Wojewoda Teresa Kubas-Hul wydała zezwolenie dla dobudowy drugiej jezdni drogi ekspresowej S19 pomiędzy węzłami Sokołów Małopolski Północ i Jasionka.
Wniosek o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej, tzw. ZRID, na biurku wojewody podkarpackiego leżał od września 2023 roku. To wtedy złożył go rzeszowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Joanna Rarus z GDDKiA w Rzeszowie poinformowała, że ZRID dla dobudowy drugiej jezdni S19 pomiędzy węzłami Sokołów Młp. Północ i Jasionka właśnie został wydany. ZRID jest też podstawą do wypłacania odszkodowań za działki, które przejmie Skarb Państwa.
– Plac budowy niezwłocznie przekażemy wykonawcy – zapowiedziała Rarus. Wykonawcą budowy blisko 14-kilometrowego odcinka drogi jest Strabag. Kontrakt jest warty blisko 273 mln zł. Prace powinny się skończyć w czwartym kwartale 2026 roku – przewiduje GDDKiA.
Mamy już #ZRID dla rozbudowy #S19 między węzłami Sokołów Małopolski Północ i Jasionka. Zanim rozpoczniemy prace, zobaczcie na wizualizacji jaki będzie efekt końcowy. #ViaCarpatia #ŁączymyPolskę #Podkarpacie@GDDKiA @MI_GOV_PL @puwrzeszow pic.twitter.com/yOdVeL1KIS
— GDDKiA Rzeszów (@GDDKiA_Rzeszow) April 17, 2024
Odcinek S19 Sokołów Młp. – Jasionka powstał w 2017 r. Powstała wtedy trasa w systemie „2+1″. Zbudowano trzypasmową jezdnię bez pasa oddzielającego kierunki jazdy. „Wąskie gardło” S19 utrudnia ruch ciężarówek, dojazd do strefy ekonomicznej i lotniska w Jasionce.
Plan przebudowy tego odcinka S19 znalazł się w wydanej przez Warsaw Enterprise Institute „Czarnej Księdze” marnowania pieniędzy publicznych, a politycy PiS w ub. roku, podczas kampanii wyborczej do parlamentu, mówili, że ta część S19 jest „wstydem i hańbą PO”.
Od czego zaczną?
Strabag w pierwszej kolejności ma przeprowadzić inwentaryzację geodezyjną, przyrodniczą i inwentaryzację dróg i dużych obiektów. Następnie przeprowadzić rozpoznanie saperskie oraz środowiskowe, w tym ornitologiczne przed wycinką drzew i karczowaniem krzewów.
Strabag będzie wprowadzał elementy tymczasowej organizacji ruchu oraz demontował wyspy dzielące i bariery. Usuwane będzie także oznakowanie.
Pierwszy etap robót ziemnych obejmie odhumusowanie terenu oraz wykonanie konstrukcji dróg dla ruchu technologicznego, wzmocnienie dróg dojazdowych i technologicznych. Frezowane będą też części nawierzchni bitumicznej od strony dobudowywanej jezdni.
Rozbudowa S19 będzie prowadzona na terenie powiatów: rzeszowskiego (gm. Sokołów Młp. i gm. Trzebownisko) i łańcuckiego (gm. Czarna). Na początkowym odcinku po zachodniej stronie, a od Stobiernej do Jasionki – po wschodniej.
Na trasie S19 w Nienadówce powstaną m.in. estakada o długości 157,5 m, dwa wiadukty, 13 przejść dla zwierząt, przejazd gospodarczy i dwa przepusty, 8 przejść dla płazów, ponad 3 km ekranów akustycznych oraz zbiorniki retencyjne.
W Nienadówce S19 poprowadzona zostanie estakadą ok. 30 m od kościoła pw. św. Bartłomieja Apostoła. Ponadto istniejący MOP Stobierna (na Lublin) zostanie rozbudowany do kategorii II, by mogła tam powstać stacja paliw i obiekty gastronomiczno-handlowe.
Istniejąca zaś stacja paliw przy dawnej DK 19 w Stobiernej zostanie podłączona do S19 – kierowcy jadący od Lublina w kierunku Rzeszowa będą mogli zatankować swoje pojazdy.
Po rozbudowie, będą dwie jezdnie, po dwa pasy ruchu, pas awaryjny o szerokości 2,5 m i pobocza. GDDKiA twierdzi, że po dobudowie drugiej jezdni na S19 będzie mniej wypadków, kierowcy będą mogli szybciej jeździć.
Docelowo S19 na Podkarpaciu będzie miała długość ok. 170 km. Dotychczas oddano do ruchu 81,8 km (odcinki: Lasy Janowskie – Rzeszów Południe), w realizacji jest 72,9 km, w przygotowaniu – 11,6 km (przetargi na Jawornik – Lutcza, Lutcza – Domaradz).
redakcja@rzeszow-news.pl