W trzecim kwartale br. zostanie ogłoszony przetarg na prace przygotowawcze dotyczące nowego przebiegu drogi krajowej nr 9, łączącej Radom z Rzeszowem.
Jak mówi Joanna Rarus z rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, minister infrastruktury zatwierdził programy budowy nowego przebiegu DK 9 – od drogi ekspresowej S74 w okolicy Tarnobrzega do węzła Rzeszów Zachód na A4.
Trzy etapy
Programy inwestycyjne dotyczą budowy nowego przebiegu DK 9 od S74 w okolicy Tarnobrzega do początku obwodnicy Nowej Dęby. Około 19-kilometrowa droga będzie przebiegała po wschodniej stronie Wisły.
Program przewiduje także budowę łącznika – od obwodnicy Nowej Dęby z obwodnicą Kolbuszowej (Komorów – Cmolas, ok. 11 km) oraz budowy drogi od końca obwodnicy Kolbuszowej do węzła Rzeszów Zachód na A4 (Widełka – A4 Rzeszów Zachód, ok. 14 km).
Zakres tych trzech inwestycji przewiduje budowę dwóch pasów ruchu w obu kierunkach, skrzyżowań lub węzłów. Planowana jest także budowa nowych dróg dojazdowych, urządzeń ochrony środowiska, chodników, ścieżek rowerowych lub pieszo-rowerowych.
– Opracowujemy dokumenty niezbędne do ogłoszenia postępowania przetargowego na prace przygotowawcze. Planujemy, że nastąpi to w trzecim kwartale tego roku – zapowiada Joanna Rarus z GDDKiA w Rzeszowie.
60 km drogi
Po wyłonieniu wykonawców, rozpoczną się prace projektowe oraz przygotowania dokumentów środowiskowych. Nowy przebieg DK 9 uzupełniać będą obwodnice Nowej Dęby i Kolbuszowej, budowane z rządowego programu budowy 100 obwodnic.
– Łącznie z obwodnicami, cały odcinek nowej DK 9 będzie liczył ok. 60 km – przekazała Rarus.
Dziś DK 9 rozpoczyna się w Radomiu i prowadzi do Rzeszowa, a dalej do przejścia granicznego na Słowacji w Barwinku. Ma 189 km. Przebiega przez trzy województwa: mazowieckie, świętokrzyskie i podkarpackie. DK 9 łączy północ z południem.
Z pomiarów ruchu z 2020 r. wynika, że od Nagnajowa do Nowej Dęby średnio w ciągu dobę drogę pokonywało pomiędzy 6 465 a 10 438 pojazdów, od Nowej Dęby do Kolbuszowej: od 7 585 a 12 074, pomiędzy Kolbuszową a węzłem Rzeszów Płn. A4 od 8 463 do 33 822.
Dalej od domów
Nowy przebieg DK 9 ma poprawić na niej płynność przejazdu, bo dziś, gdy krzyżuje się ona z wieloma drogami niższych klas, ma też liczne zjazdy, nie da się drogi rozbudować. Dlatego zapadła decyzja o wytyczeniu nowego przebiegu „dziewiątki”.
– Pozwoli to na odsunięcie ruchu pojazdów od ścisłej zabudowy, a tym samym usprawni ruch tranzytowy, którego część, z drogi ekspresowej S7, przejmuje DK 9 – twierdzą przedstawiciele rzeszowskiej GDDKiA.
Nowy przebieg DK 9 ma poprawić jazdę z Rzeszowa do Radomia i dalej do Warszawy, skrócić czas jazdy oraz poprawić bezpieczeństwo. – Zlikwidujemy także „wąskie gardła”, spowolniające ruch – zapowiada GDDKiA.
(ram)
redakcja@rzeszow-news.pl