Zdjęcie: Bartosz Frydrych / Rzeszów News

Autobus linii 46 MPK w Rzeszowie jest przedmiotem sporu między mieszkańcami Malawy a wójtem gminy Krasne. Gmina nie chce się dokładać do utrzymania linii, mimo, że mieszkańcy żądają jej powrotu.

Wieloletni konflikt

– Jako mieszkańcy walczyliśmy przez kilka lat z poprzednim wójtem, Wilhelmem Woźniakiem oraz przewodniczącym gminy, którzy zamiast działać dla mieszkańców działali na korzyść przewoźnika ZGPKS – piszą w ostrych słowach mieszkańcy Malawy.

Mowa o autobusie linii 46 MPK w Rzeszowie, który mimo że przejeżdża przez wieś, nie zatrzymuje się na tamtejszych przystankach.

Nowy wójt, Jacek Maternia zezwolił wspomnianej linii na zatrzymywanie się w Malawie, co uszczęśliwiło mieszkańców, których głosy po wielu latach zostały wysłuchane. Pilotaż linii trwał jednak tylko od 1 lipca 2024 roku do 31 grudnia 2024 roku.

„Skandaliczna decyzja władz”

Z dniem 1 stycznia 2025 roku autobusy linii 46 MPK Rzeszów, znowu nie zatrzymują się na przystankach w Malawie, chociaż nadal będą przez nią przejeżdżać.

– Jest to skandaliczna decyzja władz gminy Krasne – komentują zbulwersowani mieszkańcy. – Niestety od 1 stycznia wrócił znowu ten sam koszmar, autobus jadący przez Malawę nie będzie się mógł zatrzymywać na przystankach, chora i niezrozumiała decyzja nowego wójta.

Zainteresowani wskazują, że ta trasa zapewniała szybki dojazd studentom w okolice Uniwersytetu Rzeszowskiego przy alei Rejtana. Dodatkowo, była to dobra opcja dla osób pracujących w okolicy Nowego Miasta.

 

Zdjęcie: Maciej Brzana / Rzeszów News

 

PKS a MPK

Ponadto, mieszkańcy podkreślają wygodę związaną z podróżą autobusami MPK. Wskazują na nowoczesność tych pojazdów. Do atutów tego środka transportu można zaliczyć: bilety elektroniczne, zdalne płatności, możliwość wsiadania wszystkimi drzwiami, co przekłada się na brak opóźnień.

– Jako mieszkańcy nie chcemy obecnego przewoźnika, który jeździ do Malawy czyli PKS-u.  Ten autobus jest non stop opóźniony, ludzie muszą stać w kolejce aby wsiąść do autobusu – podkreślają.

Zauważają, że PKS-owi brakuje wspomnianych udogodnień, a możliwość wejścia do autobusu wyłącznie przednimi drzwiami powoduje kolejki, a w rezultacie opóźnienia.

– My po prostu tego dziadostwa w Malawie nie chcemy! – komentują mieszkańcy miejscowości Malawa.

Wójt odpowiada racjonalne gospodarowanie środkami budżetu gminy

Wójt wójt gminy Krasne, Jacek Maternia odpowiada, że wraz z radnymi analizował nową umowę, którą przedstawił Zarządowi Transportu Miejskiego w Rzeszowie. Dotyczyła ona świadczenia usługi na 2025 rok dla linii nr 6 i 46.

Władze Krasnego doszły jednak do wniosku, że ze względu na oszacowany przez ZTM koszt usługi, nie będą zainteresowane kontynuacją współpracy. Pod uwagę zostały wzięte prognozowane przychody ze sprzedaży biletów zakupionych przez pasażerów z terenu miejscowości Malawa i sam koszt przeprowadzenia usługi.

W drodze negocjacji zaproponowana została kwota ok. 142 tys. zł na 2025 rok za utrzymanie zatrzymywania się linii nr 46 na przystankach w miejscowości Malawa. Warto podkreślić, że w okresie pilotażu tejże linii w okresie od 1 lipca do 31 grudnia 2024 roku była to kwota ok. 300 zł za miesiąc – wyjaśnia Jacek Maternia.

Mieszkańcy nie są pozbawieni dojazdów

Argumentów jest więcej. Według wójta pomimo krótszej trasy przejazdu oraz mniejszej liczby obsługiwanych przystanków, większym zainteresowaniem mieszkańców Malawy w okresie pilotażu cieszyła się linia nr 6. W wypadku tej trasy, wójt zdecydował się na przedłużenie porozumienia na kolejny okres. 

Należy podkreślić również, że linia nr 46 została utworzona na potrzeby mieszkańców sąsiedniej gminy w porozumieniu gminy Łańcut z gminą Miasto Rzeszów, a trasa jej przejazdu została ustalona bez udziału gminy Krasne – informuje wójt.

Dodaje, że mieszkańcy Malawy nie są pozbawieni dojazdów. Sołectwo Malawa obsługiwane jest w dni powszednie 16 parami kursów przez komunikację MKS (przez przystanek Malawa szkoła) oraz 10 parami kursów przez przewoźnika MPK (od granicy miasta Rzeszów do przystanku Malawa OSP). Co więcej, przysiółek Malawa Kolonia (od przystanku Malawa szkoła do granicy gminy) o długości ok. 2,2 km w jedną stronę obsługiwany jest przez komunikację MKS linią nr 206 przez 3 pary kursów.

Odpowiada również PKS

Gmina Krasne zwróciła się z prośbą o komentarz w sprawie niedogodności związanych z drugim przewoźnikiem do Związku Gmin PKS.

– Uwagi pasażerów dotyczące autobusów (PKS) Międzygminnej Komunikacji Samochodowej obsługującej linii do Malawy, jakoby zawsze były opóźnione, zostały zweryfikowane u operatora pod kątem czasów przejazdów rejestrowanych na urządzeniach oraz ich odchyleń od planowanych rozkładów jazdy – można przeczytać w odpowiedzi.

Przewoźnik przyznaje, że występują opóźnienia, jednak za ich powód podaje brak drożności przejazdu na drogach miejskich, w szczególności w ciągu ul. Lwowskiej do ronda Pobitno. Ten problem dotyczy nie tylko komunikacji publicznej, ale również indywidualnych użytkowników. 

– Jeżeli na odcinku od skrzyżowania z ul. Rejtana w kierunku  do granicy miasta byłby wyznaczony bus-pas  dla komunikacji publicznej, przypuszczalnie pozwoliłoby niwelować ewentualne opóźnienia autobusów. Trudno więc za duży ruch na drogach w mieście i opóźnienia obarczać jakiegokolwiek operatora transportu – dodaje w piśmie PKS.

Dodatkowo, PKS w Rzeszowie monitoruje informacje o frekwencji i oznajmia, że sygnalizowane przepełnienia autobusów nie zostały potwierdzone w odczytach.

Jednocześnie podkreśla, że linię do Malawy obsługują nowoczesne pojazdy, które nie odbiegają standardem od przewoźnika miejskiego.

 

Zdjęcie: PKS Rzeszów

 

Decyzja należy do gminy

Miasto Rzeszów informuje, że nie może na własną rękę wprowadzać komunikacji miejskiej na obszarze gmin ościennych. Konieczne są do tego porozumienia z ich samorządami, które określają ilość linii, ich przebieg, rozkład jazdy i wysokość dotacji, jaką gminy decydują się w danym roku refundować.

– Gmina Krasne, podjęła uchwałę o zawarciu porozumienia wyłącznie dla linii nr 6.  Prowadzony od 4 miesięcy pilotaż linii nr 46, pokazał spore zainteresowanie mieszkańców Malawy usługami komunikacji miejskiej realizowanej przez MPK, stąd też zarówno ZTM jak i prezydent prowadził intensywne rozmowy z gminą Krasne o utrzymaniu dotychczasowej obsługi Malawy linią nr 46 – informuje Artur Gernand z Kancelarii Prezydenta Miasta Rzeszowa

Jako, że gmina Krasne nie zdecydowała się na podjęcie uchwały, kontynuacja obsługi mieszkańców Malawy na linii 46 nie jest możliwa.

Warto zauważyć, że dla miasta korzystne jest używanie komunikacji miejskiej przez mieszkańców okolicznych miejscowości. Oznacza to mniej samochodów w mieście, co z kolei przekłada się na sprawność komunikacji.

(MK)

Czytaj więcej:

ZG „PKS” inwestuje w ekologiczny transport. Prawie 170 mln zł na nowoczesną flotę autobusów


Reklama