Być może już od 1 sierpnia, a najpóźniej od 1 września br. w miejskich autobusach w Rzeszowie obsługiwanych przez MPK nie trzeba będzie już płacić 100 procent więcej za bilet pomiędzy godziną 23:00 a 5:00 rano.
Na ostatniej sesji Rady Miasta Rzeszowa, radni podjęli uchwałę dotyczącą likwidacji nocnej taryfy.
Zarząd Transportu Miejskiego, który wystąpił o taką zmianę, uznał, że czas najwyższy zlikwidować także fikcję. Obecnie jest tak, że za jazdę autobusami miejskimi w godzinach 23:00-5:00 do biletu trzeba dopłacić jego 100-procentową wartość. W przypadku biletu normalnego (3 zł) nocna jazda autobusem pasażera kosztuje 6 zł.
A na czym polegała fikcja? Kupując bilet u kierowcy, który sprzedaje tylko bilety godzinne bez względu na porę dnia, pasażer nie płacił 6 zł, tylko 4 zł (bilet normalny). Gorzej mieli posiadacze elektronicznego biletu. Kasowniki w autobusach po godz. 23:00 były przeprogramowane i w nocy urządzenia do 5:00 pobierały podwójną opłatę.
Na nocną taryfę najczęściej narzekały osoby przyjezdne i studenci.
– Wsiadając do autobusu pasażerowie często nie wiedzieli, że za bilet trzeba zapłacić o 100 proc. więcej i wpadali w pułapkę. Jesteśmy już jednym z nielicznych miast w Polsce, gdzie w autobusach obowiązuje nocna taryfa. Nie ma jej w Warszawie, czy Krakowie. Wiele innych miast z tej taryfy się już wycofuje. Pasażerowie skarżyli się, dlaczego w Rzeszowie nadal ona obowiązuje – tłumaczą nam przedstawiciele ZTM w Rzeszowie.
Brak biletu w nocnej taryfie w trakcie kontroli miał dotkliwe konsekwencje finansowe. Nawet jeżeli ktoś skasował jeden bilet, to nie miał żadnej taryfy ulgowej. Taka jazda była traktowana jako jazda bez biletu i kontrolerzy wlepiali pasażerom mandaty w wysokości 210 zł.
ZTM liczy na to, że dzięki likwidacji nocnej taryfy więcej osób będzie w nocy korzystało z autobusów a nie np. z taksówek, gdy wracają z Rynku do domu.
Urzędnicy uważają, że budżet miasta na likwidacji nocnej taryfy nie ucierpi a być może jeszcze się poprawi. Rocznie ZTM ze sprzedaży biletów uzyskuje przychody na poziomie ok. 33 mln zł, miesięczne to ok. 2,5 mln zł.
Aby uchwała o likwidacji nocnej taryfy weszła w życie, musi być ona opublikowana przez wojewodę w dzienniku urzędowym województwa podkarpackiego. Jeżeli stanie się to do 17 lipca, to nocnej taryfy nie będzie już od 1 sierpnia. Jeżeli wojewoda nie zdąży uchwały opublikować, to nowe zasady będą obowiązywały najpóźniej od 1 września br.
Oprócz likwidacji nocnej taryfy, od 1 sierpnia lub od 1 września zacznie obowiązywać także łączony bilet na przejazd autobusami miejskimi i pociągami spółki Przewozy Regionalne.
Wspólny bilet będzie obowiązywał na trasach: Rzeszów Gł. – Babica Kolonia (w Boguchwale), Rzeszów Gł. – Trzciana (w Świlczy), Rzeszów Gł. – Strażów (w Krasnem). Do biletu sieciowego (normalny 88 zł) trzeba będzie dopłacić tylko 4 zł. W przypadku studenckich „sieciówek” (44 zł) opłata wzrośnie o 2 zł.
(ram)
redakcja@rzeszow-news.pl