Zdjęcie: Maciej Brzana / Rzeszów News

Po dziewięciu latach, od 1 lipca br. ma wrócić podział kursowania miejskich autobusów na dwie strefy. To oznacza wzrost cen biletów. 

Beata Cynkarz, wicedyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Rzeszowie, mówi, że o podziale miejskiej komunikacji na dwie strefy (A i B) już w ubiegłym roku przedstawiciele ZTM rozmawiali z burmistrzami i wójtami gmin, do których jeżdżą autobusy obsługiwane przez MPK. Chodzi o gminy: Tyczyn, Boguchwała, Świlcza, Lubenia i Łańcut. 

– Uzgodniliśmy, że trzeba przywrócić drugą strefę – twierdzi wicedyrektor Cynkarz.

ZTM przygotował propozycję nowego cennika biletów. Gminy na taką propozycję się zgodziły. Strefa A dotyczy kursowania autobusów wyłącznie w granicach miasta, a strefa B obejmuje już gminne tereny. Taki podział stref funkcjonował już kiedyś – do końca marca 2014 roku. Potem został zlikwidowany. Wszędzie obowiązywała jedna stawka biletu. 

Likwidacja stref była zachętą dla mieszkańców gmin, by przyłączali się do Rzeszowa. 

Dwie strefy, nowe ceny 

ZTM chce teraz wrócić do tego, co było kiedyś. Ceny biletów w strefie A nie zmienią się – za bilet normalny nadal będzie trzeba płacić 5 zł. W górę natomiast mają pójść ceny biletów, gdy podróżuje sie w strefach A i B. W tym przypadku bilet ma kosztować 6,2 zł (normalny), 3,1 zł (ustawowy) i 3,7 zł (samorządowy). 

W strefie A i B podniesione będą też ceny biletu okresowego: pięciodniowego (z 40 do 49 zł), 30-dniowego i sieciowego (ze 125 do 155 zł), 90-dniowego (z 345 do 430 zł), 180-dniowego (z 660 do 820 zł), semestralnych – studenckich (z 250 do 310 zł), semestralnych – uczniowskich (z 315 do 390 zł), wakacyjnych (z 61 do 73 zł i ze 102 do 124 zł). 

Wzrosną również opłaty za każdy przejechany przystanek, jeżeli ktoś korzysta z elektronicznej portmonetki. W nowej propozycji ceny wzrosną odpowiednio: z 2,5 na 3,1 zł, z 3,5 na 4,3 zł, z 4 na 5 zł, z 4,3 na 5,4 zł, z 4,6 na 5,7 zł i 4,8 na 6 zł. 

Będą też stawki tylko w strefie B. Bilet normalny – 4,4 zł, ustawowy – 2,2 zł, samorządowy – 2,6 zł. 5-dniowy ma kosztować 35 zł (normalny), ustawowy – 17,5 zł, samorządowy – 21 zł, 30-dniowy i sieciowy – 110 zł, 90-dniowy – 300 zł, 180-dniowy – 580 zł, semestralny – studencki – 220 zł, semestralny – uczniowski – 275 zł, wakacyjne – 53 i 89 zł. 

Analogicznie będą również gminne stawki za każdy przejechany przystanek: 2,2 zł; 3,1 zł; 3,5 zł; 3,8 zł; 4 zł i 4,8 zł. I w tym przypadku będą obowiązywały ulgi ustawowe i samorządowe. – Gdy zostaną wprowadzone strefy A i B ceny biletów wzrosną o około 24 procent – wyjaśnia wicedyrektor Beata Cynkarz.

Decyzja w rękach rady 

Na wprowadzenie stref A i B muszą zgodzić się miejscy radni. Decyzja zapadnie podczas najbliższej sesji Rady Miasta Rzeszowa – we wtorek, 23 maja. Jeżeli rada wyrazi zgodę, to strefy A i B, a tym samym nowy cennik biletów, zaczną obowiązywać od 1 lipca br. Powodem podniesienia cen biletów jest wzrost cen paliw i kosztów na pensje w MPK. 

Najdłuższa trasa, jaką autobusy MPK pokonują już poza miastem, jest do Bratkowic – 14 km. Dalej są Albigowa – 12 km, Hermanowa Czerwonka – ok. 11 km, Trzciana – ponad 8 km, Mogielnica – 8 km, Mrowla i Lutoryż – ok. 7 km. – Na wprowadzeniu stref A i B skorzystają gminy w systemie rozliczania się za uruchomione kursy – słyszymy w ZTM. 

(ram)

redakcja@rzeszow-news.pl

Reklama