Zdjęcie: Krzysztof Witek / Urząd Marszałkowski w Rzeszowie

Samorząd podkarpacki rozpoczął testy nowych pociągów hybrydowych nowosądeckiego Newagu. Na podkarpackie tory wyjadą w lutym przyszłego roku.

Za cztery trzyczłonowe hybrydowe pociągi IMPULS 2 samorząd wojewódzki zapłaci ponad 118 mln zł. Nie byłoby ich bez wsparcia unijnych funduszy. „Hybrydy” osiągają prędkość 160 km/h w trakcji elektrycznej oraz 120 km/h przy wykorzystaniu silnika spalinowego.

W piątek „hybrydę” testowano na trasie Rzeszów – Dębica. Pociągi mają jeździć między Mielcem a Rzeszowem. Choć wcześniej gruntownie przebudowano linię L25, to nadal nie jest ona zelektryfikowana. Dzięki „hybrydom”, w Dębicy nie trzeba będzie się przesiadać. 

– To uzupełnienie naszej oferty – mówi Władysław Ortyl, marszałek podkarpacki. 

„Hybrydy” będą wykorzystywane przez Polregio – z Padwi Narodowej i z Mielca przez Dębicę do Rzeszowa. Łącznie na linii 25 Dębica – Mielec – Padew będą 24 pociągi wraz z czterema pociągami do/z Rzeszowa. Plan przewiduje, że „hybrydy” zaczną jeździć od lutego 2024 r.

– To kamień milowy w rozwoju regionalnego transportu kolejowego – twierdzi Józef Michalik, wiceprezes Newagu. Polregio ma doświadczenie w obsłudze „hybryd”, 12 takich pojazdów użytkuje w województwie zachodnio-pomorskim. 

Zdjęcie: Krzysztof Witek / Urząd Marszałkowski w Rzeszowie

Na potrzeby uruchomienia nowych pociągów między Rzeszowem a Mielcem przebudowano też drogi. Przejazd kolejowy w Rzemieniu odsunięto, bo był zbyt blisko drogi wojewódzkiej. Stary jest wyłącznie dla pieszych.  

Już wiadomo, w jakich godzinach będą jeździły „hybrydy” pomiędzy Rzeszowem a Mielcem:

– Padew 5:37 – Dębica 6:30-6:40 – Rzeszów 7:13 (na odcinku Dębica – Rzeszów kurs przyspieszony, pociąg zatrzyma się na wybranych stacjach),

– Rzeszów 5:46 – Dębica 6:33-6:44 – Mielec 7:25,

– Rzeszów 15.40 – Dębica 16:13-16:27 – Mielec 17:09 (na odcinku Rzeszów – Dębica kurs przyspieszony, pociąg zatrzyma się na wybranych stacjach),

– Mielec 17.19 – Dębica 17.55-18.06 – Rzeszów 18.51.

„Hybrydy” mają klimatyzację, monitoring, system informacji pasażerskiej, automaty biletowe, Wi-Fi, gniazdka elektryczne, miejsca dla rowerów oraz defibrylatory AED. Każdy z pojazdów ma ponad 140 miejsc siedzących i 160 stojących.

Składy „hybrydowe ” są przystosowane do potrzeb niepełnosprawnych, w tym przewozu wózków inwalidzkich.

oprac. (ram)

redakcja@rzeszow-news.pl

Reklama