Zdjęcie: materiały prasowe/Agencja Streetcom Poland

Czy influencerzy inspirują Polaków przed Świętami? Czy przygotowując się do Wigilii sugerujemy się radami z social mediów. Czy będziemy jeść to co nam podpowiedzieli influencerzy? Skąd wiemy co kupić bliskim pod choinkę?

Badanie świątecznych zwyczajów i nie tylko

Święta Bożego Narodzenia to jeden z najbardziej oczekiwanych momentów w polskich domach. To czas wypełniony tradycjami, rodzinnymi spotkaniami i refleksją. W ostatnich latach można zaobserwować zmieniające się podejście do celebracji tych wyjątkowych dni. Sposób spędzania świąt coraz częściej przybiera nowe formy, łącząc tradycję z nowoczesnością. Dzieje się to za sprawą mediów społecznościowych, a zwłaszcza działalności influencerów.

Agencja Streetcom Poland przeprowadziła w listopadzie 2024 roku badanie na ponad 3000 Polaków. Miało ono na celu zgłębienie świątecznych zwyczajów oraz ocenę wpływu influencerów na organizację i atmosferę Bożego Narodzenia.

Zdjęcie: materiały prasowe/Agencja Streetcom Poland

Rozpoczęcie Wigilii i potrawy

Aż 97 proc. Polaków dzieli się opłatkiem przed kolacją. Nieco inaczej jest z czytaniem fragmentu Biblii przed rozpoczęciem świątecznej uczty. Zwyczaj ten, choć mniej popularny, występuje w domach 50 proc. badanych.

Co do treści samej kolacji, wśród ulubionych potraw dominują barszcz i pierogi. Na trzecim miejscu jest sernik, a na czwartym sałatka jarzynowa. Najmniejsze zainteresowanie skupiają ryba w galarecie i kutia. Blisko ⅓ badanych lubi wszystkie potrawy wigilijne.

Zdjęcie: materiały prasowe/Agencja Streetcom Poland

Gdzie szukamy prezentów?

Wśród badanych, inspirację do prezentów najczęściej stanowi internet (aż 73 proc. wskazań). Tradycyjne chodzenie po sklepach w poszukiwaniu wymarzonych prezentów deklaruje 61 proc. 4 na 10 Polaków pyta bliskich wprost co chcą, a prawie 1/3 inspiruje się treściami od influencerów.

Media społecznościowe w trakcie świąt

Święta nie sprzyjają zwiększonej aktywności konsumentów w mediach społecznościowych. Połowa Polaków twierdzi, że w okresie świątecznym spędza tyle samo czasu w mediach społecznościowych, co w okresie nieświątecznym. Ponad 1/3 deklaruje, że spędza mniej niż w okresie nieświątecznym, a zaledwie 15% korzysta z mediów społecznościowych więcej niż poza Świętami.

Posiłkowanie się pomysłami influencerów

Połowa respondentów od czasu do czasu inspiruje się treściami od influencerów, 1/5 robi to rzadko lub bardzo rzadko, a zaledwie 1 na 10 często lub bardzo często. Inspiracje te najczęściej dotyczą dekoracji (82 proc.), kulinariów (70 proc.) i prezentów (65 proc.). Rzadziej odnoszą się do mody (40 proc.) oraz zwyczajów (19 proc.). Czerpanie pomysłów od influencerów nie jest tegorocznym trendem, ponad połowa badanych robi to od minimum 3 lat, a jedynie 13 proc. do niedawna (maksymalnie od roku).

Zaledwie 8 proc. badanych inspiruje się w święta postawami i zachowaniami influencerów, które są w pełni nowoczesne. Częściej korzystają tradycyjnych rozwiązań (20 proc.), a najczęściej, bo aż połowa, łączy tradycję z nowoczesnością.

Zdjęcie: materiały prasowe/Agencja Streetcom Poland

Najpopularniejsze, nowe zwyczaje inspirowane publikacjami od influencerów obejmują przygotowywanie świątecznych potraw w nowoczesny sposób i wieszanie wieńców bożonarodzeniowych na drzwiach. 19 proc. badanych twierdzi, że inspirując się zachowaniami influencerów, obchodzi święta w wymiarze bardziej świeckim, a 16 proc. wyjeżdża w tym czasie na wakacje.

Co determinuje oglądalność w tym okresie?

Trzy czwarte respondentów zaznaczyło w ankiecie, że lubi oglądać filmy i zdjęcia o tematyce bożonarodzeniowej od influencerów. Z badań Agencji Streetcom Poland można się również dowiedzieć, jakie czynniki wpływają na to, że świąteczne publikacje influencera stają się interesujące dla danego konsumenta. Wychodzi na to, że najważniejszym jest, aby influencer był naturalny, treści powinny być atrakcyjne wizualnie, a także oryginalne.

Raport pokazuje, że Święta Bożego Narodzenia w Polsce, choć powoli otwierają się na nowe inspiracje, pozostają głęboko zakorzenione w tradycji. Polacy nie zastępują klasycznych zwyczajów nowymi trendami, ale za to coraz częściej uzupełniają świąteczną atmosferę o nowoczesne, podpatrzone w internecie, akcenty.

(MK)

Czytaj więcej:

Odwiedziny u najstarszego żołnierza Wojska Polskiego, który mieszka na Podkarpaciu

Reklama