Do końca marca chętne firmy mogą zgłosić się do przetargu na przebudowę kilkunastu ulic w centrum Rzeszowa na terenie osiedli Śródmieście i 1000-lecie. Miasto do wydania ma około 50 mln zł.
Początkiem września 2019 roku rozpoczęła się przebudowa wiaduktu kolejowego nad ulicą Batorego. Inwestycja ta jest jednym z etapów modernizacji stacji Rzeszów Główny. Kosztuje ok. 3,6 mln zł. Jezdnia pod wiaduktem będzie poszerzona do 22 metrów, zmieni się także wysokość wiaduktu – z 2,9 m do 4,60 m.
Wraz z przebudową wiaduktu zostanie przebudowany cały układ drogowy w tym rejonie. Miejski Zarząd Dróg właśnie rozpoczął poszukiwania firmy, która przebuduje kilkanaście ulic w centrum Rzeszowa w obrębie osiedla Śródmieście (północna część, po południowej stronie linii kolejowej) i osiedla 1000-lecie (po północnej stronie linii kolejowej).
Inwestycja, którą oszacowano na około 50 mln zł, zakłada budowę ronda na skrzyżowaniu ulic: Głowackiego, Fredry, Siemiradzkiego, Śniadeckich (okolice ZUS-u). Rondo, które będzie okalał ciąg pieszo-rowerowy, ma mieć dwa pasy ruchu.
Zostanie poszerzona także do 22 metrów ulica Batorego pod wiaduktem kolejowym. Po przebudowie droga zyska po jednym pasie w każdym kierunku, dzięki temu skończy się w tym miejscu ruch wahadłowy. Kierowcy w końcu nie będą musieli stać w korkach, które czasami sięgały od ul. Siemieńskiego aż w okolice ZUS-u.
Ponadto, zostanie rozbudowana: ulica Fredry – od ul. Głowackiego do ul. Batorego – na długości ok. 50 m (wlot ronda i skrzyżowanie z ul. Batorego), gdzie powstanie obustronny ciąg pieszo-rowerowy oraz ul. Głowackiego – od ul. Fredry do al. Piłsudskiego – na długości ok. 90 m (wlot ronda i przebudowa zatoki autobusowej oraz chodników).
Przebudowane zostanie także skrzyżowanie z ulicą Siemiradzkiego. W planach jest też budowa nowej drogi (ok. 400 m_ – od planowanego ronda niedaleko ZUS-u do skrzyżowania z ul. Styki i przedłużenie ul. Żółkiewskiego wraz z przebudową skrzyżowań z ul. Śniadeckich i ul. Orzeszkowej.
W planach jest również rozbudowa ulicy Śniadeckich na odcinku od nowo projektowanej ulicy, poszerzenie ul. Orzeszkowej, tak by mogły nią jeździć autobusy oraz rozbudowa ul. Batorego – od skrzyżowania z ul. Orzeszkowej do ul. Żółkiewskiego (ok. 175 m). Ponadto, zostanie zamknięta ul. Żółkiewskiego. Na końcu tej drogi powstanie plac do zawracania.
W planach jest też rozbudowa ul. Siemieńskiego – od ul. Kochanowskiego do skrzyżowania z ulicą Maczka (ok. 450 m), wraz z rozbudową skrzyżowań z ul. Kochanowskiego i ul. Kosynierów, budową zatok autobusowych, chodnika po stronie zachodniej, ścieżki rowerowej. Zostanie także rozebrany i na nowo wybudowany most nad Przyrwą.
– Planowana przebudowa układu komunikacyjnego w centrum miasta ma przede wszystkim poprawić komunikację między al. Piłsudskiego a ul. Maczka – mówi Andrzej Świder, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Rzeszowie. – Nowy układ drogowy oznacza także, że kierowcy będę musieli przyzwyczaić się do nowej organizacji ruchu w tej części Rzeszowa.
Obecnie ruch między al. Piłsudskiego i ul. Maczka odbywa się ulicami: Głowackiego, Batorego, Żółkiewskiego i Siemieńskiego. Po przebudowie ruch będzie prowadzony ul. Głowackiego, przez nowe rondo, następnie nową drogą i dalej ul. Żółkiewskiego oraz ul. Siemieńskiego.
Jeśli chodzi o miejskie autobusy, te po przebudowie będą jeździły od al. Piłsudskiego do przystanku na skrzyżowaniu ulic Batorego i Bardowskiego, a następnie ulicami: Batorego, Orzeszkowej, nową drogą i dalej ulicami: Żółkiewskiego i Siemieńskiego do ul. Maczka.
Przebudowa układu komunikacyjnego między osiedlami 1000-lecia i Śródmieściem, jeśli uda się rozstrzygnąć przetarg w pierwszym podejściu, powinna rozpocząć się już w czerwcu. Drogowcy chcą, by nowy układ komunikacyjny był gotowy najpóźniej jesienią 2022 roku.
joanna.goscinska@rzeszow-news.pl