W sobotę po południu na lotnisku w Jasionce wylądował Boeing 787 Dreamliner – poinformowali nas członkowie rzeszowskiej grupy entuzjastów lotnictwa EPRZ Spotters.

Zdjęcia i informacje o wizycie Dreamlinera przesłali nam Tomasz Kępanowski i Grzegorz Więcek. Maszyna pojawiła się w Jasionce przed godz. 16:00. Celem wizyty Dreamlinera w barwach Polskich Linii Lotniczych LOT było przeszkolenie pilotów w zakresie procedur m.in. 6x touch&go.

– Są to ćwiczenia procedury podejścia do lądowania. To element szkoleniowy wszystkich pilotów. Z pewnością dla pasjonatów lotnictwa, spotterów, ale także osób niezwiązanych z awiacją takie ćwiczenia są widowiskowe oraz wzbudzają zainteresowanie.

– „Touch-and-go” (TAG) to jeden z manewrów w lotnictwie, który pozwala załodze samolotu na dotknięcie pasa startowego przez koła maszyny, a następnie natychmiastowe poderwanie jej do lotu. Ćwiczenia te są jednymi ze standardowych szkoleń pilotów we wszystkich liniach lotniczych – napisał do Rzeszów News Tomasz Kępanowski z grupy EPRZ Spotters.

Rewolucja w lotnictwie

W barwach LOT-u lata obecnie sześć Dreamlinerów. Nasz narodowy przewoźnik jest pierwszą europejską linią lotniczą, której dostarczono najnowocześniejszą maszynę Boeniga. Pierwszy lot Dreamlinera w Polsce odbył się 18 października 2012 r. LOT wykorzystuje maszynę do wszystkich podróży międzykontynentalnych – do Pekinu, do Nowego Jorku , Chicago i Toronto.

Technologicznie Dreamliner to rewolucja w lotnictwie. Ten dwusilnikowy, szerokokadłubowy odrzutowiec w 50 proc. wykonano z kompozytów. Dzięki temu jest lżejszy, zużywa mniej paliwa i ma większy zasięg.

W Dreamlinerze panuje ciśnienie porównywalne z tym na Kasprowym Wierchu (ok. 1900 m), podczas gdy w standardowych samolotach jest to prawie szczyt Rysów (2400 m). Zmniejsza to efekty choroby wysokogórskiej, zawrotów głowy i mdłości, a w połączeniu z o 8-procentową większą ilością tlenu, wyższą wilgotnością i lepszą filtracją powietrza zmniejsza poczucie zmęczenia.

Dreamliner we flocie LOT-u zabiera na pokład 252 pasażerów. Maszyna ma 57 m długości, 17 m wysokości, rozpiętość wynosi 60 m.

(ak)

redakcja@rzeszow-news.pl

Reklama