Tadeusz Ferenc, prezydent Rzeszowa, podpisał list intencyjny z warszawską firmą Sunningwell w sprawie budowy monoraila.
Piątkowa wizyta przedstawicieli firmy Sunningwell wraz z chińskimi przedstawicielami China Communication Construction Company ma już pierwsze efekty. We wtorek Tadeusz Ferenc, prezydent Rzeszowa oraz jego zastępca Marek Ustrobiński, podpisali list intencyjny w sprawie budowy nadziemnej jednoszynowej elektrycznej kolejki w Rzeszowie.
Sunningwell deklaruje dzielenie się z miastem swoim doświadczeniem w stworzeniu studium wykonalności dla monoraila. Dostawcą technologii ma być BYD, a wykonawcą CCCC. To ma zapewnić „efektywną i rzeczywistą analizę ekonomiczną i techniczną” projektu, by w perspektywie można było ocenić, jakie są szanse na budowę monoraila.
Miasto z kolei zobligowało się, że przekaże Sunningwell dotychczasową dokumentację, którą zgromadziło na temat budowy kolejki i zgadza się na to, by przedstawiciele firmy przeprowadzili wizję lokalną.
Współpraca między miastem a Sunningwell na mocy podpisanego listu ma trwać 12 miesięcy. W tym czasie mają się odbywać cykliczne spotkania z profesjonalnymi doradcami obu stron.
Sunningwell Polska to zarejestrowana w Warszawie firma, która jest głównym udziałowcem rzeszowskiej firmy Monorail Menagment Company. Sunningwell działa w sektorze energetycznym, przemyśle ciężkim, budownictwie, a także jest inwestorem i wykonawcą w projektach dotyczących elektrowni, energetyki, transportu oraz przemysłu.
Plusem tej firmy w kontekście budowy monoraila jest także kwestia współpracy z dwiema chińskimi firmami: CCCC z Pekinu, która ma doświadczenie w budowie monoraila oraz BYD z Shenzhen, która jest w stanie zapewnić dostęp do najnowszej technologii.
Miasto do tej pory ma opracowane dwie trasy dla monoraila: 7- i 14-kilometrowe. Kolejka miałaby rozpocząć swój kurs od dworca PKP, następie jechać w stronę al. Rejtana, Powstańców Warszawy, Batalionów Chłopskich, Witosa, Krakowskiej i zakończyć kurs znów na dworcu.
To oznacza, że szacunkowy koszt budowy monoraila w Rzeszowie może się wahać się miedzy 420 mln zł a 840 mln zł w zależności od długości trasy. Nawet przy ponad miliardowym obecnie budżecie Rzeszowa, koszt jest ogromny.
Jeśli rozmowy miasta z Sunningwell będą szły w dobrym kierunku, to jest duża szansa na to, że w Rzeszowie powstanie także fabryka wagonów do monoraila oraz fabryka domów, gdzie będą powstawać gotowe m.in. sufity, ściany, podłogi, z których w miesiąc można postawić dom.
(jg)
redakcja@rzeszow-news.pl