Zdjęcie: GDDKiA
Reklama

W zakładzie prefabrykacji w Lutoryżu zakończyła się produkcja elementów obudowy tunelu, który powstaje na trasie S19 Rzeszów Południe – Babica. Łącznie wykonano 22 700 segmentów, z których powstanie ponad 2230 pierścieni konstrukcji.

Każdy pierścień składa się z 10 prefabrykatów, a do ich wytworzenia zużyto około 118 tys. m sześciennych betonu.

Elementy obudowy tunelu

Produkcja elementów rozpoczęła się w marcu 2023 roku. Każdy pierścień składa się z 10 prefabrykatów, a do ich wytworzenia zużyto około 118 tys. m3 betonu. Część wyprodukowanych elementów została przeznaczona na rezerwę.

Co ciekawe, dziennie powstawało 50 segmentów, czyli 5 pełnych pierścieni. Oznaczało to zużycie średnio 270 m3 betonu dziennie, co odpowiada 33 betonowozom. Warto zauważyć, że nie było to proste zadanie, gdyż pojedynczy segment waży do 14 ton, a jeden pierścień – aż 132 tony.

Zdjęcie: GDDKiA

Długie godziny pracy

Jak wskazuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, prace odbywały się w systemie jednozmianowym wydłużonym – 10 godzin dziennie. W proces zaangażowanych było 18 osób na linii produkcyjnej oraz 40 pracowników zajmujących się zbrojeniem.

Co ciekawe, wytworzenia prefabrykatu trwał 8-9 godzin. Tak krótki czas możliwy był dzięki zastosowaniu komory naparzania. To właśnie w niej elementy dojrzewały przez 6-8 godzin.

Zdjęcie: GDDKiA

Hala prefabrykacji w Lutoryżu

Cała produkcja miała miejsce w hali, jaka zlokalizowana jest w Lutoryżu. Tam też w przyszłości powstanie Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP). Obiekt miał 126 m długości, prawie 44 m szerokości i kubaturę przekraczającą 50 tys. m3.

Halę wyposażono w linię produkcyjną, 4 suwnice (największa o udźwigu 60 ton) oraz własny węzeł betoniarski. Obok powstał plac składowy mieszczący 550 pierścieni.

Reklama
Zdjęcie: GDDKiA

Tunel w Babicy

Budowany tunel będzie miał 2255 metrów długości i dwie nawy połączone 15 przejściami poprzecznymi. Każda nawa pomieści dwa pasy ruchu oraz pas awaryjny.

Do drążenia wykorzystywana jest maszyna TBM z tarczą o średnicy 15,2 m. Urządzenie jednocześnie wykonuje drążenie i układa żelbetową obudowę.

Zdjęcie: GDDKiA

Zakres prac

Warto przypomnieć, że inwestycja nie obejmuje wyłącznie budowy tunelu, ale również sześciu estakad, dwóch wiaduktów, bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową, trzech przejść dla zwierząt i jednego przejazdu pod S19.

Co ważne, w ramach projektu powstanie także pierwsze w województwie Centrum Zarządzania Tunelem, dwa MOP-y w Lutoryżu oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.

Za realizację odcinka S19 Rzeszów Południe – Babica odpowiada konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción, w systemie „Projektuj i buduj”.

(oprac. MK)

Czytaj więcej:

Hulajnoga kontra taksówka w Rzeszowie. Wideo wywołało burzę, a jedno pytanie rozwścieczyło internautów

Czytasz Rzeszów News? Twoje wsparcie pozwoli nam działać sprawniej.

 

Reklama