Obowiązkiem lekarzy od 8 stycznia 2020 r. jest wydawanie tylko recept elektronicznych. W celu zrealizowania e-recepty wystarczy podać w aptece czterocyfrowy kod otrzymany e-mailem lub SMS-em oraz PESEL pacjenta. Kolejną opcją jest przedstawienie farmaceucie wydruku informacyjnego.
Co dokładnie należy wiedzieć o e-receptach? W jaki sposób jest możliwe otrzymanie dokumentu przez internet? Jakie są najważniejsze atuty recepty elektronicznej? Jakie informacje się na niej znajdują?
Podstawowe informacje dotyczące e-recepty
Warto wiedzieć, że na jednej recepcie może znajdować się tylko jeden lek. Jeżeli lekarz planuje przepisać pacjentowi większą liczbę leków, recepty elektroniczne muszą zostać ujęte w pakiet. Zbiorcza recepta może składać się maksymalnie z pięciu e-recept.
Na e-recepcie znajduje się kilka kluczowych informacji: nazwa leku, dawkowanie, cena, data ważności e-recepty, dane lekarza wystawiającego e-receptę oraz data wystawienia e-recepty.
Termin ważności e-recepty
E-recepta jest ważna 30 dni. Są jednak takie, które są ważne 7, 120 lub 365 dni. Żeby e-recepta była ważna rok, lekarz musi to zaznaczyć. Najmniej czasu jest na wykupienie antybiotyku: tylko 7 dni. Preparaty immunologiczne można wykupić w okresie 120 dni od wystawienia e-recepty. Wszystkie pozostałe są ważne 30 dni. Po upływie tego terminu nie można ich zrealizować.
Ponadto jedna e-recepta może zostać zrealizowana w jednej aptece. Oznacza to, że jeżeli dokona się zakupu części opakowań danego leku w jednej aptece, to nie może wykupić reszty w innej. Godny uwagi jest fakt, że na e-receptę można bez większego problemu wykupić tańszy zamiennik przepisanego leku przez lekarza.
W jaki sposób pacjent może otrzymać receptę online?
Pacjenci mają możliwość otrzymania e-recepty zarówno w formie elektronicznej, jak i papierowej. W celu uzyskania e-recepty w formie elektronicznej wystarczy zalogować się do IKP, czyli Internetowego Konta Pacjenta. Kolejnym krokiem będzie wybranie sposobu powiadamiania o otrzymanej e-recepcie. Można zdecydować się na SMS, e-mail lub dwie opcje jednocześnie. Godny uwagi jest fakt, że w przypadku e-recept w papierowej formie, nie trzeba logować się do systemu IKP. Zadaniem pacjenta jest powiadomienie lekarza w trakcie wizyty o tym, że potrzebna jest e-recepta w postaci wydruku informacyjnego.
Teleporada – szybkie uzyskanie pomocy
Koniecznie należy wspomnieć o teleporadzie. Dzięki niej możemy szybko skontaktować się ze specjalistą. Podczas rozmowy możemy:
- porozmawiać o naszych dolegliwościach
- skonsultować wyniki badań
- uzyskać diagnozę na podstawie badań oraz wywiadu lekarskiego
- otrzymać e-receptę, zwolnienie lekarskie lub skierowanie na specjalistyczne badania.
Dzięki teleporadzie nie trzeba stać w kolejce w przychodni. Minimalizuje to ryzyko zarażenia się od innego chorego i, generalnie rzecz biorąc, jest dużym usprawnieniem działania systemu opieki zdrowotnej, sprzyja pacjentom i lekarzom.
Co dokładnie warto wiedzieć o Internetowym Koncie Pacjenta (IKP)?
Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że Internetowe Konto Pacjenta jest w najprostszym możliwym ujęciu bezpłatną aplikacją Ministerstwa Zdrowia. Konto mogą założyć osoby posiadające profil zaufany. W ten sposób może zostać potwierdzona tożsamość. Należy mieć świadomość, że IKP stwarza bardzo dużą liczbę możliwości. Doskonałymi przykładami mogą być: dostęp do pełnej dokumentacji medycznej, sprawdzenie dawkowania przepisanych leków, wgląd do wszystkich otrzymanych e-recept, a także sprawdzenie dawkowania leków przepisanych dla swoich dzieci (do 18 roku życia).
W jaki sposób może zostać zrealizowana e-recepta?
Recepta elektroniczna może zostać zrealizowana w dowolnej aptece w Polsce na trzy sposoby.
Pierwsza opcja polega na tym, że dany pacjent otrzyma na telefon wiadomość SMS z czterocyfrowym kodem. Następnie zadaniem farmaceuty jest wpisanie go w komputerowy system apteczny. Warto zaznaczyć, że pacjent będzie musiał podać także pracownikowi apteki swój numer PESEL.
Drugim rozwiązaniem jest otrzymanie e-recepty na skrzynkę e-mailową. Oczywiście dokument będzie dostarczony pacjentowi w formacie PDF. Farmaceuta może zeskanować kod kreskowy z urządzenia mobilnego lub wpisać kod dostępu do systemu.
Trzecią opcją jest wydruk informacyjny. Dokument będzie mieć wtedy formę papierową. Recepta lub recepty online zostaną realizowane wtedy, gdy farmaceuta wpisze ręcznie czterocyfrowy kod dostępu z numerem PESEL danego pacjenta lub zeskanuje kod kreskowy. Tego typu receptę można uzyskać u lekarza lub korzystając z teleporad online w takich serwisach jak chociażby e-recepta.net, gdzie błyskawicznie uzyskuje się dostęp do konsultacji z lekarzem.
Gdzie dokładnie można sprawdzić dawkowanie?
Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że nazwy leków, a także ich dawkowanie mogą zostać przez pacjenta sprawdzone na trzy sposoby. Znajdują się na wydruku informacyjnym wydanym przez lekarza, na Internetowym Koncie Pacjenta (IKP), a także na e-recepcie otrzymanej w wiadomości e-mail.
Jakie są najczęściej wymieniane zalety e-recepty?
Lekarze przede wszystkim doceniają fakt, że mogą wystawić e-receptę zarówno w trakcie klasycznej wizyty, jak i podczas telekonsultacji. Jest to oczywiście świetna informacja również dla pacjentów, którzy zmagają się z przewlekłymi chorobami. Dzięki temu mogą cieszyć się z otrzymania recepty bez spędzania czasu w kolejce do lekarza. Ponadto w systemie IKP znajdują się wszystkie e-recepty. Pacjenci nie muszą się zatem stresować, że zniszczą lub zgubią recepty.
Dokumenty są czytelne i przejrzyste. Jak wiadomo, w przypadku tradycyjnych, papierowych recept nie tylko pacjenci, ale również lekarze mieli problem z odczytaniem sposobu dawkowania oraz nazwy leku. Godny uwagi jest również fakt, że lekarze będą mieli dostęp do całej historii chorób pacjenta, a także wszystkich wystawionych recept. Jest to zatem ogromne ułatwienie w codziennej pracy.
Kiedy lekarze mogą wydawać papierowe recepty?
Lekarze mają obecnie obowiązek wystawiania tylko e-recept. Występują jednak odstępstwa od tej reguły. Pierwszą okolicznością jest awaria systemu generującego e-dokumenty. Lekarz może wystawić receptę papierową także podczas wizyty domowej lub w sytuacji, gdy nie została ustalona tożsamość danej osoby. Omawiane rozwiązanie może mieć miejsce także wtedy, gdy lek będzie sprowadzany z zagranicy w ramach tzw. importu docelowego.