Poczta Polska informuje, że e-Doręczenia będą powoli zastępować tradycyjne, papierowe awizo. Od 1 stycznia 2025 r. usługa będzie obowiązkowa dla instytucji publicznych oraz zawodów zaufania publicznego.
Elektroniczne listy
E-Doręczenia to elektroniczna wersja tradycyjnego listu poleconego. To rozwiązanie umożliwi bezpieczne wysyłanie i odbieranie dokumentów z mocą urzędowego potwierdzenia, że wiadomość została wysłana i odebrana.
Umożliwią one odbieranie i nadawanie ważnych dokumentów online, z każdego miejsca z dostępem do sieci, zastępując tym samym konieczność udania się na pocztę. Jest to nowoczesna alternatywa, która z czasem całkowicie zastąpi konieczność fizycznego odbierania przesyłek.
– To nie tylko krok naprzód w kierunku pełnej cyfryzacji kraju, ale również odpowiedź na potrzeby cyfrowego społeczeństwa, poszukującego szybkich, bezpiecznych i wygodnych rozwiązań komunikacyjnych – możemy przeczytać w komunikacie Poczty Polskiej.
Instytucje publiczne a osoby fizyczne
Od 1 stycznia nadchodzącego roku, e-Doręczenia staną się obowiązkiem dla instytucji publicznych (samorządy czy urzędy skarbowe) oraz dla zawodów zaufania publicznego (np. dla adwokatów, radców prawnych czy księgowych). Te instytucje i osoby będą zobowiązane do korzystania z e-doręczeń, aby móc wysyłać i odbierać oficjalne dokumenty.
Ta innowacja nie będzie jednak obowiązkowa dla przeciętnego Kowalskiego, który sam zdecyduje, czy chce z niej korzystać. W wypadku, gdy ktoś nie chce lub nie może używać tej elektronicznej formy komunikacji, Poczta Polska oferuje alternatywę w postaci Publicznej Usługi Hybrydowej (PUH).
Oznacza to, że jeśli nadawca wyśle dokument elektronicznie, a odbiorca nie ma założonej skrzynki e-Doręczeń, Poczta Polska wydrukuje dokument i dostarczy go do domu adresata.
Poczta Polska informuje, że w ostatnich miesiącach odnotowuje dynamiczny rozwój usługi hybrydowej, a liczba wytwarzanych przesyłek stale rośnie. W październiku było to ponad 11 milionów wydrukowanych stron.
Wstęp do korzystania z e-doręczeń
Żeby zacząć korzystać z e-doręczeń, wystarczy założyć cyfrową skrzynkę odbiorczą. Przypomina to zakładanie nowego konta e-mail, ale z dodatkowymi krokami zabezpieczającymi.
Najpierw trzeba jednak złożyć wniosek o nadanie tzw. adresu do doręczeń elektronicznych (ADE) (http://edoreczenia.gov.pl). Następnie, po otrzymaniu ADE, aktywować swoją skrzynkę e-Doręczeń.
Inną korzyścią związaną z ADE ma być usługa e-Polecone. W odróżnieniu od przeznaczonych do komunikacji elektronicznej z podmiotami publicznymi e-doręczeń, e-polecone służą do korespondencji pomiędzy podmiotami niepublicznymi (np. między dwiema osobami fizycznymi).
Obie usługi dostępne są przy użyciu jednej i tej samej skrzynki.
(MK)
Czytaj więcej:
Seniorzy głowią się, czy dostaną rentę wdowią. Wystarczy wypełnić internetową ankietę ZUS