parkowanie-rzeszow
Zdjęcie: Forum Rzeszowskich Inwestycji

Parkowanie na terenach zielonych, takich jak trawniki czy obszary parków, jest zabronione i może skutkować nałożeniem mandatu. Nie przeszkadza to kierowcom z rzeszowskimi tablicami rejestracyjnymi.

Forum Rzeszowskich Inwestycji alarmuje jak wygląda parkowanie w Rzeszowie na terenach zielonych. Zdjęcia ilustrujące parkowanie zrobione zostały w ten weekend.  

Ryzykują mandat, i co z tego?  

Zgodnie z art. 144 Kodeksu wykroczeń, niszczenie zieleni miejskiej, w tym poprzez nielegalne parkowanie na trawnikach, podlega karze grzywny do 1000 zł.

W praktyce mandaty za takie wykroczenia wynoszą zazwyczaj od 20 do 500 zł, jednak w przypadku poważniejszych naruszeń mogą być wyższe.

Można odholować pojazd, ale nie zawsze

Jak wielu kierowców mogło się przekonać, w Rzeszowie straż miejska regularnie kontroluje przestrzeganie przepisów dotyczących parkowania. Jak widać to nie pomaga. 

W skrajnych przypadkach możliwe jest odholowanie pojazdu. Ale to rzadziej stosowane w przypadku parkowania wyłącznie na zieleni, chyba że pojazd dodatkowo łamie inne przepisy (np. blokuje przejazd).

parkowanie-rzeszow
Zdjęcie: Forum Rzeszowskich Inwestycji

Jak radzą sobie inne miasta w Polsce? 

Służby działają zarówno podczas rutynowych patroli, jak i na podstawie zgłoszeń od mieszkańców (telefonicznych lub przez dedykowane miejskie aplikacje). W Warszawie funkcjonuje do tego specjalna linia telefoniczna.

W ramach walki z nielegalnym parkowaniem na terenach zielonych, miasta często sięgają po bezpośrednie metody prewencyjne, uznając bariery fizyczne za jedno z najskuteczniejszych rozwiązań. W tym celu powszechnie instaluje się słupki, barierki, a także różnego rodzaju ogrodzenia czy żywopłoty, które fizycznie uniemożliwiają samochodom wjazd na trawniki i skwery. Podobne rozwiązanie zastosował Rzeszów przy alei Pod Kasztanami

Dodatkowo, stosuje się podwyższone krawężniki oraz elementy małej architektury, takie jak ciężkie donice czy ozdobne głazy, pełniące rolę zarówno przeszkody, jak i elementu estetycznego.

Uzupełnieniem tych działań bywają rozwiązania infrastrukturalne, w tym nowe nasadzenia gęstych krzewów lub drzew w miejscach newralgicznych oraz stosowanie specjalnych geokrat (eko-kratek), które wzmacniają nawierzchnię, pozwalając na wzrost trawy. Te ostatnie służą jednak do tworzenia wyznaczonych miejsc postojowych, a nie ochronie istniejącej zieleni.

Tworzenie miejsc parkingowych

Oprócz doraźnych działań zabezpieczających, kluczowe znaczenie w radzeniu sobie z problemem parkowania na zieleni ma długofalowa i kompleksowa polityka parkingowa miast.

Samorządy w Polsce inwestują w rozwijanie infrastruktury, planując i budując nowe parkingi podziemne, wielopoziomowe oraz parkingi w systemie Park & Ride, które mają na celu zwiększenie liczby legalnych miejsc postojowych.

Równie istotne jest racjonalne zarządzanie istniejącymi zasobami parkingowymi oraz odpowiednie kształtowanie polityki płatnych stref parkowania. Działania te, prowadzone systematycznie, dają szansę kierowcom na parkowanie w sposób legalny, bez rozjeżdżania trawników.

(rom)

Czytaj więcej: 

Mężczyzna zmarł po upadku do studzienki kanalizacyjnej

Reklama