Zdjęcie: Początek prac przy obwodnicy Pilzna coraz bliżej (fot. GDDKiA)
Reklama

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Rzeszowie poinformowała, że wybrano wykonawcę długo wyczekiwanej obwodnicy Pilzna, która powstanie w ciągu drogi krajowej nr 73.

Najkorzystniejszą ofertę złożyło Przedsiębiorstwo Drogowo-Mostowe z Dębicy. Koszt całej inwestycji wyniesie blisko 88 milionów złotych. Jeśli nie pojawią się odwołania, a firma złoży gwarancję należytego wykonania, podpisanie umowy będzie możliwe jeszcze w najbliższych tygodniach.

Nowa droga odciąży centrum miasta

Planowana obwodnica Pilzna w powiecie dębickim ma mieć 2,6 kilometra długości i będzie przebiegać po wschodniej stronie miasta. Jej początek znajdzie się na skrzyżowaniu dróg krajowych DK94 i DK73 w Pilźnie, gdzie zaplanowano budowę nowego ronda. Dalej trasa przetnie rzekę Dulcza i zakończy się w Strzegocicach, gdzie również powstanie rondo łączące ją z istniejącą DK73. Dzięki temu cały odcinek stworzy spójne połączenie, które pozwoli wyprowadzić ruch tranzytowy poza zabudowę miejską.

Droga zostanie zbudowana w standardzie klasy GP, czyli głównej przyspieszonej, z jednym pasem w każdym kierunku. Projekt obejmuje nie tylko samą trasę, ale również całą niezbędną infrastrukturę. W planach są m.in. nowe jezdnie serwisowe dla lokalnych mieszkańców, chodniki i ścieżki rowerowe, a także nowoczesny system zarządzania ruchem. Na trasie znajdzie się również most nad Dulczą, a w trosce o środowisko przewidziano budowę przejść dla zwierząt oraz ekranów akustycznych i przeciwolśnieniowych. Inwestycja zostanie także wyposażona w oświetlenie, systemy odwodnienia oraz zbiorniki retencyjne.

Kiedy pojedziemy obwodnicą Pilzna?

GDDKiA zakłada, że całość inwestycji od projektu po zakończenie budowy, potrwa maksymalnie 35 miesięcy od momentu podpisania umowy. W ten czas nie będą jednak wliczane przerwy zimowe, czyli okresy między 1 grudnia a 31 marca. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem i nie pojawią się żadne opóźnienia, kierowcy powinni skorzystać z nowej drogi w 2029 roku.

Reklama

Obwodnica Pilzna to nie jedyny projekt planowany na trasie DK73. To jedna z trzech nowych obwodnic, obok tych w Jaśle oraz w Brzostku i Kołaczycach, które mają zmienić przebieg tej drogi krajowej na odcinku między Pilznem a Jasłem. Równocześnie GDDKiA przygotowuje się do gruntownej przebudowy istniejącego odcinka pomiędzy Pilznem a Brzostkiem. Po zakończeniu wszystkich prac kierowcy zyskają około 35 kilometrów nowoczesnej, bezpiecznej i wygodnej trasy, w większości poprowadzonej nowym śladem. Zmiany te mają ogromne znaczenie dla lokalnych społeczności, ale także dla krajowego układu drogowego.

DK73 – droga o strategicznym znaczeniu

Droga krajowa nr 73 to jeden z głównych szlaków komunikacyjnych w Polsce. Łączy Kielce z Jasłem i odgrywa ważną rolę w ruchu północ–południe. Jej znaczenie wykracza jednak poza granice kraju, ponieważ prowadzi w kierunku dwóch ważnych przejść granicznych – z Ukrainą w Krościenku oraz ze Słowacją w Barwinku. Na terenie województwa podkarpackiego DK73 stanowi istotny fragment sieci drogowej, łącząc autostradę A4 z południowymi regionami kraju.

Dla mieszkańców Pilzna nowa obwodnica to przede wszystkim szansa na spokojniejsze życie – mniej hałasu, mniej spalin i mniejszy ruch w centrum. Dla kierowców to z kolei komfort szybszego i bezpieczniejszego przejazdu. Dla całego regionu z kolei, ma być to impuls do dalszego rozwoju infrastruktury oraz poprawy połączeń między wschodnią Polską, a resztą kraju i Europą.

Czytaj więcej:

Prezydent podpisał na Podkarpaciu projekt ustawy ws. podatku dochodowego. Co zaproponował?

Czytasz Rzeszów News? Twoje wsparcie pozwoli nam działać sprawniej.

 

Reklama