Orange Polska w swojej sieci mobilnej zastępuje 3G nowszą technologią – 4G LTE. Firma przedstawia harmonogram zmian na pierwsze półrocze 2025, zmiany mają zajść w całej Polsce do końca nadchodzącego roku. Dla klientów oznacza to lepszy zasięg, a tym samym wyższą jakość połączeń telefonicznych oraz mobilnego internetu.
Harmonogram prac
Zmiany zaczęły się już we wrześniu 2023 r. Objęły wtedy rejon pilski i sieradzki. Od tego czasu sukcesywnie obejmowały więcej powiatów.
W 2025 r. operator planuje stopniowo wyłączać technologię 3G w województwach świętokrzyskim i opolskim oraz w części województw: lubelskiego, podkarpackiego, podlaskiego, pomorskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, łódzkiego, dolnośląskiego, śląskiego, wielkopolskiego i lubuskiego.
Do Podkarpacia pierwsze zmiany trafią już w marcu 2025 r. i dotkną jedynie Przemyśla. W czerwcu obejmą również powiaty: przemyski, jarosławski, lubaczowski, przeworski, niżański, stalowowolski, tarnobrzeski oraz niewielką część powiatu leżajskiego. W pozostałej części naszego województwa, wyłączanie technologii 3G planowane jest na drugą połowę 2025 roku.
Dla szybkości i jakości
Wdrażanie LTE w miejsce 3G to krok w stronę bardziej wydajnej, nowoczesnej sieci, lepiej dostosowanej do potrzeb użytkowników i coraz większej liczby funkcjonujących w niej urządzeń. Pasmo 900 MHz, które do tej pory wykorzystywane było przez 3G, teraz przekazywane jest stopniowo na potrzeby LTE. Ten zabieg zwiększy się zasięg i pojemność nowszej sieci. 4G LTE oznacza szybsze przesyłanie danych, a także wyższą jakość połączeń głosowych, dzięki technologii VoLTE.
Jak się przygotować na zmiany?
Większość klientów nie musi nic robić. Jeśli korzystają ze współczesnych urządzeń oraz kart SIM, będzie to dla nich szybka zmiana na lepsze – lepszy zasięg i wyższa jakość połączeń i internetu w smartfonie.
Użytkownicy starszych modeli telefonów komórkowych powinni sprawdzić czy ich sprzęt i karta SIM obsługują one nową technologię. W tym celu wystarczy wysłać darmowego SMS-a o treści KARTA pod numer 80233, klient otrzyma wtedy informację zwrotną czy jego urządzenie i karta obsługują LTE. W razie konieczności kartę SIM można bezpłatnie wymienić w salonach Orange. W przypadku problemów pomogą konsultanci na infolini bądź w salonach.
Utrudnienia podczas prac przygotowawczych
Na około miesiąc przed przełączeniem sieci na nowszą technologię w danym obszarze rozpoczynają się prace przygotowawcze. Mogą one skutkować pewnym pogorszeniem się jakości rozmów i ograniczeniem połączeń internetowych dla klientów, którzy nie przeszli do nowszych technologii. Połączenia, realizowane wcześniej przez 3G, będą obsługiwane przez starszą sieć, czyli 2G.
Żeby tego uniknąć, należy wcześniej zadbać o kartę SIM, obsługującą nowsze technologie i skorzystać z technologii VoLTE, dostępnej w większości współczesnych smartfonów. Zwykle jest ona włączona automatycznie. W przeciwnym wypadku łatwo uruchomić ją w ustawieniach telefonu.
Klienci, którzy po zmianie pozostaną przy urządzeniach i kartach SIM nieobsługujących technologii 4G, będą mieli zapewnione podstawowe usługi, za sprawą 2G.
Rozwój 5G
Orange jednocześnie rozwija sieć najnowszej generacji – 5G. Oferuje ona najwyższą jakość łączność i superszybki mobilny internet – o prędkości nawet ponad 1Gb/s. W zasięgu tej technologii jest już ponad 30% mieszkańców kraju.
(MK)
Czytaj więcej:
Choroba w święta? Sprawdź jak i gdzie szukać pomocy [LISTA PLACÓWEK]