Jeśli myślicie, że pociągiem szybko dojedziecie z Rzeszowa do Warszawy, to lepiej się uzbroić w cierpliwość. Z kolei do Krakowa pociągi będą mknąć z prędkością 160 km/h po 2017 r.

Samorząd wojewódzki zapewnia, że stawia na rozwój transportu kolejowego. Spółka Przewozy Regionalne, której urząd marszałkowski płaci za wykonywanie regionalnych połączeń, jest w trakcie restrukturyzacji.

Inwestycje za 1,2 mld zł

Z ust władz Podkarpacia płyną słowa o tym, że samorząd chce by oferta dla pasażerów była lepiej przygotowana. Ma być wprowadzony m.in. bilet zintegrowany, a także kupione nowe szynobusy.

Dla pasażerów, oprócz komfortu podróżowania pociągami, najważniejszy jest czas. W ostatnich latach na kolei przeprowadzono miliardowe inwestycje. Tylko na Podkarpaciu w latach 2005-2015 zrealizowano projekty na kwotę ok. 2,4 mld zł,

– To się przyczyniło do poprawy parametrów eksploatacyjnych linii kolejowych, poprawy prędkości pociągów, infrastruktury pasażerskiej. W następnej perspektywie planujemy projekty za 1,2 mld zł. To również przyczyni się do lepszej oferty dla przewoźników pasażerskich i towarowych – mówił w piątek w Rzeszowie Włodzimierz Żmuda, członek zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe.

Wśród planowanych inwestycji jest m.in. budowa 5-kilometrowej linii kolejowej, dzięki której pociągiem będzie można z Rzeszowa dojechać na lotnisko w Jasionce.

Goszczący w Rzeszowie Piotr Stomma, wiceminister infrastruktury i budownictwa, zapewniał, że ministerstwo „z uwagą obserwuje doświadczenia województwa podkarpackiego” przy poprawie usług kolejowych dla pasażerów.

– Będziemy to wykorzystywać przy rozwijaniu wspólnego biletu, z którym wiążemy nadzieje na uporządkowanie przewozów pasażerskich kolejowych w Polsce. Myślimy w szczególności o regionach, które do tej pory niedostatecznie były dostrzegane z Warszawy – powiedział wiceminister Stomma.

Prędkość pociągów

Spółka PKP PLK, która odpowiada za infrastrukturę kolejową w Polsce, twierdzi, że na Podkarpaciu w ostatnich latach obraz kolei bardzo się poprawił.

– Na Podkarpaciu zmodernizowane zostały już linie we wszystkie strony świata – E30 w kierunku Krakowa. Pierwszy etap został zrealizowany, drugi będzie kontynuowany do końca 2017 r. za 533 mln zł. Dla pociągów pasażerskich osiągniemy prędkość 160 km/h – mówił Włodzimierz Żmuda.

Na wschód – od Rzeszowa do Przemyśla – PKP PLK zrealizowały projekt modernizacji linii za ponad 300 mln zł i prace będą jeszcze kontynuowane także do końca 2017 r. Koszt inwestycji wyniesie ok. 430 mln zł. Pociągi z Rzeszowa do Przemyśla mają jeździć z prędkością 120 km/h.

Na północ – od Rzeszowa do Ocic – linia została zmodernizowana tak, że pociągi mogą jeździć z prędkością 120 km/h. Na tym nie koniec prac na tym odcinku, bo linia będzie elektryfikowana, a następnie do Lublina, co oznacza, że zmiana lokomotywy nie będzie konieczna.

Na południe – z Rzeszowa do Jasła – PKP PLK zmodernizowały linię z pieniędzy Regionalnego Programu Operacyjnego. Wyjątkiem jest jeden odcinek Czudec – Boguchwała, który ma być zmodernizowany również do końca 2017 r.  Na tej linii pociągi mają jeździć z prędkością 80-100 km/h.

Co z Warszawą?

Dziennikarze pytali przedstawicieli spółek kolejowych, kiedy z Rzeszowa będą szybsze połączenia do Warszawy.

– Będziemy realizowali trzy projekty: elektryfikacja linii na północ do Ocic, następny projekt dotyczący odcinka Tarnobrzeg – Stalowa Wola – Ocice, potem projekt Skarżysko – Ocice. Te projekty wpisują się w kierunek do Warszawy. Linia nr 8 od Skarżyska do Radomia w dużej części już została zmodernizowana. Pozostaje odcinek od Radomia do Warszawy. Bezpośrednie połączenia z Rzeszowa do Warszawy będą po 2020 r. – powiedział Włodzimierz Żmuda.

(kaw)

redakcja@rzeszow-news.pl

Reklama