W piątek, z 2 na 3 grudnia, rozpocznie się transport kolejnych elementów maszyny TBM, która wydrąży tunel na S19. Trzeci i ostatni konwój zaplanowano na styczeń.
– Jeden transport się zakończył, za chwilę rusza kolejny – mówi Joanna Rarus z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Rzeszowie.
Jeszcze dwa transporty
Drugi konwój będzie wyglądał niemal identycznie jak pierwszy. Wyruszy z Opola, w nocy z 2 na 3 grudnia. Na platformę, którą z przodu ciągnie, a z tyłu pcha ciągnik balastowy, zostanie zamontowany największy element tego transportu, czyli napęd główny maszyny. Waży około 240 ton i jest niewiele węższy niż sama tarcza.
Trzeci konwój, składający się z czterech zestawów, wyruszy w drogę w styczniu 2023 roku. Będzie wiózł znacznie mniejsze części maszyny TBM. Nie będzie już generował utrudnień w ruchu i zostanie podzielony na dwie noce.
Montaż wszystkich części zajmie około trzech miesięcy. Drążenie ponad 2-kilometrowego tunelu na trasie S19 Rzeszów Południe – Babica rozpocznie się wiosną 2023 roku.
Pierwszy konwój dotarł do celu
Tarcza skrawająca maszyny TBM została rozładowana z platformy we wtorek (29 listopada) przed południem. 220-tonowego kolosa podniósł olbrzymi dźwig.
Tarcza skrawająca maszyny #TBM, ważąca 2️⃣2️⃣0️⃣ ton już została rozładowana z platformy na placu budowy #S19 #Rzeszów Płd. – #Babica#Podkarpacie #ŁączymyPolskę #ViaCarpatia pic.twitter.com/oto9Ni0dJ6
— GDDKiA Rzeszów (@GDDKiA_Rzeszow) November 29, 2022
Gdy już wszystkie części maszyny będą na placu budowy, Mostostal Warszawa, czyli główny wykonawca tunelu na S19, wyremontuje 250-metrowy odcinek ul. 9. Dywizji Piechoty. Żeby wielki „kret” zmieścił się pod wiaduktem kolejowym, trzeba było ściągnąć ok. 36 cm asfaltu i podbudowy pod drogę. Remont odbędzie się na koszt głównego wykonawcy inwestycji.
(la)
redakcja@rzeszow-news.pl