LOT, Ryanair i Wizz Air dostaną pieniądze za promocję naszego województwa. Blisko 30 mln złotych przekazały firmom Podkarpacka Regionalna Organizacja Turystyczna, Urząd Marszałkowski i Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka.
Obchodzą unijne prawo
Unijne prawo nie pozwala na bezpośrednie dofinansowanie przewoźników lotniczych przez samorządy czy rząd z pieniędzy publicznych.
Jak zauważa jednak portal pasazer.com, władze lokalne nauczyły się obchodzić ten zakaz, poprzez tak zwane „przetargi na promocje regionu”. Polegają one na reklamowaniu województwa lub miasta w kanałach sprzedaży oraz na promowaniu regionu na pokładach samolotów latających z i do lokalnego lotniska.
Pasazer.com wyliczył, że w ciągu ostatniego półtora roku dla Ryanaira, Wizz Aira i LOT-u na tzw. promocję województwa podkarpackiego przeznaczono kwotę prawie 30 mln złotych.
„Co nietypowe, pieniądze te nie pochodziły jedynie od organów samorządowych, ale również od Podkarpackiej Regionalnej Organizacji Turystycznej, jak i bezpośrednio od Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka” – zauważył dziennikarz portalu Jakub Przybyłek.
Ryanair – 22 mln zł za umowę
W kwietniu 2023 roku Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie, podpisał z Ryanairem ważną do końca 2025 roku umowę, której przedmiotem jest „Międzynarodowa kampania informacyjno-promocyjna województwa podkarpackiego z wykorzystaniem narzędzi promocji należących do przewoźnika lotniczego”.
Za realizacje umowy Ryanair zainkasuje łączenie 22,5 mln złotych. Obecnie irlandzka linia oferuje z Rzeszowa loty w 6 kierunkach: Alicante, Bristol, Dublin, Londyn-Luton, Londyn-Stansted, Manchester i Mediolan-Malpensa.
Dodatkowo w przyszłym sezonie letnim niskokosztowiec zainauguruje połączenie z Rzeszowa na Maltę oraz wznowi sezonową trasę do chorwackiego Zadaru.
Wizz Air – 5,5 mln zł za dwa kierunki
Węgierskie linie, które obecnie oferują loty jedynie w dwóch kierunkach do: Rzymu i od października do Mediolanu, za promocję Podkarpacia dostaną ponad 5,5 mln złotych. Umowa – na promocję na kanałach elektronicznych przewoźnika – została zawarta pomiędzy Portem Lotniczym Rzeszów-Jasionka, a Wizz Airem w maju 2024 r.
W tym przypadku spółka lotniskowa nie ogłosiła otwartego przetargu tylko „postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie zamówienia z wolnej ręki”.
Kierunki lotów, które pozwolą w największym stopniu dotrzeć do grupy docelowej wybrano w oparciu o analizę. Zweryfikowano też loty oferowane przez przewoźników, obsługujących połączenia lotnicze z Podkarpacia.
Jak się okazało, jedynym przewoźnikiem, który w swojej ofercie przedstawił kierunki zgodne ze strategią promocyjną jest Wizz Air.
LOT – 1,5 mln zł za loty do Warszawy
Natomiast umowę z LOT-em we wrześniu 2024 r. zawarła Podkarpacka Regionalna Organizacja Turystyczna. Postępowanie – tak jak w przypadku Wizz Aira – przyjęło postać procedury negocjacyjnej bez uprzedniej publikacji zaproszenia do ubiegania się o zamówienie.
Za zaledwie trzy miesiące kampanii promocyjnej narodowy przewoźnik zarobi ponad 1,5 mln złotych, a co ciekawe – w sezonie zimowym LOT lata z Rzeszowa jedynie do Warszawy.
„Kampania skoncentruje się na dotarciu do potencjalnych odwiedzających poprzez box graficzny na stronie głównej przewoźnika, artykuł na blogu, box w mailingu, prealoader, posty w mediach społecznościowych i ekrany w Business Lounge. Efektem końcowym ma być wzrost zainteresowania województwem podkarpackim”.
(oprac. red)
Czytaj więcej: