Zdjęcie: Materiały prasowe
Reklama

We wtorek Rada Ministrów przyjęła uchwałę, w której podniesiono limit finansowy Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 roku) ze 107 mld zł do 135 mld zł. Wzrost środków jest spowodowany przede wszystkim koniecznością finansowania inwestycji drogowych w Polsce Wschodniej, szczególnie budowy szlaku Via Carpathia, na który rząd wyasygnuje 21 mld zł.
 
W ostatnich miesiącach bardzo intensywnie zabiegałem w Ministerstwie Infrastruktury o zwiększenie środków na budowę S19. Wtorkowa decyzja rządu to zatem fantastyczna wiadomość i kolejny dowód na to, że Rząd Premier Beaty Szydło dotrzymuje słowa. Nie może być już żadnych wątpliwości co do tego, że budowa Via Carpathia to flagowy projekt transportowy rządu Prawa i Sprawiedliwości, o czym wielokrotnie rozmawiałem zarówno z Premier Szydło jak i Ministrem Adamczykiem. Wyasygnowanie 21 mld zł na budowę brakujących odcinków szlaku Via Carpathia z pewnością przyspieszy powstanie tej strategicznej dla Polski i Podkarpacia drogi.
 
Chciałbym podkreślić, że każdy miesiąc przybliża nas do realizacji tej inwestycji, przynosząc konkretne działania na kolejnych odcinkach tego szlaku. Zostały rozpisane wszystkie przetargi na budowę tej drogi w kierunku Lublina, zagwarantowano także środki na odcinek Rzeszów-Babica. Obecnie przygotowywana jest także koncepcja programowa odcinka do Barwinka. Otwarto również część obwodnicy Lublina w ciągu drogi S19, ruszył II etap przetargu na obwodnicę Stalowej Woli i Niska oraz na odcinek Lasy Janowskie-Nisko a już w piątek ruszamy z przetargiem na odcinek Sokołów Młp-Nisko.
 
Przełomową decyzją było również przyznanie przez rząd pod koniec ubiegłego roku 70 mln zł na prace hydrologiczno-geologiczne pod budowę całej drogi do Barwinka, o co również zabiegałem w Ministerstwie Infrastruktury. Realizacja tego odcinka to realne otwarcie wschodniej Polski na południe Europy.
 
Jednocześnie chciałbym uspokoić wszystkich, którzy twierdzą, że Via Carpathia osłabi polskie porty. Wręcz przeciwnie – ten szlak to dla nich wyjątkowa szansa. Trasa, która w Polsce będzie biegła z Barwinka przez Rzeszów na Lublin, następnie drogą S17 na Warszawę, a ze stolicy drogą S7 i A1 do polskich portów pozwoli Węgrom, Rumunom, Słowakom, Bułgarom wysyłać towary i usługi do portów w Polsce przyczyniając się do ich rozwoju.

Reklama

NAPISZ KOMENTARZ:

Comments are closed.