w naszym województwie, zakres działania laboratorium drogowego uległ rozszerzeniu, a baza sprzętowa została unowocześniona i rozwinięta w niezbędnym zakresie.
W ramach najważniejszych działań na tym polu należy wymienić m.in.: zakup automatycznej prasy wytrzymałościowej 3000 kN do badania próbek betonowych, zakup płyty dynamicznej średniociężkiej – 15 kg, służącej do pośredniej oceny parametrów zagęszczenia i nośności w ramach badania modułu dynamicznego Evd, wdrożenie badania współczynnika filtracji dla materiałów grubookruchowych (gruntów, kruszyw) wg normy PN-EN ISO 17892-11 Rozpoznanie i badania geotechniczne. Badania laboratoryjne gruntów Część 11: Badanie filtracji i wdrożenie badania ugięć sprężystych nawierzchni przy użyciu ugięciomierza dynamicznego FWD.
(oprac. red)
Czytaj więcej:
GDDKiA: cała podkarpacka część Via Carpatia jest w realizacji