Około 17,5 mln zł będzie kosztowało 15 nowych autobusów marki Autosan, które kupi podkarpacki Związek Gmin PKS. Autobusy w barwach MKS będą jeździły na podmiejskich liniach.
Zakup Autosanów (nikt inny nie zgłosił się do drugiego przetargu, w pierwszym nie było w ogóle ofert) to trzecia i zarazem ostatnia część jednego dużego postępowania przetargowego na zakup nowych autobusów, które mają jeździć w barwach MKS (przewoźnik świadczący usługi dla Związku Gmin PKS) i łączyć Rzeszów z sąsiednimi gminami.
Oferta Autosanu była o 1 mln zł wyższa od kwoty, jaką ZG PKS przewidział na unowocześnienie swojego taboru. A unowocześniać jest co, bo pasażerowie MKS jeżdżą obecnie wysłużonymi MAN-nami i Solbusami. Ich jakość pozostawia wiele do życzenia, skargi klientów są na porządku dziennym.
– W ramach trzeciej części przetargu kupimy piętnaście 12-metrowych autobusów, wyprodukowanych przez firmę Autosan. Plan przewiduje, że pojazdy zostaną dostarczone najpóźniej do końca lutego 2019 roku – mówi Remigiusz Wzorek, przewodniczący Związku Gmin Podkarpackiej Komunikacji Samochodowej.
Wcześniej Związek podpisał dwie umowy z firmą ABP Bus & Coach ze Słupska, polskim dealerem autobusów marki Iveco, na zakup 39 pojazdów – Crossway 10,8LE. Pierwszych 25 10-metrowych ma być dostarczonych jeszcze w tym roku – jesienią.
– Kolejnych 14 autobusów Iveco będzie dostarczonych do końca lutego przyszłego roku. Za pierwszą dostawę zapłacimy 23,5 mln zł, za drugą – ok. 14 mln zł – dodaje Wzorek. Łącznie zakup 54 nowych autobusów, które mają obsługiwać 39 podmiejskich linii, będzie kosztował ok. 55 mln zł.
Początkowo ZG PKS chciał, by wszystkie nowe autobusy dostarczył jeden dostawca, ale jeszcze na etapie postępowania przetargowego okazało się, że wyprodukowanie tak dużej liczby pojazdów w ciągu sześciu miesięcy (taki był warunek) od momentu podpisania umowy dla firm jest nie do spełnienia. Dlatego przetarg podzielono na trzy części.
– Nowe autobusy zastąpią wysłużone pojazdy, które obecnie obsługują komunikację na terenie Związku Gmin. Te będą sukcesywnie wycofywane z ruchu – zapowiada Remigiusz Wzorek.
ZG PKS prowadzi też rozmowy z Zarządem Transportu Miejskiego w Rzeszowie o wprowadzeniu biletu zintegrowanego, tak by pasażerowie mogli jeździć na jednym bilecie zarówno autobusami MKS, jak i rzeszowskiego MPK.
ZG PKS tworzy dziewięć podrzeszowskich gmin – Boguchwała, Chmielnik, Czarna, Czudec, Głogów Małopolski, Krasne, Świlcza, Trzebownisko i Tyczyn.
(ram)
redakcja@rzeszow-news.pl