Zdjęcie: GDDKiA

Na odcinku S19 Rzeszów Południe – Babica układane są kolejne warstwy nawierzchni oraz trwają prace przy obiektach mostowych. – Na estakadzie w Racławówce wykonywana jest izolacja gruba z papy termozgrzewalnej – informuje GDDKiA.

Na budowie odcinka S19 Rzeszów Południe – Babica minął 128. tydzień prac budowlanych. Aktualnie wykonawca prowadzi tam roboty we wszystkich branżach czyli drogowej, mostowej oraz tunelowej.

Prace są zaawansowane

Zaawansowanie prac w branży drogowej wynosi 57 proc. Obecnie wykonywane są roboty ziemne, m.in. wykopy i nasypy oraz układane są warstwy konstrukcyjne na głównej trasie i dodatkowych jezdniach. Trwają prace związane z bieżącym utrzymaniem dróg oraz naprawą wygrodzeń herpetologicznych dla płazów i gadów.

Prace mostowe zaawansowanie są 76 proc. Najbardziej zaawansowane są roboty na estakadach w Racławówce, Mogielnicy i Lutoryżu, gdzie wykonano już elementy nośne. Aktualnie trwają tam prace związane z wykonaniem wyposażenia obiektów.

Zdjęcie: GDDKiA

– Na estakadzie ES-1 w Racławówce wykonywana była izolacja gruba z papy termozgrzewalnej. Na estakadzie ES-5 w Mogielnicy odbywało się betonowanie kap chodnikowych. Na estakadzie ES-7 w Lutoryżu wykonywany był montaż prefabrykowanych desek gzymsowych, zbrojenie i betonowanie kap chodnikowych oraz montaż krawężnika kamiennego jezdni prawej – wylicza Joanna Rarus, rzeczniczka Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Rzeszowie.

 

Zdjęcia: GDDKiA

Odwodnienia i kanalizacja deszczowa

Portal południowy tunelu wykonany został w 100 proc., a portal północny w 80.

– W zakładzie prefabrykacji kontynuowana jest produkcja prefabrykowanych segmentów obudowy tunelu. Na budowie trwają też roboty roboty branżowe, w tym w branży odwodnieniowej, teletechnicznej, energetycznej, kanalizacji deszczowej oraz w zakresie zbiorników retencyjnych – dodaje rzeczniczka.

Aktualne ogólne zaawansowanie robót to ok. 40 proc.

Zdjęcie: GDDKiA

Realizuje konsorcjum

Ten odcinek drogi realizuje konsorcjum firm Mostostal Warszawa S.A. i Acciona Construccion S.A. Umowę podpisano w lipcu 2020 roku, a dwa lata później rozpoczęły się roboty budowlane. Zakończenie prac planowane jest w styczniu 2028 roku.

W ramach inwestycji powstanie węzeł Babica (węzeł typu trąbka) zlokalizowany w pobliżu skrzyżowania DK19 z DW988. Zakres prac obejmuje także budowę obiektów inżynierskich, w tym: tunelu o długości 2,3 km, sześciu estakad, dwóch wiaduktów nad S19, bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK19, trzech przejść dla zwierząt i jednego przejazdu pod S19.

 


 

W ramach umowy wybudowane zostanie również pierwsze w województwie podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem. Inwestycja obejmuje także budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP): MOP Lutoryż (kierunek Rzeszów i Barwinek) oraz dwóch lądowisk dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (na MOP Lutoryż w kierunku Rzeszowa i przy Centrum Zarządzania Tunelem).

Zdjęcie: GDDKiA

Szlak Via Carpatia

S19 jest jednym z trzech elementów korytarza transportowego Via Carpatia, który połączy Europę Północną i Południową. Na terenie Polski trasa będzie miała około 700 km długości. W skład szlaku drogowego Via Carpatia, oprócz S19 wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16. Przebiegają one przez teren pięciu województw – podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego.

W woj. podkarpackim S19 będzie miała docelowo długość ok. 169 km. Aktualnie kierowcy korzystają już z 81,8 km tej trasy na odcinku Lasy Janowskie – Rzeszów Południe.

– Połączyliśmy nie tylko stolice województwa podkarpackiego i lubelskiego. Mieszkańcy Podkarpacia zyskali również szybkie połączenie z Warszawą poprzez S19 i S17, a kierowcy z województwa lubelskiego z autostradą A4 – dodaje Joanna Rarus.

Kolejne 79,3 km trasy Via Carpatia są na etapie uzyskiwania decyzji ZRID lub opracowywania dokumentacji do ZRID. Dodatkowo, rozbudowywany o dodatkową jezdnię jest prawie 14-kilometrowy odcinek między węzłami Sokołów Małopolski Północ – Jasionka.

Przed podpisaniem umowy jest ostatni odcinek S19 w naszym regionie, między Jawornikiem a Lutczą, którego częścią będzie najdłuższy tunel w naszym województwie, o długości prawie 3 km.

Zdjęcie: GDDKiA

Tak przedstawia się aktualny stan jej realizacji w naszym województwie:

81,8 km – oddane do ruchu (odcinki Lasy Janowskie – Rzeszów Południe),

79,3 km – w realizacji (w budowie: Rzeszów Południe – Babica, Babica – Jawornik, Krosno – Miejsce Piastowe, Miejsce Piastowe – Dukla i dobudowa drugiej jezdni Sokołów Małopolski Płn. – Jasionka oraz w systemie Projektuj i buduj: Lutcza – Domaradz, Domaradz – Krosno, Dukla – Barwinek),

5,2 km – w przygotowaniu (na etapie przetargu: Jawornik – Lutcza).

(Red)

Reklama