Wykonawca nowego mostu Mazowieckiego w Rzeszowie rozpoczął we wtorek (22 września) testowanie przeprawy. Na most w jednym czasie wjechało 16 ciężarówek.
– Próby obciążeniowe statyczne i dynamiczne mają wykazać wszelkie odchylenia od normy – mówił dyrektor budowy Stanisław Szkudlarek z firmy PORR Polska Infrastructure.
Próbne obciążenie mostu ma wykazać, czy obiekt jest prawidłowo zaprojektowany i wykonany. Ma potwierdzić, czy ugięcia i odkształcenia pod próbnym obciążeniem są mniejsze lub zgodne z teoretycznymi.
Testowanie wytrzymałości mostu rozpoczęło się we wtorek o godz. 10:00. Najpierw na najdłuższym przęśle, który ma 240 m, od strony ul. Ciepłowniczej. Przęsło łączą dwie podpory: słupy, filary.
550 ton na moście
Nad zbiornikiem elektrociepłowni ustawiono 16 załadowanych ciężarówek. Każda ważyła 35 ton. Na początku wjechało 8 ciężarówek na jedną stronę mostu, czyli jedną część przyszłej jezdni. Po sprawdzeniu obciążenia niesymetrycznego pozostało sprawdzić obciążenie symetryczne, czyli kolejne 8 ciężarówek ustawiono na drugiej jezdni.
W sumie obciążenie mostu testowano na utrzymanie 550 ton.
W tym czasie, gdy samochody stały na moście, wykonywany były pomiary ugięć. Pod mostem pracują geodeci, którzy mierzą odkształcenia. Z drugiej strony mostu (od Wisłoka) mierzone są odkształcenia symetryczne.
Mierzone jest również odkształcenie pylonu, czyli prostokątnej podstawy zwężającej się ku górze. Pylon Mostu Mazowieckiego jest w kształcie litery „A”.
Po zakończonych pomiarach od strony ul. Ciepłowniczej mierzone będą odkształcenia po przeciwnej stronie – od Wisłoka. Tam zaplanowano mniej pojazdów, bo tylko 12 ciężarówek. Na koniec będzie sprawdzane przęsło nad przejazdem do Agrohurtu. Mierzone są odkształcenia stalowej konstrukcji dźwigarów i pylonu.
Otwarcie 7 października
Dynamiczne obciążenie będzie sprawdzane we środę. Ciężarówki przejadą przez progi zwalniające (łaty o grubości do 60 cm), tak by zmierzyć drgania od pojazdów. To będą mniej widowiskowe pomiary.
Obecnie na moście trwają prace wykończeniowe Układana jest kostka na chodnikach i masy bitumiczne na ścieżkach rowerowych. Uroczyste otwarcie obiektu zaplanowano na 7 października.
Budowa Mostu Mazowieckiego kosztowała 184 mln zł, z czego sam most 110 mln. Obiekt ma 28,5 m szerokości. Pylon ma wysokość 108,5 m, czyniąc obiekt jednym z największych w Polsce. Most jest podtrzymywany przez 64 wanty. Jest częścią nowej drogi (1,8 km) od skrzyżowania ul. Rzecha i ul. Załęskiej do ul. Lubelskiej.
Przeprawa powstała między rzeszowskimi osiedlami Staromieście i Załęże nad zbiornikiem wody technologicznej rzeszowskiej Elektrociepłowni, nad Wisłokiem i ulicą Wioślarską. Most domknie obwodnicę Rzeszowa od strony północno-wschodniej.
SABINA LEWICKA
redakcja@rzeszow-news.pl