Po trzech latach czekania, PKP Polskie Linie Kolejowe uruchomiły na stacji Rzeszów Główny nowe wyświetlacze i nowy system komunikatów głosowych na peronach i w przejściu podziemnym. Za ponad 8 mln zł.
Elektroniczne tablice informacyjne na peronach oraz lepsze nagłośnienie były jednym z ostatnich elementów wartego ponad 200 mln zł projektu przebudowy stacji Rzeszów Główny i jej okolic.
W 2020 roku zmodernizowano m.in. trzy perony, wiadukt przy ulicy Batorego i przejazd drogowo-kolejowy przy ulicy Konopnickiej, powstał tunel łączący plac dworcowy z osiedlem 1000-lecia (zastąpił zabytkową kładkę) i przystanek Rzeszów Zachodni nad al. Wyzwolenia.
Do pełni szczęścia brakowało tablic, które wyświetlają godziny przyjazdów i odjazdów pociągów oraz lepszego systemu głosowego zapowiadającego pociągi.
Na peronach, jak zapowiadali przedstawiciele PKP PLK, zaplanowano 8-10 wyświetlaczy i 15 w przejściu podziemnym oraz nagłośnienie i monitoring. Kolejarzy deklarowali, że urządzenia będą też na przystanku Rzeszów Zachodni.
Dwa lata temu kolejarze obiecywali, że wyświetlacze i nagłośnienie będą zamontowane do połowy 2023 roku. Za realizację kontraktu o wartości ponad 8 mln zł była odpowiedzialna spółka Sat-System. Terminowości jednak nie dotrzymała.
Opóźniła się jednak dostawa części podzespołów, odpowiedzialnych za transmisję danych. – Były one niezbędne do uruchomienia Centralnego Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej oraz Systemu Monitoringu Wizyjnego – twierdzi Dorota Szalacha z PKP PLK.
Ostateczni zamontowano 41 wyświetlaczy na peronach i w przejściu podziemnym. Na peronie nr 1 jest sześć dwustronnych wyświetlaczy oraz dwa wielofunkcyjne. Na peronach nr 2 i 3 zamontowano po osiem dwustronnych wyświetlaczy oraz dwa wielofunkcyjne.
W przejściu pod torami jest 13 wyświetlaczy, w tym 11 jednostronnych oraz dwa zbiorcze (przyjazd/odjazd).
W przypadku nowego systemu głosowego, komunikaty generowane są automatycznie. Mogą je też wygłaszać operatorzy Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. Każdy peron i przejście pod torami stanowi oddzielną strefę nagłośnienia.
– Na stacji Rzeszów Główny zainstalowano dodatkowo czujniki, w celu dostosowania głośności wygłaszanych komunikatów do poziomu hałasu w każdej ze stref nagłośnienia – poinformowała Dorota Szalacha.
Bezpieczeństwo podróżnych zwiększa system monitoringu 165 kamer, w tym 131 na stacji Rzeszów Główny i 34 na przystanku Rzeszów Zachodni. Kamery obejmują wszystkie perony wraz z dojściami, przejście pod torami oraz windy.
Centrum monitoringu jest w budynku nastawni na stacji Rzeszów Główny oraz w pomieszczeniach Straży Ochrony Kolei.
Jeszcze w tym roku, dodatkowe informacje o kursowaniu pociągów na trasach Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej, zyskają podróżujący pociągiem z Rzeszowa w stronę Dębicy i Przeworska oraz Kolbuszowej i Strzyżowa, a także na lotnisko w Jasionce.
Inwestycja została współfinansowana z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko.
(ram)
redakcja@rzeszow-news.pl