Nowy operator miejskiej wypożyczalni wybierany co roku, czy jeden na dłużej? Ratusz woli pierwszą opcję. – To prowizorka – twierdzą rzeszowscy radni PiS.
Wypożyczalnia rowerów miejskich „grzeje” w Rzeszowie od wielu lat. Najpierw przez RoweRes, który zamiast porządnego sprzętu zaoferował docelowo „straszaki na turystów”. Teraz sprawa rozbija się o to, czy miasto powinno wybrać stałego operatora i podpisać z nim umowę np. na dwa lata, czy co roku wybierać nowego.
Rower dostępny przez cały rok?
Za pierwszą opcją są radni PiS – Marcin Fijołek, Waldemar Szumny i Mateusz Szpyrka. Przekonują, że temat miejskiej wypożyczalni jednośladów w Rzeszowie należy potraktować poważnie i kompleksowo. Na najbliższą sesję Rady Miasta (23 kwietnia) przygotowali uchwałę intencyjną, która ma skłonić miasto do wybrania jednego operatora na dłużej niż jeden sezon. W tym roku będzie nim Green Electricity.
W uzasadnieniu uchwały czytamy, że „rolą władz miasta powinna być promocja roweru, jaki zdrowego i ekologicznego środka transportu. (…) A tworzenie warunków umożliwiających łatwy i tani dostęp do roweru jest bez wątpienia jednym z głównych sposobów na promowanie tej formy transportu”.
Radni PiS wskazują także na zalety jazdy rowerem, m.in. omijanie korków. – W tej chwili wypożyczalnia ma charakter prowizoryczny i doraźny. Zależy nam na tym, by była całoroczna, zorganizowano ją tak, by zarówno mieszkańcy, jak i turyści mogli sprzęt wypożyczyć o każdej porze roku – mówi Marcin Fijołek, szef PiS w Radzie Miasta Rzeszowa.
Politycy PiS twierdzą, że wprowadzenie całorocznej wypożyczalni miejskiej jest możliwe. Za przykład podają Wrocław, gdzie liczbę rowerów zwiększono z 800 do 2000, co ma być dowodem na to, że to opłacalny interes.
PiS: potrzebne są miejsca parkingowe
Rowery Blinkee, które były w tamtym roku przez ponad trzy miesiące i które będą w 2019 roku (plan zakłada, że od maja do listopada) są rowerami czwartej generacji – nie potrzebują stacji bazowych. Można je zostawiać obojętnie gdzie w wyznaczonej strefie.
– Niepożądanym zjawiskiem jest to, aby rowery można było zostawić w każdym miejscu w mieście. Stojaków na rowery powinno być w mieście więcej, co umożliwi dbałość o bezpieczeństwo i o sam sprzęt – uważa Marcin Fijołek.
PiS uważa, że w wyznaczanie miejsc parkingowych dla miejskich rowerów powinni być zaangażowani mieszkańcy, wypełniając specjalne ankiety. Sami radni typują, że parkingi powinny być w centrum miasta, w okolicach uczelni, hoteli, kościołów, galerii handlowych i dużych zakładów pracy.
Zdaniem PiS wypożyczalnia rowerów powinna być także zsynchronizowana z Rzeszowską Kartą Miejską, by maksymalnie ułatwić korzystanie z rowerów, a także innych sprzętów, jak np. skuterów elektrycznych. – Obecna prowizorka nie pozwala w sposób kompleksowy myśleć o rowerze miejskim – twierdzi Marcin Fijołek.
Ratusz: więcej problemów niż pożytku
Co na to ratusz? – Postęp idzie zbyt szybko. Już pracuje się nad rowerami piątej generacji. Nie chcemy się wiązać z jednym operatorem. Gdy postawiliśmy na takie rozwiązanie [z RoweResem – przyp. red.], okazało się, że było więcej problemów, niż pożytku. Wolimy podpisywać umowy co roku – mówi Maciej Chłodnicki, rzecznik prezydenta Rzeszowa.
W tym roku w miejskiej wypożyczalni jednośladów będzie 80 rowerów, 20 skuterów elektrycznych, a nowością będą hulajnogi elektryczne. Miasto wyda na to 126 tys. zł. – Umowę z operatorem podpiszemy prawdopodobnie w tym tygodniu – zapowiada rzecznik Chłodnicki.
joanna.goscinska@rzeszow-news.pl