zakupy-spozywcze-rzeszow

Polacy tradycyjnie zrobią świąteczne zakupy spożywcze znowu niemal na ostatnią chwilę. Cena będzie priorytetem, ale Polacy mocniej postawią na jakość. Badania wskazują również powrót do zakupów stacjonarnych co potwierdzają statystyki z Galerii Rzeszów.  

Polacy jak zwykle odłożą przedświąteczne zakupy spożywcze na ostatnią chwilę. Blisko 33% zrobi je tydzień przed Bożym Narodzeniem. To więcej niż rok temu. Do tego ponad 21% rodaków ruszy na największe zakupy spożywcze zaledwie kilka dni przed świętami.

Tradycyjne zakupy górą

Po raz kolejny większość Polaków zamierza zrobić bożonarodzeniowe zakupy spożywcze głównie w sklepach stacjonarnych – ponad 70%. Rok temu deklarowało tak o jeden procent więcej rodaków. Tak wykazał raport platformy analityczno-badawczej UCE RESEARCH i Grupy BLIX, pt. „Plany zakupowe Polaków na święta 2023”. W tegorocznym badaniu wzięło udział ponad 1030 osób odpowiedzialnych za codzienne zakupy w swoich gospodarstwach domowych.

– Duża część Polaków preferuje bezpośredni kontakt z produktem – mówi Julita Pryzmont z Hiper-Com Poland. Chcą go zobaczyć na żywo, dotknąć, powąchać, a nawet spróbować. To ważne w przypadku art. spożywczych, które mają duży wpływ na jakość przygotowywanych potraw, zwłaszcza tych świątecznych. Ponadto w sklepie stacjonarnym można nabyć produkty bez konieczności czekania na dostawę, co też jest ważne w przedświątecznym pośpiechu.

Powrót do zakupów stacjonarnych

Wysoki odsetek osób planujących zakupy tylko w sklepach stacjonarnych, świadczy o stanowczym powrocie Polaków do tradycyjnego sposobu robienia zakupów po długim okresie pandemii. Marcin Lenkiewicz z Grupy BLIX nie jest tym zaskoczony. Wskazuje, że rynek detaliczny offline jest bardzo konkurencyjny i kusi klientów licznymi promocjami, których często nie można dostrzec online.

– Tendencja powrotu do zakupów stacjonarnych widoczna jest też lokalnie – mówi Robert Podkulski z Galerii Rzeszów. – Od czasu zakończenia pandemii notujemy regularnie wzrost liczby konsumentów odwiedzających Galerię Rzeszów. Dodatkowo, już od kilku tygodni obserwujemy zdecydowanie większą liczbę Klientów zainteresowanych zakupami przedświątecznymi. Klienci inaczej podchodzą do zakupu prezentów pod choinkę niż do produktów spożywczych. Takie zakupy jednak w dużej mierze planują, chcą „na żywo” zweryfikować swój wybór i w sklepie sprawdzić jakość produktu – dodaje Robert Podkulski.

Online nie nadąża

Arkadiusz Paprzycki z aplikacji Zdrowe Zakupy wskazuje, że po okresie relatywnie wzmożonego ruchu w sklepach internetowych, co wynikało z ograniczeń w czasie pandemii, konsumenci ponownie wybierają zakupy w fizycznych sklepach.

Obecnie blisko 26% konsumentów zapowiada, że kupi część żywności online, a resztę – offline. To zaledwie jeden procent więcej niż w zeszłym roku. Zakupy spożywcze online, zyskujące w czasie pandemii, zdecydowanie wyhamowały rozwój.

Jakość goni cenę

Uczestnicy sondażu wskazali też, czym będą się kierowali, kupując artykuły spożywcze na święta. Mogli zaznaczyć kilka opcji. Dla większości klientów najbardziej będzie liczyła się cena – blisko 83%. Jednak w ub.r. stawiało na tę cechą produktów więcej osób – aż 85%.

Badacze sugerują, że spadek może być subtelnie związany z poczuciem, że sytuacja ekonomiczna delikatnie się stabilizuje. Jednak nadal większość konsumentów jest bardzo wrażliwa cenowo, szczególnie w kontekście inflacji. Cena wciąż ma najważniejszy wpływ na decyzje zakupowe Polaków – analizuje Marcin Lenkiewicz.

Dalej w rankingu jest promocja – blisko 70%, niemal tak samo ważna jak rok temu – 69%. Wyraźniej wzrosło rok do roku znaczenie jakości – do ponad 53% z przeszło 40%, własnego doświadczenia – do przeszło 39% z nieco ponad 36%, dostępności produktów – do blisko 28% z ponad 21%, a nawet marki – do ponad 11% z prawie 8%. Wpływ opinii rodziny lub znajomych utrzymał poziom powyżej 5%, a wpływ reklam podniósł się do prawie 5% z ponad 4%.

zakupy-spozywcze-rzeszow

Na ostateczne wybory zakupowe wpływają także trendy. W ostatnich latach obserwuje się wzrost popularności produktów ekologicznych, lokalnych i rzemieślniczych. Konsumenci coraz częściej wybierają artykuły zgodne z ich wartościami i preferencjami.

Reklama