Wczoraj Parlament Europejski przyjął moje sprawozdanie nt infrastruktury transportowej w Europie Środkowo-Wschodniej. Jest to pierwszy w historii PE kompleksowy dokument poświęcony w całości rozwojowi infrastruktury w tym regionie.
W przyjętym sprawozdaniu znalazło się wezwanie do Komisji Europejskiej i państw członkowskich o zajęcie się pilną potrzebą wzmocnienia infrastruktury drogowej wzdłuż wschodniej granicy UE w tym jak najszybszą budową drogi Via Carpathia. To prawdziwy przełom w podejściu do Via Carpathia o budowę której zabiegam w Brukseli od wielu lat. PE przyjął moje argumenty, że dzięki Via Carpathia regiony UE położone peryferyjnie uzyskają możliwość przyspieszonego rozwoju i szybciej dorównają bardziej rozwiniętym obszarom Unii. Budowa szlaku pobudzi również napływ inwestycji, wzrost przedsiębiorczości oraz poprawi bezpieczeństwo całej UE zwłaszcza w kontekście konfliktu zbrojnego na Ukrainie.
W dokumencie PE zachęca państwa członkowskie do przygotowania montażu finansowego dla tej inwestycji z wykorzystaniem wszystkich możliwych instrumentów finansowych takich jak fundusz Łącząc Europę czy Europejski Fundusz na Rzecz Inwestycji Strategicznych a w perspektywie kolejnego przeglądu wytycznych transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T dołożenia wszelkich starań, aby szlak Via Carpathia został wpisany na całej długości do sieci bazowej TEN-T. Zaznaczyłem również, że należy zbadać ponadto możliwość otwarcia korytarza Ren-Dunaj na północ od UE przez Via Carpathia.
Bądź na bieżąco.
![Rzeszów News - Google News](https://rzeszow-news.pl/wp-content/uploads/2024/02/Google_News_.png)
Dokument odnosi się także do budowy szlaku Rail Baltica, wskazując go jako pozytywny przykład współpracy między zainteresowanymi krajami. Parlament Europejski pozytywnie ocenił również wspólne, międzynarodowe inicjatywy państw członkowskich w regionie na rzecz rozwoju nowego, kolejowego szlaku towarowego nr 11 (zwanego Szlakiem Bursztynowym) łączącego ośrodki przemysłowo-handlowe Polski, Słowacji, Węgier i Słowenii wspólną ofertą w zakresie alokacji przepustowości dla międzynarodowych pociągów towarowych. Takie projekty promują kolej jako środek transportu w międzynarodowych przewozach towarowych, poprawiają konkurencyjność transportu kolejowego oraz zapewniają lepsze wykorzystanie istniejącej przepustowości dla towarowych przewozów międzynarodowych.
W dokumencie podniosłem również kwestię strategii makroregionalnej na rzecz Karpat. Makroregionalne strategie UE, takie jak istniejące już strategie na rzecz Morza Bałtyckiego, regionu Dunaju i regionu adriatycko-jońskiego oraz przyszła strategia na rzecz regionu Karpat, zapewniają innowacyjne ramy zarządzania w zakresie pokonywania wyzwań stojących przed polityką transportową, z którymi państwa członkowskie nie mogą uporać się same.
Raport porusza też problem Nord Streamu, wskazując go jako projekt hamujący inwestycje w regionie. Parlament Europejski jest zaniepokojony tym, że realizacja projektów takich jak gazociąg Nord Stream może zakłócić i zablokować inwestycje w tym regionie, zwłaszcza w rejonie Bałtyku. W sprawozdaniu podkreślono, że wszystkie rurociągi podwodne muszą spełniać wymogi głębokości zanurzenia u wejścia do portu.