Jeśli szukasz pomysłu na własny biznes, e-commerce musiał nieraz przejść Ci przez myśl. Jest to w końcu olbrzymi rynek o nieograniczonym potencjale. Co więcej, rozpoczęcie działalności w handlu elektronicznym staje się z roku na rok coraz prostsze i mniej wymagające. Aby otworzyć własny sklep internetowy, nie potrzebujesz już ani dużego kapitału, ani specjalistycznych umiejętności. Jak zatem zrobić to krok po kroku?
1. Wybierz branżę
Na samym początku musisz zdecydować, co będziesz sprzedawać w swoim sklepie internetowym. W tej kwestii ograniczają Cię jedynie przepisy prawa i Twoja wyobraźnia. Wybór może okazać się jednak zadaniem niełatwym, ponieważ nie każdy asortyment będzie równie opłacalny.
Zacznij więc od przeglądu rynku i poszukaj branży, którą z jednej strony cechuje wysoki popyt, a z drugiej przestrzeń do rywalizacji. Możesz zacząć od tak popularnych kategorii jak odzież, obuwie czy kosmetyki, a następnie zawęzić obszar swojej działalności do bardziej niszowych produktów (np. ręcznie szytych ubrań w stylu boho lub ekologicznych kremów do pielęgnacji).
Na tym etapie musisz też odpowiedzieć sobie na pytanie, kim są Twoi potencjalni klienci i jakie mają oni potrzeby. Przeprowadź więc analizę grupy docelowej i zastanów się nad jej zachowaniami w sieci. Na tej podstawie łatwo Ci będzie wybrać odpowiednie kanały komunikacji. W efekcie powinieneś stworzyć tak zwane buyer persony, czyli profile wzorcowych odbiorców.
Nie mniej ważna okaże się analiza konkurencji. Jakąkolwiek branżę wybierzesz, na rynku spotkasz się z firmami, które już oferują konsumentom te same lub bardzo podobne produkty. Sprawdź więc, jak marki te komunikują się ze swoimi klientami, jakie strategie cenowe stosują i co mógłbyś zrobić lepiej od nich. Na tej podstawie łatwiej zidentyfikujesz swoje mocne i słabe strony.
Zastanów się też, jak zaopatrzyć swój sklep w towar. Co z tego, że postanowisz sprzedawać kolekcjonerskie karty baseballowe, jeśli nie będziesz wiedział, gdzie je kupować. Miej na uwadze, że łatwy i szybki dostęp do asortymentu okaże się jednym z kluczowych warunków sukcesu na rynku e-commerce.
2. Załóż działalność gospodarczą
Kiedy określisz już, jaki rodzaj asortymentu chcesz oferować swoim klientom, zajmij się stroną formalną biznesu. Na początku najlepiej sprawdzi się jednoosobowa działalność gospodarcza, którą możesz założyć bez wychodzenia z domu. Wystarczy, że wypełnisz dostępny w sieci wniosek CEIDG-1, podając w nim swoje dane i informacje na temat uruchamianej firmy.
Na tym etapie musisz zdecydować, jak będzie nazywała się Twoja działalność i w jaki sposób chcesz ją rozliczać. To dobry czas na wybór ewentualnego biura rachunkowego i poszukiwanie najbardziej opłacalnych rozwiązań w zakresie podatków. Pamiętaj też o wskazaniu właściwych dla swojego biznesu kodów Polskiej Klasyfikacji Działalności.
Jeśli na początku swojej przygody z e-commerce nie chcesz zajmować się takimi formalnościami i ponosić kosztów związanych m.in. ze zgłoszeniem do ZUS-u, możesz ograniczyć się do działalności nierejestrowanej. W takim przypadku będziesz prowadzić sklep internetowy bez firmy, dopóki Twoje miesięczne przychody nie przekroczą 75% wartości minimalnego wynagrodzenia na dany rok.
3. Wybierz oprogramowanie e-commerce
Wybór platformy sklepowej to kluczowy etap uruchamiania własnego e-commerce’u. To właśnie od tego oprogramowania będzie zależała łatwość założenia i prowadzenia sklepu, a także związane z tym koszty. Początkujący sprzedawcy mogą postawić na jedno z dwóch podstawowych rozwiązań dostępnych na rynku: narzędzie open source lub platformę SaaS.
W teorii programy open source dostępne są za darmo, a SaaS – w ramach abonamentu. Już sam ten fakt sprawia, że początkujący sprzedawcy wybierają pierwsze z tych rozwiązań. Jak zauważają eksperci, może to być jednak poważny błąd.
– Darmowe narzędzia open source pozwalają na stworzenie samego szkieletu strony internetowej. Wzbogacenie go o niezbędne integracje bardzo często wymaga jednak zakupu dodatkowych wtyczek. Takie programy są też stosunkowo trudne w obsłudze, w przeciwieństwie do intuicyjnych platform abonamentowych, które zapewniają natychmiastowy dostęp do wszystkich narzędzi sprzedażowych i marketingowych – podkreśla Bartosz Błęka ze Sky-Shop.pl.
Może się więc okazać, że zdecydowanie bardziej opłacalnym rozwiązaniem dla początkującego użytkownika będzie łatwe w obsłudze oprogramowanie SaaS. Gwarantuje ono zazwyczaj dostęp do gotowych integracji z hurtowniami i usługami zewnętrznymi, a przy tym jest całkowicie nadzorowane przez dostawcę. Oznacza to, że sprzedawca nigdy nie zostaje sam ze swoimi problemami – zawsze może liczyć na wsparcie ze strony operatora.
Jeśli chcesz poznać więcej zalet platform abonamentowych, rzuć okiem na sklepy internetowe – oprogramowanie SaaS – Sky-Shop.pl.
4. Stwórz projekt sklepu
Jeśli wybierzesz dobre oprogramowanie sklepowe, utworzenie strony internetowej nie sprawi Ci żadnych problemów. Platformy SaaS zapewniają mianowicie dostęp do intuicyjnych kreatorów opartych na funkcji przeciągnij i upuść. Dzięki temu możesz w kilka minut zaprojektować sklep idealnie dostosowany do potrzeb Twoich przyszłych klientów.
W dobrym oprogramowaniu SaaS znajdziesz też całe mnóstwo darmowych szablonów graficznych, dzięki którym zadbasz o estetykę swojej strony internetowej. Jeśli nie spełniałyby one Twoich oczekiwań, dostawca może za dodatkową opłatą zaprojektować dla Ciebie motyw na zamówienie. Takich udogodnień próżno oczywiście szukać w narzędziach typu open source.
5. Zintegruj sklep z usługami zewnętrznymi
Strona internetowa nie będzie sprzedawała, dopóki nie zintegrujesz jej z takimi narzędziami jak bramka płatności czy system kurierski. Na szczęście dobre platformy SaaS zapewniają dostęp do tego typu funkcji. W kilku kliknięciach możesz połączyć sklep z różnymi rozwiązaniami zewnętrznych dostawców, takimi jak choćby programy ERP, aplikacje do dynamic pricingu czy narzędzia marketingowe.
Za sprawą kompleksowego charakteru platform abonamentowych nie musisz szukać integracji na własną rękę, ponosić dodatkowych kosztów za ich zakup czy martwić się o ich kompatybilność. Wystarczy, że spośród dostępnych funkcji wybierzesz interesujące Cię rozwiązania i w kilku kliknięciach dodasz je do swojej strony. Z podobną łatwością połączysz sklep z dodatkowymi kanałami sprzedaży, takimi jak Allegro, Ceneo czy OLX.
Na tym etapie możesz też zintegrować swój sklep z hurtowniami. Zdecydowanie usprawni to proces kompletowania asortymentu. Jeśli połączysz witrynę z bazami wybranych dostawców, będziesz mógł natychmiast pobrać ich oferty na stronę. Zaoszczędzisz dzięki temu mnóstwo czasu i zyskasz gwarancję, że dane produktowe będą na bieżąco aktualizowane.
6. Zadbaj o content i dane produktowe
Musisz mieć na uwadze, że w tych samych hurtowniach zaopatrują się tysiące sprzedawców z całej Polski. Skutkuje to zduplikowanymi treściami na licznych stronach. W taki sposób nie wybijesz się więc z tłumu i nie zyskasz zainteresowania ze strony konsumentów. Aby się wyróżnić, dopracuj swoje oferty, edytując opisy i zdjęcia produktów. Będzie to na pewno proces długotrwały, ale możesz realizować go stopniowo. Dzięki temu szybko zaczniesz rozpoczniesz i będziesz systematycznie doskonalić swój sklep.
Spraw, aby treści na Twojej stronie były jak najlepiej dostosowane do potrzeb wybranej grupy docelowej. Zwróć uwagę na język opisów i estetykę zdjęć. Zainteresuj się także innymi multimediami, zwracając szczególną uwagę na królujące dziś w sieci wideo. Bardzo istotną kwestią okaże się również blog, na którym możesz dzielić się z użytkownikami swoją wiedzą. Zyskasz w ten sposób ich zaufanie i zbudujesz sobie wizerunek eksperta w sieci.
7. Opracuj strategię marketingową
Po wykonaniu powyższych kroków możesz zacząć przyjmować zamówienia od klientów w swoim sklepie internetowym. Prawdopodobnie niewiele osób będzie jednak wiedziało o jego istnieniu. Musisz więc zrobić wszystko, aby zyskać rozgłos i przyciągnąć internautów na swoją stronę. Posłużą Ci w tym celu odpowiednie działania marketingowe, których doboru nie należy pozostawiać przypadkowi.
W przypadku promocji sklepu internetowego najważniejszą rolę odegra jego pozycjonowanie. Proces ten powinien obejmować techniczną optymalizację strony, pozyskiwanie linków zwrotnych oraz publikację treści zawierających określone słowa kluczowe. Jest to zatem kolejny powód, aby zadbać o wysoką jakość opisów produktów i artykułów blogowych.
Poza SEO strategia marketingowa Twojego sklepu internetowego powinna obejmować płatne kampanie reklamowe w Google i na Facebooku, a także budowę społeczności wokół marki w sferze social media. Dzięki temu zadbasz zarówno o swoje cele finansowe, jak i wizerunkowe.
8. Jak założyć własny sklep internetowy? Podsumowanie
Postępując według powyższych wskazówek, z łatwością założysz własny sklep internetowy. Nie będziesz potrzebować w tym celu ani dużego kapitału, ani specjalistycznych kompetencji. Wystarczy Ci dobre oprogramowanie abonamentowe i pozytywne nastawienie!