Od trzech do pięciu minut ma trwać postój elektrycznego autobusu między jednym, a drugim kursem. Ten czas mają wykorzystać na podładowanie baterii.
Co grzeje mieszkańców Rzeszowa, a na pewno pracowników Zarządu Transportu Miejskiego w te mroźne dni? Autobusy elektryczne, a dokładnie stacje szybkiego ładowania, które na początku tego tygodnia zaczęły działać przy ul. Grottgera w pobliżu dworca PKP.
– Od poniedziałku wykonujemy testy na autobusach. Sprawdzamy, czy ładowarka przez Wi-Fi łączy się ze słupem. Przetestowaliśmy już cztery autobusy. Wszystko przebiega jak należy. Nie ma obaw, że będą sprawiać kłopoty na trasie – zapewnia Krzysztof Musiał, dyrektor sprzedaży w Solaris Bus i Coach.
To właśnie Solaris jest dostawcą 10 elektrycznych autobusów, które za ponad 30 mln zł kupiło miasto. Wszystkie e-pojazdy (Urbino 12) przyjechały już do Rzeszowa. Zanim wyruszą na ulice konieczne jest przetestowanie stacji z „zieloną” energią. Ta do szybkiego ładowania powstała przy ul. Grottgera, druga (całonocna) w bazie MPK przy ul. Lubelskiej.
Przydworcowa e-stacja (2 x 300 kW), która kosztowała około 2 mln zł, składa się z dwóch pięciometrowych pylonów, z których opuszczane są pantografy na dachy autobusów. Autobusy do e-stacji będą przyjeżdżać na kilka minut, gdy będą czekać na następny kurs. Ekspresowe ładowanie może trwać od trzech do pięciu minut.
– Ładowarką do szybkiego ładowania można naładować do 20 minut całą baterię. Ładowanie połowy baterii trwa około 10 minut – wyjaśnia Krzysztof Musiał.
To, czy ładowarka jest włączona sygnalizuje na górze świecący pasek, który zmienia kolory. Biały oznacza, że ładowarka jest wyłączona, a niebieski, gdy przepływa przez nią prąd. – Autobusy można ładować z pasażerami w środku. Wszystko jest tak zabezpieczone, by nikomu nic złego się nie stało – zapewnia Musiał.
Długie ładowanie w zajezdni MPK przy ul. Lubelskiej ma trwać maksymalnie dwie godziny. Z doświadczenia Solarisa wynika, że czas będzie krótszy – od godziny do półtorej. E-autobusy mają jeździć na linii 0. Kiedy? – Co najmniej połowa z nich powinna wyjechać na regularne kursy w przyszłym tygodniu – zapowiadają przedstawiciele Solarisa.
Baterie mają 11 lat gwarancji. Po jej zużyciu, Solaris zajmie się ich odbiorem i utylizacją.
Urbino 12 ma 27 miejsc siedzących, w tym 14 dostępnych z niskiej podłogi oraz 51 stojących. Autobus wyposażony jest w klimatyzację, pięć przycisków żądania otwierania drzwi, które opisane są także językiem Brailla. Jest też zatoczka dla wózka inwalidzkiego i dziecięcego. Przy środkowych drzwiach jest również rampa inwalidy.
Ponadto, e-autobus wyposażony jest w funkcję tzw. przyklęku, która ułatwia pasażerom wsiadanie na przystanku, oraz system automatycznego zliczania pasażerów.
(jg)
redakcja@rzeszow-news.pl