Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) od początku grudnia działa w ostatnim, III stopniu gotowości do sezonu zimowego. To 100 proc. mobilizacja.
Zespół, sprzęt i informacja
Kilka tysięcy osób pracuje w trakcie tego sezonu zimowego przy zwalczaniu śliskości i odśnieżaniu dróg krajowych, za które odpowiada GDDKiA. Do ich dyspozycji przygotowano około 2800 pojazdów, w tym m.in. 670 pługów i 2100 pługosolarek, a także 284 magazyny soli.
Żeby nie być zaskoczonym przez zimę potrzebne jest dobre przygotowanie, ale też odpowiednia informacja. W tym celu GDDKiA korzysta z dostępnych prognoz pogody. Na tej podstawie są podejmowane działania prewencyjne, np. posypywanie dróg solą tuż przed lub na samym początku opadów śniegu.
Kto jest zarządcą danej drogi?
Należy pamiętać, że GDDKiA nie utrzymuje dróg krajowych przebiegających przez miasta na prawach powiatu. W przypadku Podkarpacia to Rzeszów, Krosno, Tarnobrzeg i Przemyśl.
Za wszystkie drogi publiczne, także krajowe (z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych) leżące w granicach takich miast odpowiada prezydent danego miasta. Drugim wyjątkiem dotyczącym dróg krajowych są odcinki autostrad płatnych zarządzane przez koncesjonariuszy (A1, A2 i A4).
Kto utrzymuje odśnieża drogi i usuwa śliskość
Prace ściśle związane z zimowym utrzymaniem dróg (ZUD), w szczególności odśnieżanie i usuwanie śliskości, prowadzone są w trybie 24-godzinnym, 7 dni w tygodniu. Realizowane są, co do zasady, przez wykonawców wyłonionych w drodze przetargów, z którymi GDDKiA zawarła umowy na utrzymanie całej sieci.
Na podstawie średniego zużycia soli z ostatnich 10 lat GDDKiA przewiduje, że w sezonie zimowym 2024/2025 może zostać zużytych około:
- 381 tys. ton soli drogowej
- 2,6 tys. ton chlorku wapnia
- 25 tys. ton materiałów uszorstniających.
Skrajnie niekorzystne warunki pogodowe
Plan utrzymania dróg zakłada objęcie jednolitymi standardami całych ciągów drogowych oraz ich utrzymanie w czasie trwania całego sezonu zimowego.
Jednak mogą wystąpić odstępstwa w przypadkach długotrwałego występowania skrajnie niekorzystnych warunków pogodowych. W szczególności dotyczy to sytuacji takich jak zawieje i zamiecie śnieżne czy długotrwałe burze śnieżne, które „niweczą efekty odśnieżania dróg”.
Wtedy utrzymanie na drogach docelowych standardów może być utrudnione. Co za tym idzie, mogą zdarzyć się odstępstwa od przyjętych standardów.
Chcesz przejechać – przepuść
Prędkość pługów uzależniona jest od stanu drogi oraz panujących warunków atmosferycznych. Zwykle poruszają się z prędkością ok. 40-50 km/h. Za sobą pozostawiają jednak odśnieżoną drogę - bezpieczniejszą i gwarantującą płynniejszy ruch. Służby drogowe posługują się żółtymi światłami sygnalizacyjnymi i pełnią rolę zbliżoną do tej przypisanej służbom porządkowym i ratowniczym.
Dlatego GDDKiA apeluje o przepuszczanie takich pojazdów. Utrudnianie im pracy, np. poprzez nieprzepuszczanie na drodze, zajeżdżanie drogi czy spychanie do rowów, stanowi zagrożenie dla zdrowia i życia zarówno pracowników służb, jak i innych użytkowników dróg.
Standardy utrzymania dróg wg GDDKiA
Cała sieć dróg krajowych w sezonie zimowym 2024/2025 będzie utrzymywana w następujących standardach:
Standard I – około 5,5 tys. km
Jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości łącznie z poboczami utwardzonymi w taki sposób, że nie może występować warstwa zajeżdżonego śniegu. Po ustaniu opadów śniegu, śnieg luźny może zalegać do 4 godz., zaś błoto pośniegowe może występować do 6 godz. Objęte są nim drogi międzynarodowe i krajowe o bardzo dużym znaczeniu komunikacyjnym.
Standard II – około 11,2 tys. km
Jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości łącznie z poboczami utwardzonymi. Po ustaniu opadów śniegu, śnieg luźny może zalegać do 4 godz., zaś błoto pośniegowe i warstwa zjeżdżonego śniegu o grubości nieutrudniającej ruchu może występować do 6 godz. Objęte są nim drogi o dużym znaczeniu komunikacyjnym.
Standard III – około 1,6 tys. km
Jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości, a śliskość zimowa zlikwidowana na skrzyżowaniach z innymi drogami publicznymi utwardzonymi, na skrzyżowaniach z liniami kolejowymi, na odcinkach o pochyleniu >4 proc., na przystankach autobusowych oraz innych miejscach ustalonych przez GDDKiA. Śnieg luźny, warstwa zjeżdżonego śniegu o grubości utrudniającej ruch samochodów osobowych oraz zaspy mogą występować do 6 godz. od momentu ustaniu opadów śniegu. Objęte są nim drogi o mniejszym znaczeniu komunikacyjnym.
Standard V – około 2,9 tys. km
Jezdnia odśnieżona w miejscach zasp (co najmniej jeden pas ruchu z wykonaniem mijanek) i posypana na odcinkach decydujących o możliwości ruchu ustalonych przez GDDKiA. Objęte są nim dodatkowe jezdnie w ciągu drogi głównej utrzymywanej w standardzie od I do III.
Plan utrzymania zakłada objęcie jednolitymi standardami całych ciągów drogowych oraz ich utrzymanie w czasie trwania całego sezonu zimowego. W przypadkach długotrwałego występowania skrajnie niekorzystnych warunków pogodowych, w szczególności takich jak zawieje i zamiecie śnieżne czy długotrwałe burze śnieżne, niweczących efekty odśnieżania dróg, osiągnięcie i utrzymanie na drogach standardu docelowego może być utrudnione. Co za tym idzie, mogą zdarzyć się odstępstwa od przyjętych standardów ZUD.
oprac. rom / zdjęcie: GDDKiA
Czytaj więcej: