Centrum mieści się w biurowcu przy ul. Targowej w Rzeszowie. To właśnie z tego miejsca operatorzy będą dbać, aby miasto korkowało się jak najmniej, a także informować kierowców o sytuacji na ulicach.
Do centrum spływają bieżące informacje z rzeszowskich skrzyżowań i ulic. Cały system składa się z kilku podsystemów.
53 skrzyżowania w systemie
– Główny, to system sterowania sygnalizacją świetlną – tłumaczy Andrzej Choma, inżynier projektu, który przy wprowadzaniu podobnych rozwiązań, pracował już w Poznaniu i Trójmieście.
System ten zarządza sygnalizacją świetlną na 53 skrzyżowaniach. – A zarządza tak, żeby uzyskać maksymalne przepustowości w kluczowych węzłach, czyli krótko mówiąc, „przepchnąć” jak największą liczbę pojazdów.
System ma też na celu rozłożenie całego ruchu w mieście na poszczególne ulice.
– Bo najczęściej jest tak, że jeżeli udrożnimy jeden węzeł, to za chwilę ilość tych pojazdów odłoży się nam w innym miejscu.
System zbiera tzw. „wiązki koordynacyjne”, m.in. z zatopionych w asfalcie pętli indukcyjnych i dostosowuje zarządzanie sygnalizacją do panującego natężenia ruchu.
– Tak, aby pojazdy przejechały w jednej zwartej kolumnie przez całą arterię – mówi Choma.
Inaczej więc będzie zarządzał sygnalizacją w godzinach szczytu a inaczej, kiedy ruch na ulicach jest mały.
Ulice w „oku” kamery
W najważniejszych dla ruchu miejscach, zamontowano 70 kamer. Obraz z nich również wędruje do centrum sterowania. Docelowo ma być jakości full HD.
– Operatorzy mają możliwość szybkiego reagowania na różne zdarzenia, np. wypadki – dodaje Andrzej Choma. – Będą też mogli o utrudnieniach poinformować kierowców.
Służyć do tego mają specjalne tablice świetlne – tzw. znaki zmiennej treści, również wpięte w system. Jest ich 17. Operatorzy będą mogli na nich także podpowiadać kierowcom, jaką drogę powinni wybrać, chcąc np. dostać się do centrum miasta.
Noga z gazu – gołoledź
I wreszcie ostatni podsystem, również służący do informowania kierowców, to dziewięć stacji meteo. Mierzą m.in. temperaturę powietrza i nawierzchni, wilgotność. Parametrów jest jednak dużo więcej.
– Jeżeli np. pojawi się w Rzeszowie gołoledź, to będziemy mieli szansę poinformować kierowcę, żeby zachował ostrożność. Zanim kierowca sam się o tym przekona, naciskając na hamulec – tłumaczy inżynier. – Chcemy już wkrótce zacząć nadawać pierwsze proste komunikaty. I wyłączyć ten „test systemu”.
Jak zapewnia Andrzej Choma, cała infrastruktura jest już gotowa. Poszczególne urządzenie też już działają.
– Teraz je konfigurujemy, aby ze sobą odpowiednio współpracowały. Właściwie wszystko co się teraz dzieje, to prace programistyczne. Chodzi o to, abyśmy widzieli wszystkie urządzenia w systemie.
Każdy sprawdzi, co się dzieje na ulicach
Do systemu nie można się włamać z zewnątrz. Jest to fizycznie niemożliwe. Natomiast mieszkańcy również będą mogli korzystać z informacji, jakie system wygeneruje.
– Niektóre dane będziemy umieszczać na publicznie dostępnej stronie www – informuje inżynier. – Będą też do pobrania przez aplikacje na urządzenia mobilne.
Jak zapewnia, on sam chciałby zakończyć wszystkie prace do końca kwietnia. Miasto jest tu bardziej ostrożne.
– Jest realna szansa, żeby je zakończyć do połowy maja – mówi Marek Ustrobiński, wiceprezydent Rzeszowa – Ostateczny termin to jednak koniec czerwca.
Centrum Obszarowego Sterowania Ruchem Drogowym powstało w ramach wprowadzania Rzeszowskiego Inteligentnego Systemu Transportowego. Innym jego elementem, który również jest nadal testowany, jest Centrum Zarządzania Transportem Publicznym. To z kolei powstało w siedzibie Zarządu Transportu Miejskiego przy ul. Trembeckiego.
Cały program transportowy, który jest w Rzeszowie wdrażany, ma kosztować ponad 330 mln zł.
redakcja@rzeszow-news.pl
Czytasz Rzeszów News? Twoje wsparcie pozwoli nam działać sprawniej.







![Pożar hali w zakładzie produkcyjnym na Podkarpaciu [ZDJĘCIA]](https://rzeszow-news.pl/wp-content/uploads/2025/12/pozar-czudec1-218x150.jpg)

![„Oszukać przeznaczenie” – wersja podkarpacka. Potężne drzewo runęło na auto [WIDEO Z WNĘTRZA POJAZDU] drzewo spadło na samochód podkarpacie](https://rzeszow-news.pl/wp-content/uploads/2025/11/03-oszukac-przeznaczenie-podkarpacie-widacz-e1764462195598-218x150.jpg)

![Prezydent Nawrocki: dzięki takim miejscom, jak hub logistyczny na Podkarpaciu, możliwa jest obrona Ukrainy [FILM & ZDJĘCIA]](https://rzeszow-news.pl/wp-content/uploads/2025/12/001_Prezydent_Karol_Nawrocki_wizyta_port_Rzeszow_Jasionka_i_POLLOGHUB_20251202_MWB20055-218x150.webp)



![Wisłokostrada w Rzeszowie na finiszu. W styczniu trasa ma być gotowa [WIDEO]](https://rzeszow-news.pl/wp-content/uploads/2025/12/wislokostrada2-218x150.jpg)
![Nowy dziecięcy OIOM w Rzeszowie otwarty. To jedyne takie miejsce na Podkarpaciu [ZDJĘCIA]](https://rzeszow-news.pl/wp-content/uploads/2025/12/otwarcie-oiom-rzeszow-218x150.jpg)
![Budowa nowej drogi ekspresowej na Podkarpaciu coraz bliżej. Trasa ułatwi dojazd do S19 [MAPA]](https://rzeszow-news.pl/wp-content/uploads/2025/10/droga-ekspresowa-pogladowe-218x150.jpg)

![Dostawczak w Jeziorze Solińskim. Internauci snują teorie – nikt nie trafił [ZDJĘCIA]](https://rzeszow-news.pl/wp-content/uploads/2025/11/polanczyk-dostawczy-w-wodzie-06-218x150.png)





![Stare rury na Podwisłoczu muszą zniknąć. Rzeszów modernizuje sieć ciepłowniczą [ZDJĘCIA]](https://rzeszow-news.pl/wp-content/uploads/2025/10/Projekt-bez-nazwy-3-2-218x150.jpg)










![Kończy się sezon turystyczny w Zamku w Łańcucie. Czeka tam wyjątkowa atrakcja [ZDJĘCIE]](https://rzeszow-news.pl/wp-content/uploads/2025/11/muzeum-zamek-lancut-storczyk-218x150.jpg)








![Wisłokostrada w Rzeszowie na finiszu. W styczniu trasa ma być gotowa [WIDEO]](https://rzeszow-news.pl/wp-content/uploads/2025/12/wislokostrada2-324x235.jpg)