Ponad 50 proc. prac wykonano już na budowie drogi ekspresowej S19 na odcinku Świlcza – Rzeszów Południe (Kielanówka). Ponad 6-kilometrowy odcinek „ekspresówki” ma być gotowy do sierpnia 2017 r.
Ten fragment S19 buduje konsorcjum firm Eurovia Polska i Warbud. Roboty zaczęły się we wrześniu 2015 r. Prowadzone są terenach trzech gmin: Rzeszów, Boguchwała, Świlcza. Inwestycja będzie kosztowała ponad 342 mln zł.
Ten fragment S19 będzie miał długość 6,3 km. Będzie uzupełnieniem wybudowanego już odcinka S19 Rzeszów Zachód – węzeł Świlcza.
Budowa nowego odcinka S19 ma duże znaczenie dla Rzeszowa. Miasto planuje wybudować około 4-kilometrowy łącznik z „ekspresówką” – od skrzyżowania ul. Podkarpackiej z ul. 9. Dywizji Piechoty do węzła S19 Rzeszów Południe. Dzięki obu inwestycjom z centrum Rzeszowa zostanie wyrzucony ruch ciężarówek.
Budowa S19 bardziej równomierne rozłoży ruch na wlotach do Rzeszowa od strony południowej i północnej.
– Duże znaczenie tej trasy dla regionu, a w szczególności dla Rzeszowa wynika z tego, że to rejon krzyżowania się trzech dróg krajowych, przy czym droga nr 94 jest jedną z kilku najbardziej obciążonych tras w kraju – poinformowała Joanna Rarus z rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
W ramach inwestycji S19 Świlcza – Rzeszów Południe (Kielanówka) powstanie 12 obiektów inżynierskich, w tym estakada o długości ponad 476 m nad ulicą Dębicką i rzeką Przyrwa. W Kielanówce zaplanowano rondo o średnicy 80 m.
Wykonawcy tego fragmentu S19 zrealizowali już ponad 50 proc. wszystkich zaplanowanych prac. To będzie droga dwujezdniowa – po dwa pasy w ruchu w obu kierunkach (po 7 m).
Najciekawszym elementem budowy „ekspresówki” była konstrukcja wspomnianej estakady. Powstawała ona na zasadzie odcinkowego nasuwania stalowych dziobów montażowych. 30-metrowe uzbrojone i betonowe segmenty były wysuwane wzdłuż obiektu za pomocą pary potężnych pras do naciągu kabli.
Cała konstrukcja powstała z połączonych elementów waży aż 12,5 tys. ton. – To tak jakby załadować 156 wagonów kolejowych każdy o wadze 80 ton – porównuje Joanna Rarus.
W tej chwili na estakadzie trwają prace związane m.in. z montażem łożysk, izolacją płyty pomostu. Prace budowlane idą w ekspresowym tempie. Wykonawcy o 2,5 miesiąca wyprzedzają założony program robót. Na budowie pracuje maksymalnie 280 osób, jest także około 120 jednostek transportowo -sprzętowych.
S19 Świlcza – Rzeszów Południe (Kielanówka) to jeden z dwóch obecnie powstających odcinków „ekspresówki”. Drugi to 12-kilometrowy odcinek, który połączy Sokołów Małopolski i Stobierną.
Tę inwestycję za prawie 290 mln zł realizuje Aldesa Construcciones Polska. Ona także ma być gotowa w 2017 r. Droga będzie omijać Sokołów Młp. od strony wschodniej i bezpośrednio połączy się z już oddanym do ruchu odcinkiem S19 Stobierna – Rzeszów.
Do tej pory na Podkarpaciu do ruchu oddano dwa odcinki S19: Stobierna – Rzeszów Wschód (7,5 km) oraz Rzeszów Zachód – Świlcza (4,4 km). Odcinek S19 z Rzeszowa do Lublina ma być gotowy do 2020 r. Podkarpacki fragment „ekspresówki” będzie liczył 174 km.
S19 ma powstać pomiędzy przejściem granicznym z Białorusią w Kuźnicy Białostockiej a granicą ze Słowacją w Barwinku. Cały trasa przechodząca przez Podkarpacie, województwa lubelskie, mazowieckie i podlaskie będzie mieć ok. 570 km.
(ram)
redakcja@rzeszow-news.pl