Dworzec Główny w Rzeszowie stanie się bardziej funkcjonalny i dostosowany do potrzeb podróżnych – informuje Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej. Modernizacja prowadzona jest z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej.
Dworzec powstał 166 lat temu
Początki dworca Rzeszów Główny sięgają roku 1858. Podczas II wojny światowej budynek uległ poważnym zniszczeniom i w latach 50 XX w. po raz pierwszy podjęto się jego przebudowy.
Obecnie – dzięki Funduszom Europejskim – odzyskuje powoli dawny blask. Prace zakładają m.in. odnowienie elewacji oraz wnętrza budynku, które zostanie zaprojektowane w jasnych barwach z dużymi przeszkleniami, zapewniając dostęp naturalnego światła.
W holu znajdą się elektroniczne tablice odjazdów, ławki z portami USB, gabloty informacyjne oraz kasy biletowe. Nowe schody i winda połączą parter z poziomem –1, gdzie znajdą się parking podziemny, toalety i zaplecze techniczne.
Nowoczesne wyposażenie
Dworzec będzie w pełni dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Wprowadzone zostaną ścieżki prowadzące, oznaczenia w języku Braille’a i udogodnienia przy kasach. Budynek stanie się bardziej ekologiczny dzięki energooszczędnym instalacjom, oświetleniu LED oraz systemowi zarządzania energią BMS (z ang. Building Management System). Bezpieczeństwo podróżnych podniosą nowoczesne systemy monitoringu i zabezpieczeń.
Obiekt jest częścią Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego, łączącego Rzeszowski Transport Miejski z koleją, które powstało dzięki Programowi Polska Wschodnia 2014-2020. Wartość modernizacji dworca w Rzeszowie to ponad 44 mln zł, w tym 30 mln zł dofinansowania z UE.
Jedna z pierwszych inwestycji
Dworzec kolejowy w Rzeszowie to jedna z pierwszych inwestycji, która otrzymała dofinansowanie z działania Ponadregionalna Infrastruktura Kolejowa, programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej. Wsparcie ma na celu m.in. przebudowę i modernizację linii kolejowych o dużym natężeniu ruchu pasażerskiego i towarowego.
Dzięki temu przewozy koleją będą skutecznie konkurować z transportem drogowym. Poprawi się także bezpieczeństwo przewozów, a przepustowość linii na najbardziej obciążonych odcinkach zostanie zwiększona. Wszystkie prace projektowe i budowlane będą realizowane z poszanowaniem wymogów ochrony środowiska, uwzględniając rozwój zielonej infrastruktury, w tym drzewostanów.
Nabór projektów do całego programu potrwa do połowy grudnia 2025 r. Łączny budżet działania to 690 mln euro.
(oprac. rom / grafika: MFiPR)