Rozkład, który zacznie obowiązywać 15 grudnia, przyniesie sporo zmian. Krótsze czasy przejazdu, więcej bezpośrednich połączeń z Rzeszowa do Warszawy, czy nowe trasy pociągów krajowych to tylko niektóre z nich.
Pociągi co dwie godziny
Na najpopularniejszych trasach pociągi mają od 15 grudnia kursować w cyklicznych odstępach: co dwie lub cztery godziny. Skoordynowanie połączeń pozwoli na stworzenie systemu przesiadek, co rozszerzy możliwości podróżowania.
Co więcej, te same relacje przesiadek możliwe będą w obu kierunkach.
Trasy wewnątrz Podkarpacia
Od 15 grudnia wydłużona zostanie relacja jednej pary pociągów ze stacji Dębica do stacji Czechowice-Dziedzice, obecnie kursującej do Oświęcimia.
Dodatkowo, POLREGIO uruchomi bezpośrednie połączenie Rzeszowa z Bieszczadami, z którego będzie można korzystać od 22 lutego 2025 roku. Pociąg będzie kursował w weekendy jako przyspieszony REGIO, a jego relacja obejmie Rzeszów Główny-Ustrzyki Dolne-Rzeszów Główny.
Później, bo od 10 marca w dni robocze będzie kursować jedna para pociągów w relacji Rzeszów Główny-Ustrzyki Dolne oraz Rzeszów Główny-Sanok. Ponadto, zwiększy się częstotliwość kursowania Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej na trasach z Rzeszowa do Dębicy, Strzyżowa nad Wisłokiem i Kolbuszowej. Kontynuowane będzie również 13 par codziennych połączeń z lotniskiem w Jasionce.
Szybciej i taniej z Rzeszowa do Warszawy
Nowe połączenia zapewnią nie tylko szybkość niemalże dorównującą Pendolino, ale również będą znacząco tańsze. Bilet w jedną stronę w drugiej klasie wyniesie 71 zł, czyli o 121 zł taniej niż u włoskiego konkurenta.
Dzięki pociągom ekonomicznym kategorii IC z klimatyzacją, gniazdkami do ładowania telefonów i wi-fi trasa na tym odcinku będzie trwać zaledwie 3 godziny 58 minut. Pociąg jest połączony nową trasą, przechodzącą przez Sandomierz. To połączenie zostało uruchomione po zakończeniu remontu trasy do Skarżyska-Kamiennej.
Pociąg IC San będzie wyjeżdżał o godz. 6:52 z Dworca Głównego w Rzeszowie, a do Dworca Centralnego w Warszawie trafi już o godz. 10:50. Na tej trasie będzie również drugie połączenie, pociągiem IC Witos, wyjeżdżającym z Rzeszowa o godz. 16:42 dojedziemy do warszawy w 4 godz. 14 min.
Szybsze inne odcinki
Krócej będą jeździć również pociągi relacji Stalowa Wola Centrum – Kraków Główny. Wyjeżdżający o 9:13 IC Hetman przejedzie całą trasę w 2 godz. 24 min, czyli 37 minut krócej niż dotychczas. Za podróż tą relacją zapłacimy 59 zł.
Zmiany pojawią się również na trasie Hrubieszów-Kraków. Do tej pory pociąg jechał przez Stalową Wolę, Leżajsk i Rzeszów, teraz Leżajsk zostanie pominięty, a na jego miejsce wejdą Tarnobrzeg, Mielec i Dębica. Wraz z nowym rozkładem, ten pociąg pokona trasę szybciej o 1 godzinę i 14 minut, czyli w 4 godz. i 47 minut.
Dodatkowo, na trasie Przemyśl-Kraków, kursowało będzie 4 pociągi więcej niż do tej pory. Natomiast z Rzeszowa do Warszawy jeździć będzie trzy pojazdy więcej niż dotychczas.
Nowe połączenie zostanie uruchomione również w relacji Przemyśl-Poznań, za sprawą pociągu IC Fałat (wyjazd o godz. 11:46, przyjazd o 19:23), a także na trasie Przemyśl-Kraków, gdzie pojedzie IC Gierymski (wyjazd o godz. 21:22, przyjazd o 23:55).
Co więcej, pojawi się kilka dodatkowych połączeń Przemyśl-Berlin.
Zmodernizowane wagony
Zmniejszona zostanie także liczba pociągów TLK. Zostaną one zastąpione składami kategorii IC, która obejmuje zmodernizowane wagony i elektryczne zespoły trakcyjne. Dzięki temu zmianie ulegnie sam komfort podróży. Nowoczesne wagony zapewnią m.in. klimatyzację, gniazdka elektryczne, automatyczne drzwi, czy urządzenia wzmacniające sygnał telefoniczny. Dodatkowo, są one przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością, podróżujących z małymi dziećmi, czy pasażerów z rowerami i nartami. Co ważne, cena za przejazd, w stosunku do pociągów TLK, nie zmieni się.
Liczba pociągów kategorii IC ma wzrosnąć o 66 składów.
Rozkład jazdy Intercity – TUTAJ
Rozkład jazdy POLREGIO – TUTAJ
(MK)
Czytaj więcej:
Święty Mikołaj wylądował na lotnisku w podrzeszowskiej Jasionce [ZDJĘCIA i FILM]