Naukę połączoną z zabawą w ramach innowacyjnego programu „Mistrzowie Kodowania Junior” zaczęły testować dzieci w Przedszkolu nr 33 w Rzeszowie. To jedyna placówka na Podkarpaciu, która skorzysta z tej formy edukacji.
W poniedziałek w Przedszkolu nr 33 w Rzeszowie odbyła się inauguracja programu „Mistrzowie Kodowania Junior” .
Przedszkolaki przygotowały dla gości wierszyki, piosenki i przedstawienie. Dziewczynka przechadzając się z uniesionym transparentem oznajmiła widzom, że znajdujemy się w przychodni lekarskiej. Dwóch chłopców przyniosło komputer do lekarki, ta zaś uleczyła sprzęt programem antywirusowym.
Zabawa na macie edukacyjnej
Lekcja pokazowa inaugurująca nauczanie programowania w przedszkolu oparta była na zabawie na macie edukacyjnej. Zabawa polegała na zapamiętywaniu kolejności obrazków, nazywaniu ich, dzieleniu na sylaby wyrazów, liczeniu zielonych kwadracików, by odpowiednią ilość dopasować do ilości sylab w słowie.
Dzieci korzystając z tabletów uczyły się posługiwać aplikacją „Junior Scratch” opracowaną specjalnie dla dzieci w wieku 3-6 lat przez Massachusetts Institute of Technology. Usuwały przedmioty i postacie niepasujące do danego środowiska, akurat tu chodziło o zbiornik wodny.
W dalszej kolejności zabawa polegała na programowaniu ruchu rybki, czyli na układaniu jak puzzle odpowiednich przycisków na tablecie, by po uruchomieniu zobaczyć, jak rybka płynie w wyznaczonym kierunku.
Innowacyjny program nauczania
„Mistrzowie Kodowania Junior” to program edukacyjny przeznaczony dla przedszkolaków. Ułożony został na wzór „Mistrzów Kodowania”, czyli programu przeznaczonego dla szkół podstawowych, gimnazjalnych i średnich. „Mistrzowie Kodowania” to obecnie największy program edukacyjny w Polsce. Bierze w nim udział około 100 tys. dzieci i młodzieży.
Przedszkolaki z innowacyjnej metody nauczania w tym roku korzystają w formie pilotażowej. Dopiero za rok organizatorzy będą mogli stwierdzić, czy jest sens kontynuować program wśród dzieci w wieku 3-6 lat.
Program „Mistrzowie Kodowania Junior” ma na celu popularyzację nauki kodowania wśród dzieci. Oczywiście na początkowym etapie edukacji, dzieciom nie mogą być serwowane zbyt trudne treści.
Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu kadry przedszkolnej i wyposażeniu klas właśnie w tablety i maty edukacyjne, dzieci mają nauczyć się myślenia logicznego, analizy i syntezy. W programie przewidziane są różne aktywności takie jak liczenie, czytanie, kodowanie, zgadywanie, granie, rysowanie i tańczenie.
Nie zabraknie też miejsca na zabawę w szachy, sudoku, memory, czy poznawanie układu siatki kartograficznej. A wszystko to uatrakcyjnione odpowiednio do tego przygotowaną fabułą.
Mieszanka wybuchowa: technologia i dzieci
Jacek Łęgiewicz z projektu „Mistrzowie Kodowania Junior” opowiedział, że jego syn nie chciał uczyć się czytać, ale lubił projektować gry planszowe. Gdy chłopiec dostrzegł możliwość projektowania gier na tablecie, zaangażował się w naukę czytania, by kontrolować technologię na tyle, by samodzielnie tworzyć gry. To zmobilizowało organizatorów do stworzenia mistrzowskiego projektu nauczania.
Chodzi o to, by zachęcić przedszkolaków do nauki, a także, by kształtować u dzieci dobre nawyki cyfrowe oraz upowszechniać wiedzę na temat bezpiecznego korzystania z nowoczesnych technologii. Aby dzieci i technologia nie były mieszanką wybuchową.
W „Mistrzach Kodowania Junior” ważna jest praca w grupie, wzajemna pomoc. Przedszkole nr 33, podobnie jak 17 innych biorących udział w Polsce w pilotażowym programie, zostało wyposażone w tablety. Na 30 przedszkolaków przysługuje 15 urządzeń.
SABINA LEWICKA
redakcja@rzeszow-news.pl