Pomiar ruchu rowerowego, pieszego i ruchu hulajnóg już zrobiono, kompleksowe badania rozpoczną się w drugiej połowie listopada – informuje rzeszowski ratusz.
O tym, że miasto Rzeszów zleci duże badanie ruchu w mieście i okolicznych gminach, które tworzą Rzeszowski Obszar Funkcjonalny, informowaliśmy 23 września. Miasto chce wiedzieć, jak aktualnie wygląda ruch na ulicach Rzeszowa przy wykorzystaniu samochodów, rowerów, autobusów, pociągów i hulajnóg oraz gdzie najwięcej jest pieszych.
Badania wykona Politechnika Rzeszowska, umowa opiewa na 2 mln zł, z czego miasto wyda 1,5 mln zł, resztę gminy ROF: Boguchwała, Błażowa, Chmielnik, Czarna, Czudec, Głogów Młp., Hyżne, Krasne, Lubenia, Łańcut (miasto i gmina), Świlcza, Trzebownisko i Tyczyn. Na potrzeby badań zostaną przeprowadzone ankiety wśród mieszkańców.
Ku lepszej komunikacji
Ale nie tylko. Politechnika, przy użyciu specjalnej metodologii, wykonana „zdjęcie”, które trafi do oprogramowania symulującego ruch miejski po przeprowadzaniu określonych inwestycji. Badanie ma miastu wskazać, gdzie potrzebne są inwestycje, jakie i co one dadzą. Miasto chce wyniki dołączyć do wniosku o sfinansowanie linii tramwajowej.
– Potrzebujemy nowych danych, a także i opinii mieszkańców, pasażerów, aby ustalić optymalną siatkę połączeń autobusowych – mówi Konrad Fijołek, prezydent Rzeszowa. -Urzędnicy liczą, że w badaniach wezmą udział zarówno mieszkańcy, jak i organizatorzy transportu oraz przewoźnicy. Bo to z myślą o nich miasto przeprowadza badania ruchu.
Jak we wtorek podał ratusz, badania rozpoczęły się jeszcze w październiku, przedstawiciele Politechniki Rzeszowskiej wykonali już pomiar ruchu rowerowego, pieszego i ruchu hulajnóg, ale wyników nie zdradza do czasu zakończenia wszystkich badań, a te, jak przewiduje umowa, mają potrwać do końca kwietnia 2023 roku.
Fundament już jest
Podobne badania, ale tylko rowerowe, w ostatnich latach robiło stowarzyszenie Rowery Rzeszów i dotyczyły tylko samego miasta, bez gmin. – Nasze badanie w tym zakresie było największym w historii miasta – twierdzi dr inż. Mateusz Szarata z Katedry Dróg i Mostów PRz. Badania rowerowe wcześniej przeprowadzano w 2012, 2014 i 2019 roku.
– Te ostatnie nie zostały dokończone. Z dwóch pierwszych wynikało, że w sezonie każdego dnia na ulicach Rzeszowa było ok. 10 tys. rowerzystów i ruch rowerowy wzrósł o ok. 11 procent. Po pomiarach PRz, po Rzeszowie codziennie może teraz jeździć ok. 12 tys. rowerzystów – przewiduje Daniel Kunysz, radny miejski i wieloletni szef Rowery Rzeszów.
Kunysz chwali pomysł badania ruchu w mieście, ale uważa, że czas na to jest nie do końca dobry. – Październik nie jest miesiącem szczytu ruchu rowerowego. My badania robiliśmy w czerwcu – zwraca uwagę. – Dobrze, że jest ładna pogoda, rowerzyści są widoczni – pociesza. – Oby wyniki pomiarów były publiczne i nie schowano ich do archiwum – dodaje.
Politechnika Rzeszowska ma wykorzystać wyniki pomiarów z ostatnich lat, które przeprowadziło stowarzyszenie Rowery Rzeszów. – My stworzyliśmy fundament, przetarliśmy szlaki, uczelnia będzie teraz mogła swoje pomiary do czegoś porównać. To bardzo ważne, by nowe badania były jak najbardziej wiarygodne – uważa Daniel Kunysz.
Badania rano i po południu
Pełne badania mają ruszyć w drugiej połowie listopada – w trzecim lub czwartym tygodniu miesiąca. Dużo zależy od pogody. – Będą w okresie szczytu porannego i popołudniowego, czyli wtedy, gdy układ transportowy jest najbardziej obciążony – wyjaśnia Mateusz Szarata. Obserwatorzy ruchu będą mieli na sobie specjalne kamizelki/opaski.
Z kolei ankieterzy będą pytać mieszkańców, z jakich form transportu najczęściej korzystają. – Badania będą w domu respondenta oraz telefonicznie. Ankieterzy będą dysponowali legitymacją/upoważnieniem, na którym znajdzie się numer telefonu, który pozwoli zweryfikować ankietera – mówi dr inż. Szarata.
Ankieterów będzie można zweryfikować dzwoniąc do Urzędu Statystycznego w Rzeszowie (17 853 52 10 w. 106, w godz. 7:00-15:30). Każdy będzie miał unikatowy identyfikator.
(ram)
redakcja@rzeszow-news.pl