Zdjęcie: Joanna Bród / Rzeszów News

20 kontrolerów i kasjerów pracujących w Zarządzie Transportu Miejskiego w Rzeszowie rozpoczęło szkolenie z angielskiego. Nowe umiejętności językowe mają usprawnić ich pracę oraz zapobiec nieporozumieniom w trakcie kontroli biletów w autobusach MPK.

Znajomość języka angielskiego to dzisiaj podstawa. Z takiego założenia wyszło również szefostwo rzeszowskiego ZTM, a zwłaszcza ci, którzy na co dzień mają bezpośredni kontakt z pasażerami. Chodzi tu głównie o kontrolerów biletów i osoby pracujące w punktach obsługi klientów.

Jeszcze przed wakacjami zrodziła się idea, aby właśnie dla tych osób został zorganizowany specjalny kurs języka angielskiego. Powód? W Rzeszowie jest coraz więcej obcokrajowców, którzy korzystają z transportu publicznego. W dużej mierze to studenci.

– Pracownicy ZTM sami zauważyli, że zwłaszcza w sytuacjach spornych trudno im jest porozumieć się z zagranicznymi pasażerami. Pojawiały się propozycje, aby współpracował z nimi tłumacz. To było nierealne – twierdzi Anna Kowalska, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego.

– Dlatego zdecydowaliśmy się na zorganizowanie darmowego kursu dla chętnych pracowników, którzy mają bezpośredni kontakt z klientem – dodaje.

Językowe szkolenie rozpoczęło się w ubiegłym tygodniu. Bierze w nim udział 20 pracowników ZTM, którzy zostali podzieleni na dwie 10-osobowe grupy. Taka lekcja trwa godzinę i odbywa się raz w tygodniu. Kurs prowadzą na zasadzie wolontariatu dwie lektorki z rzeszowskich szkół językowych.

– Długość kursu wyznaczy pojemność umysłów naszych pracowników – mówi Kowalska. – Zależy nam, aby nauczyli się języka angielskiego w takim stopniu, który ułatwi im kontakty z pasażerami. Ile to potrwa – nie wiem. Ile osób będzie wytrwałych, aby kontynuować kurs aż do osiągnięcia spodziewanych efektów – również nie wiem – dodaje.

Warunkiem zorganizowania szkolenia językowego przez ZTM dla pracowników było przede wszystkim to, że nauka będzie się odbywać po pracy. Uczestnictwa w kursie nie jest obowiązkowe.

Efektem szkolenia ma być nie tylko  umiejętność wytłumaczenia pasażerowi, że np. skasował niewłaściwy bilet, ale również poinformowanie go o tym, gdzie może uzyskać informacje na temat atrakcji turystycznych w Rzeszowie.

– Doszliśmy do wniosku, że warto naszych pracowników również przeszkolić pod kątem sezonu turystycznego, aby mogli oni w języku angielskim wytłumaczyć, że np. w Podziemnej Trasie Turystycznej znajdą oni informacje na temat tego, co warto zobaczyć w Rzeszowie – wyjaśnia dyrektor ZTM.

Dyrekcja ZTM twierdzi, że większość kontrolerów ma wyższe wykształcenie i dlatego należy „wykorzystać ich potencjał”.

 – Co więcej, inni nasi pracownicy, którzy nie mają bezpośredniego kontaktu z pasażerami, chcą też w takich językowych kursach uczestniczyć – dodaje Anna Kowalska.  

W planach jest, aby kontrolerzy biletów i osoby pracują przy kasach nauczyli się również fachowego słownictwa w języku rosyjskim i ukraińskim. Nauczycielem tych wschodnich języków miałaby być sama Anna Kowalska, która zna je biegle i chętnie podzieli się umiejętnościami ze swoimi pracownikami.

redakcja@rzeszow-news.pl

Reklama