Przy połączeniu ulic Grunwaldzkiej i Sienkiewicza oraz w okolicach stacji Rzeszów Staroniwa – w te miejsca ma być przeniesiona zabytkowa kładka kolejowa, łącząca centrum miasta z osiedlem 1000-lecia.
PKP Polskie Linie Kolejowe wytypowały dwie lokalizacje dla blisko 140-metrowej kładki nad torami, w której obronie stawali działacze Podkarpackiego Stowarzyszenia Sympatyków Kolei i Stacji Rzeszów Dziki. Nie chcieli, by ponad 100-letnia kładka całkowicie zniknęła z krajobrazu Rzeszowa. W tej sprawie zebrali około 1500 podpisów. Demontaż kładki zapowiedziały PKP PLK w związku z planowaną modernizacją stacji Rzeszów w latach 2018-2021.
– Kładkę chcemy podzielić na dwie historyczne części. Pierwszą chcemy przenieść w dawne jej miejsce, czyli przy zakończeniu ulicy Grunwaldzkiej na połączeniu z ul. Sienkiewicza. Drugą część planujemy przenieść w okolice stacji kolejowej Rzeszów Staroniwa. Kładka pozwoli skomunikować ulicę Wyspiańskiego z ul. Pułaskiego. Takie są nasze plany, jeszcze nie zostały one zatwierdzone. Musimy je skonsultować z konserwatorem zabytków – mówi Dorota Szalacha z PKP PLK.
Kolejarze zapowiadają, że przenosiny kładki rozpoczną się dopiero po wybudowaniu podziemnego przejścia kolejowego, które ma zastąpić dotychczasową przeprawę nad torami. – Przewidujemy, że kładkę przeniesiemy w połowie 2020 roku – dodaje Szalacha.
Przenosiny kładki i budowa tunelu są częścią zaplanowanej modernizacji stacji Rzeszów Główny. Inwestycję o wartości ponad 250 mln zł ma wykonać konsorcjum czterech firm: Track Tec Construction, Intop Warszawa, Infrakol i Inżynieria. PKP PLK przewiduje, że jeszcze w tym miesiącu podpisze umowę z wykonawcami.
Inwestycja zakłada przebudowę stacji Rzeszów oraz modernizację czterech wiaduktów i budowę dodatkowego przystanku nad aleją Wyzwolenia. Tam też powstaną trzy wiadukty. Czwarty to przebudowa wiaduktu nad ul. Batorego – droga pod nim zostanie poszerzona do dwóch pasów.
Po zakończeniu inwestycji będą nowe, wyższe perony na stacji, dostosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Perony zostaną wyposażone m.in. w nowe wiaty, system informacji pasażerskiej oraz tablice z rozkładem jazdy.
(ram)
redakcja@rzeszow-news.pl